וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשק, סמים וסחיטה באיומים: משפחת הפשע שמטילה אימה על הצפון

עודכן לאחרונה: 9.2.2023 / 22:58

משפחת אבו לטיף, שכמה מחבריה נעצרו בפשיטה הגדולה, נמצאת על הכוונת של המשטרה כבר שנים ארוכות. בראשה עומדים ארבעה אחים, שאחד מהם עצור כבר כמה חודשים, והיא מעורבת בייבוא סמים מהמדינות השכנות ובהלבנת הון. היא אף מחזיקה בנשק רב, שחלקו נגנב מצה"ל

צי רכבי יוקרה שהוחרם עי המשטרה מאררגון הפשע של משפחת אבו לטיף 08 בפברואר 2022. משטרה, אתר רשמי
צי רכבי יוקרה שהוחרם עי המשטרה מאררגון הפשע של משפחת אבו לטיף/אתר רשמי, משטרה

הפשיטה המשטרתית הלילה על חברי ארגון הפשע אבו לטיף מטילה את הזרקור על אותו אחד מארגוני הפשע החזקים בישראל. כבר כמה שנים שהארגון מהווה מטרה מרכזית של המשטרה. כבר לפני שלוש שנים אמרו לוואלה גורמים במערכות אכיפת החוק שיש גורמים בקרב בני משפחת אבו לטיף שמחזיקים בנשק רב ואמל"ח, גם תקני, כזה שנגנב מצה"ל, וכי הם עוסקים בייבוא סמים מלבנון, סוריה וירדן, ומלבינים את ההון שנצבר באמצעות חנויות "צ'יינג'" להמרת מטבע, שיווק דלק וסחר ברכבי יוקרה.

לפי דוח משטרתי, שחובר כמה שנים לפני 2020, הזהירו מיכולת החדירה של משפחת אבו לטיף למוסדות השלטון ועל קשרים הדוקים עם ארגוני הפשיעה ממרכז הארץ. משפחת אבו לטיף היא משפחה דרוזית מכפר ראמה שבגליל. בראמה חיים דרוזים, נוצרים ומוסלמים והישוב נחשב בעבר לשקט ומצטיין במערכת החינוך שלו. אלא שכבר יותר מעשור שרמת האלימות בכפר עלתה באופן חד ויש שקשרו זאת לפעילות ארגון אבו לטיף.

על פי המשטרה, בראש הארגון עומדים ארבעה אחים, כשכל אחד הוא זרוע עצמאית, ועם זאת יש בין הזרועות שיתופי פעולה. נידאל אבו לטיף, בן 39, והצעיר בין הארבעה נחשב הבכיר בין האחים. זה מספר שנים שהוא מתגורר בבית גדול בכפר ורדים ובבעלותו חברה לעבודות קבלניות. נידאל עצמו עצור כבר כמה חודשים ולפני חודשיים הוגש נגדו כתב אישום בניסיון רצח איש עסקים במסעדה בכפר יאסיף הוא ייחקר גם בעקבות המעצרים הלילה. שלושת האחים האחרים הם בעלי עסקים - מאפיה, חברה לעבודות עפר, קבלנות בניין ועוד, אך הם לא נעצרו במבצע הלילה.

האחים אבו לטיף. 08 בפברואר 2022. ללא, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
האחים אבו לטיף: לטי, נידאל, עלאא וסלימאן/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, ללא
צי רכבי יוקרה שהוחרם עי המשטרה מאררגון הפשע של משפחת אבו לטיף 08 בפברואר 2022. משטרה, אתר רשמי
הוחרמו בפשיטה. רכבי למבורגיני ומאייבך בתחנת המשטרה, היום/אתר רשמי, משטרה

האישום של נידאל אבו לטיף בניסיון רצח הגיע אחרי כמה שנים שבהן המשטרה ריכזה מאמצים גדולים ו"ישבה על הזנב" של האחים. המעקבים, הפשיטות והחקירות העמיקו את המתח בין המשטרה לבין האחים ואם הולידו כתבי אישום, הם לא היו נגד בני המשפחה. כך, לדוגמה, לפני שלוש שנים הוגש כתב אישום שהוגש אז נגד עבאס מלחם, תושב הישוב הדרוזי כיסרא-סמיע שליד כרמיאל. כתב האישום גולל מקרים בהם הגיע לסיורי קבלנים בעקבות מכרזים לעבודות בעשרות מיליוני שקלים שערכו רשויות מקומיות דרוזיות בגליל, ותוך כדי איומים היו ושני נאשמים נוספים מפזרים את המשתתפים בסיורים.

כך, למשל, היה בינואר 2020, במהלך סיור קבלנים שהתכוונו להתמודד על מכרז לעבודות בסך 31 מיליון שקלים, לבניית "מרכז למורשת הדרוזים בישראל", שמתוכנן לקום בשטח המועצה המקומית יאנוח-ג'ת. שלושים קבלנים הגיעו לפגישה ויצאו לסיור בשטח. חוקרי היחידה המרכזית של מחוז צפון במשטרה טענו כי אז, תוך שהאדריכל מסביר למשתתפים על הפרויקט, הופיע ג'יפ יוקרתי מדגם פולקסוואגן טוארג ובו עבאס. הוא נעמד סמוך אליהם, והודיע בקול רם: "המכרז הזה שייך למשפחת אבו לטיף, ומי שיתקרב למכרז מתקרב למשפחת אבו לטיף". באותם רגעים הסיור הסתיים, הקבלנים עזבו את המקום ולבסוף רק שלוש חברות ניגשו למכרז.

בכתב האישום נגד מלחם נטען אז כי "הוא הרהיב-עוז לאיים בשיחת טלפון על מהנדס מועצת כסרא-סמיע, אדם אשר ממלא תפקיד ציבורי, ובמטרה להרתיעו מלמלא את תפקידו באופן חופשי וללא מורא ולפגוע בכללי מינהל תקין". על פי כתב האישום, מלחם התקשר למהנדס המועצה בקשר למכרז פיתוח וסלילה בשכונה בישוב ואיים עליו במילים: "אני מראמה. המכרז הזה שלנו ואם תעשה משהו אנחנו נטפל בכך".

שעונים ומכוניות יוקרה אותרו בפשיטה על אבו לטיף. דוברות המשטרה, דוברות משטרת ישראל
שעוני יוקרה, ניידים ותכשיטים. בין השלל שהוחרם/דוברות משטרת ישראל, דוברות המשטרה

עבאס הכחיש את המיוחס לו. באותו כתב אישום יוחסו עבירות דומות של סחיטה באיומים גם נגד ויסאם פארס ואחסן פארס, שניהם מכפר ראמה. שוב מתוארת פעולת האיום וההפחדה: נטען כי ויסאם ואחסאן הגיעו לסיור קבלנים אחר בכיסרא סמיע ברכב שמספרו זויף. מלחם הגיע למקום בג'יפ האמר. בעוד הוא ממתין ליד הג'יפ, ניגשו השניים מראמה אל כ-30 האנשים שהגיעו למפגש הקבלנים, בהם ראש המועצה, הסתובבו בין המשתתפים ופארס פנה לכ-15 מהמשתתפים באופן אישי ואמר להם באיומים ובתקיפות שלא יעזו להתקרב או לגשת למכרז, כשלחלק מהם הודיע במפורש כי המכרז והעבודה "שייכים למשפחת אבו לטיף".

במחוז הצפוני של המשטרה הקצו כוח משימה מיוחד מתוך הימ"ר המחוזי שבפיקוד נצ"מ מני בנימין וכל תפקידו היה להתעסק בחשדות נגד ארגון אבו לטיף. על כוח המשימה שיושב בתחנת המשטרה במעונה מפקד רפ"ק רב-פקד ארז נבון, והוא מונה שמונה חוקרים.

צי רכבי יוקרה שהוחרם עי המשטרה מאררגון הפשע של משפחת אבו לטיף 08 בפברואר 2022. משטרה, אתר רשמי
צי רכבי מרצדס במילונים. בתחנת המשטרה, היום/אתר רשמי, משטרה

במשטרה מקווים כי המאמץ שריכזו ושהגיע היום לשיאו יגרום לבעלי עסקים שנסחטו לספר על שעבר עליהם ולהוסיף עוד מידע ועוד ראיות על שיטת הסחיטה. הבוקר ידה של המשטרה על העליונה, אך בעבר מבצעים כאלו הביאו לתגובות נגד אלימות כמו ירי על בנקים ובתי עסק והצתת ניידות משטרה.
בנוסף לכך, הרשעה בעבירת סחיטה באיומים צריכה להתבסס על ראיות ועל עדויות של נסחטים. הנסחטים עלולים "לשכוח" את רגעי האימה וכתב האישום במצב כזה מאבד נפח והמשפט מסתיים באישומים קלים יותר.

בפרשות כאלה, שבהן מפעיל ארגון הפשע "חיילים" רבים, לא פשוט להגיע עד העומדים בראש הפירמידה ולקשור אותם ישירות למעשים. כך היה באחת הפרשות הגדולות שנחקרו בשנים האחרונות במחוז צפון שעניינה היה סחיטת דמי חסות ממושכת בגליל העליון.

27 חשודים, רובם מכפר טובא, נעצרו אז במבצע גדול ובתום חקירה ממושכת. נגד 25 מהם הוגשו כתבי אישום שיכלו להגיע עד 15 שנות מאסר. בסופו של דבר, הסתיים התיק בבית משפט המחוזי בנצרת בגזרי דין קלים יחסית, בעקבות הסדר טיעון בין הפרקליטות לעורכי הדין של שש הנאשמים המרכזיים בפרשה. על שני הנאשמים המרכזיים נגזרו לבסוף עונשי מאסר של 40 חודשים ו-33 חודשים. במקרה, או שלא, בלילה שאחרי גזר הדין נופצו 14 חלונות ראווה בקניון בראש פינה.

כששני הנאשמים יצאו לחופשי נסעה אחריהם שיירת מכוניות עם נוסעים צוהלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully