וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המודעות לאסון הממשי של רעידות אדמה בישראל צריכה להיות ברמה הלאומית

ד"ר בני ברוש

עודכן לאחרונה: 9.2.2023 / 6:08

מבנים רבים יפגשו ברעידת האדמה הבאה שתתרחש בישראל כשהם חלשים ולא מוכנים. על הישראלים להבין כי המאמץ העיקרי הנדרש לצמצום הנזק הוא הגברת המוכנות, דרך הגדלת מספר המבנים העמידים לרעידת אדמה. דעה

בווידאו: ילד מחולץ אחרי 53 שעות מהריסות באורפה, טורקיה/רויטרס

איתרע מזלם של תושבי טורקיה כשרעידת האדמה שפקדה אותם, התרחשה לפנות בוקר. כמעט כולם בתוך מבנים, כמעט כולם ישנים. חסרי אונים, לא יכולים להגיב במילוט, בהתגוננות מפגיעת חלקי מבנה בנפילה נכונה. שעת הרעידה הגדילה מאוד את מספר הנפגעים.

בישראל, כשתתרחש רעידת אדמה חזקה מאוד, בכל שעה שתקרה, יותר מדי מבנים יפגשו בה חלשים, לא מוכנים וחסרי אונים. הם עלולים ליפול על יושביהם.

מאמץ הצלת חיים לאחר הרעידה הוא חשוב והכרחי אבל הוא מסייע במידה קטנה מאוד לצמצום הכולל של מספר הנפגעים ושל היקף הנזק. המאמץ העיקרי הנדרש הוא הגברת המוכנות. זהו המאמץ המשפיע ביותר, האפקטיבי ביותר והזול ביותר, בהיבט ההשקעה הכספית הלאומית.

הריסות רעידת האדמה בהאטיי, טורקיה, 7 בפברואר 2023. רויטרס
הריסות רעידת האדמה בטורקיה/רויטרס

הפעילות המשפיעה ביותר על מוכנות ישראל לרעידת אדמה חזקה היא הגדלת מספר המבנים והדירות העמידים לרעידת אדמה וחיזוק או פינוי אלה שאינם.

המוטיבציה להתחדשות עירונית, מעבר להגדלת היצע הדיור, שמירה על ערכי הטבע, נוחות המבנים המודרניים ועוד, צריכה להיות בראש ובראשונה שמירה על ביטחון הציבור והגנה על חייו.

עיכוב או אי-אישור של פינוי או חיזוק מבנה חלש, שווה להשארת בור פתוח במדרכה או כבל חשמל חשוף, וזאת בזמן שישנו חזון שאולי יקרום עור וגידים בעוד עשרים שנה להתחדשות עירונית כוללת באזור.

בניינים בפתח תקווה. ראובן קסטרו
חייבים להגדיל את מספר המבנים העמידים לרעידות אדמה/ראובן קסטרו

המודעות לאסון הממשי כל כך של רעידות אדמה בישראל צריכה להיות גם ברמה הלאומית וגם של כל אחת ואחד. בזמן בחירת דירה לקנייה או לשכירות, לצד או אפילו קודם לשיקולים החשובים של טיב המטבח, הקירבה להורים, ורמת בית הספר, יש לשקול את רמת הבטיחות: חוזק המבנה לרעידות אדמה ופתרונות המיגון בפני טילים.

ככל שהנושא יהיה בשיח הציבורי וחלק מהשיקולים של כלל הציבור, כך יעלה מחירן של הדירות החזקות והממוגנות, ירד ערכן של הדירות המסוכנות והמחסום הכלכלי של מיזמי ההתחדשות העירונית ילך ויהיה נמוך יותר. אבל גם אם לא עוברים דירה, בדיקת מהנדס אחת לחמש שנים ובדיקת הדיירים אחת לשנה של המבנה והדירות בו למציאת שקיעות, נזילות בקרקע, סטיות וסדקים חמורים חשובה לא פחות מהבאת הרכב הפרטי ל'טסט' שנתי.

המודעות של כולנו ונקיטת פעולות מעשיות להגברת המוכנות לרעידת אדמה תפחית את עוצמת הנזק של רעידת האדמה שתגיע לפתחינו.

ד"ר בני ברוש הוא מנהל אגף הבניין במכון התקנים הישראלי, ומרצה להנדסת מבנים באוניברסיטת אריאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully