וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגופות בטורקיה נערמות והתושבים מיואשים: "לא מאמינים שהקרובים שלנו בחיים"

עודכן לאחרונה: 9.2.2023 / 8:49

עשרות אלפי בני אדם עדיין קבורים תחת ההריסות, ובעיר קראמנמרש מוציאים מתים מבניינים שקרסו. לעיתים נדירות שומעים קריאה לאמבולנס, כי מצאו מישהו חי. לדברי אחד המקומיים, התושבים התייאשו, ומחכים שהפינוי יסתיים, כדי לנסות לחזור לחייהם הרגילים

בווידאו: בחלל קטן וצר: ניסיונות החילוץ של לכוד בין ההריסות בטורקיה/צילום: יואב איתיאל

ארבעה ימים לאחר האסון ובעיר קראמנמרש, שנמצאת במחוז ליד גבול סוריה, דגלי טורקיה הורדו לחצי התורן. עשרות אלפי בני אדם קבורים תחת ההריסות ומשפחותיהם משוועות לכוחות מיומנים שיושיטו יד ויחלצו אותם. בינתיים, מספר ההרוגים מרעידות האדמה בטורקיה ובסוריה חצה את ה-15,000, עשרות אלפי אנשים נפצעו בשתי המדינות, ורבים נוספים איבדו את בתיהם.

רוח נושאת את האבק הדק אל העיניים. משלחת פיקוד העורף יחד עם איחוד הצלה עמלו אתמול שעות ארוכות בניסיון לחלץ שני לכודים תחת בניין בן שמונה קומות שקרס. מבפנים נשמעו קולות, אחר כך נקישות, ולאחר מכן חדלו. בכל פעם שהמחלצים חשבו כי יש מענה הם מבקשים מכולם להיות בשקט, גם בבניינים הסמוכים בהם פועלים מחלצים ,יש הרבה כאלה. מהנדס שהגיע מישראל ישב עם בני משפחה ושכנים ויחד שירטטו את תוכנית הקומה. ניסו לחצוב מחילה, אך זה לא הצליח, הם לא ויתרו והמשיכו את המאמצים גם במהלך הלילה.

ניסיונות החילוץ של הצוותים הישראליים  של לכודים בין ההריסות בטורקיה. 8 בפברואר 2023. יואב איתיאל
ניסיונות חילוץ/יואב איתיאל
ערב בקהרמאנמרש- אלפים מעבירים את הלילה ברחובות בעקבות רעידת האדמה בטורקיה. 8 בפברואר 2023. יואב איתיאל
התושבים בין הריסות העיר/יואב איתיאל

לצד הבניין אנשים יושבים, עומדים ומבעירים מדורות קטנות, כדי להתחמם. כך הם עושים גם את הלילה האחרון בקור העז וטמפרטורות של מתחת לאפס. בהערכה גסה מדובר בעשרות בניינים שקרסו, אולי מאות בעיר הזו לבדה. בצהריים נשמעה זעקת "אמבולס" ומאחד הבניין חולץ מישהו בחיים. מנגד, פעם אחר פעם מוציאים מבניינים גופות של שכנים וקרובים. נושאים אותן בשק שחור לאורך הרחוב, בדממה. מרביתן נותרות תחת ההריסות, ותודות לקור העז, המועד בו תתפשט צחנה רבתי מתעכב בינתיים.

חשמל, מים וגז אין עדיין בעיר. משלחת ישראלית נוספת, של זק"א, עושה את דרכה למדינה. אומת, מתנדב בן 20 מאנקרה, הודה למשלחות הישראליות על שהתגייסו לסייע לטורקיה בשעתה הקשה, והביע תסכול מהתנהלות הרשויות במדינה שאינן עושות די. הוא אמר כי היכן שגרים הוריו, כמה ק"מ ממרכז העיר לא נראו הרשויות כלל. "אמנם אין שם הרס כמו כאן, אבל אין חשמל ומים ולא הגיע איש". הוא לא היחיד. "ארגון ולוגיסטיקה הם לא הצד החזק שלנו", אמר צעיר אחר, שהגיע מאיסטנבול לעזור לתושבים המשוועים לסיוע".

כך גם אורגון, קדט באקדמיה צבאית, שאמר כי "רוב האנשים כבר התייאשו, הם לא מאמינים שימצאו את הקרובים שלהם בחיים. הם מחכים שהכול יסתיים, שיפנו כבר את ההריסות והם יוכלו להתחיל את חייהם מחדש". היום ביקר הנשיא רג'פ טייפ ארדואן באזור האסון. בהיעדר חשמל ועקב כך טלוויזיה, מרבית מהתושבים כלל לא ידעו על כך.

ערב בקהרמאנמרש- אלפים מעבירים את הלילה ברחובות בעקבות רעידת האדמה בטורקיה. 8 בפברואר 2023. יואב איתיאל
צוותים ישראליים מסייעים בחילוץ/יואב איתיאל
ערב בקהרמאנמרש- אלפים מעבירים את הלילה ברחובות בעקבות רעידת האדמה בטורקיה. 8 בפברואר 2023. יואב איתיאל
פינוי ההריסות/יואב איתיאל

בטורקיה, מוקד הרעש, הנשיא רג'פ טייפ ארדואן הכריז על מצב חירום למשך שלושה חודשים בעשרה מחוזות במדינה שאותם הגדיר אזור אסון. מצב החירום יאפשר לממשלה לעקוף את הפרלמנט ולחוקק חוקים חדשים ולהגביל זכויות וחירויות אזרחיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully