וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר החוץ אלי כהן ומקבילו הפולני שוחחו על חימום היחסים

עודכן לאחרונה: 7.2.2023 / 16:35

אחרי קיפאון ממושך בקשר בין ישראל לפולין, שוחח כהן עם שר החוץ של פולין זביגנייב ראו, שיחה שבמשרד החוץ אומרים שהתנהלה ברוח טובה. ראו אמר כי יבחן את האפשרות למינוי של שגריר פולני חדש לישראל. השניים דנו גם בהחזרת משלחות הנוער הישראליות לפולין

בווידאו: מצעד החיים תשפ"ב/צילום סטילס: יוסי זליגר, צילום וידאו: מצעד החיים

אחרי למעלה משנתיים שבהן שלא התקיימה שיחה בין שרי חוץ של שתי המדינות, שוחח היום (יום ג') שר החוץ אלי כהן עם מקבילו הפולני זביגנייב ראו (Zbigniew Rau). בשיחה דנו השרים בדרכים לחימום היחסים בין המדינות, בין היתר באמצעות השלמת המתווה להחזרת משלחות הנוער הישראליות לפולין.

שר החוץ הפולני ציין בשיחה כי יבחן אפשרות למינוי שגריר פולני חדש לישראל, זאת לאחר תקופה בה התנהלה השגרירות בישראל ללא שגריר. ממשרד החוץ נמסר כי השיחה התנהלה ברוח טובה, והשרים הביעו רצון לקיים קשר ישיר ורציף, ואף לקיים מפגש ישיר, בפולין או בישראל, בתקופה הקרובה.

נשיא פולין, שיא פולין, אנדז'יי דודא אנדז'יי דודה
במהלך נאומו בטקס במלאת 75 שנה לשחרור מחנה הריכוז וההשמדה אושוויץ, פולין 27 בינואר 2020. רויטרס
חתם על חוק שמגביל אפשרות לתבוע רכוש. נשיא פולין אנדז'יי דודא/רויטרס

היחסים בין ישראל לפולין נקלעו למשבר לפני כשנה וחצי, אחרי שנשיא פולין דודא חתם על חוק שמגביל משמעותית את היכולת של ניצולי שואה ובני משפחותיהם לתבוע החזרת רכוש ששייך להם בפולין.
שר החוץ דאז יאיר לפיד הוביל קו תקיף ביותר בפרשה ונקט בשורה של צעדים להורדת דרג היחסים הדיפלומטיים בין המדינות.

המשבר החריף לפני כחצי שנה, לאחר עימות בין ישראל לפולין שהוביל לביטול משלחות הנוער. העימות נסוב סביב כמה נושאים, ובהם שאלת האבטחה והסירוב של פולין לאפשר לאנשי שב"כ חמושים לאבטח את התלמידים. ויכוח נוסף היה סביב הדרישה של פולין לשנות את היחס לחלקה במלחמת העולם השנייה ואת מערכי ההדרכה לתלמידים, וכן את האופן שבו מוצג חלקה של רוסיה בניצחון על גרמניה. משלחת של משרדי החינוך והחוץ שהגיעה לפולין כדי לנסות להביא לפיתרון המשבר לא הצליחה לגשר על חילוקי הדעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully