וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עורכי הדין חימי ובסרגליק מוכיחים: לעיתים, יכולות ורבליות חריפות - עלולות רק להזיק

אבי מוסקל

עודכן לאחרונה: 6.2.2023 / 11:56

השניים, שמצאו את עצמם לאחרונה זזים בחוסר נוחות לנוכח הטענות שהופנו נגדם, נאלצו לצאת בהצהרות תקשורתיות. חימי התפטר, בסרגליק תקף - והתקפל. להבדיל מההתגוששות אליה הם רגילים בבית המשפט, בזירה הציבורית הכללים שונים, ומי שלא משחק נכון - זה עלול לעלות לו ביוקר

בווידאו: טענות נגד יו"ר לשכת עורכי הדין אבי חימי/צילום: חדשות 13

"אבי חימי הפיל את עצמו", את האמירה הזאת שמענו שוב ושוב מפרשנים ומכתבים בעקבות הריאיון של עו"ד חימי לכתב חדשות 12, גיא פלג - בו טען כי המעשים המיוחסים לו בפרסום הראשון של אילה חסון בחדשות 13 היו בהסכמה ובמסגרת רומן שניהל עם אותה עורכת דין. האם חימי סיבך את עצמו או שפעל בהתאם לתכנית חילוץ שהיא חלק מאסטרטגיה תקשורתית סדורה?

מנגד ולגמרי לא בלי קשר, עורך דין אחר שמצא את עצמו על "דוכן הנאשמים" בדיווחים בתקשורת וברשתות החברתיות הוא אייל בסרגליק. בנובמבר 2022 נרצח יורי וולקוב במעבר חציה בחולון, באירוע שזעזע את המדינה. חודשיים לאחר מכן, התייצבה אלמנתו ילנה מול מצלמות ynet וסיפרה על סכום העתק שגבה עו"ד בסרגליק מהמשפחה - יותר מחצי מיליון שקלים. הכתבה פורסמה יום אחרי שעו"ד בסרגליק המועמד לראשות לשכת עורכי הדין שיגר למערכות את התייחסותו לפרשת חימי. "טוב עשה אבי חימי שהודיע על התפטרותו המיידית וחסך מאתנו מבוכה נוספת", כתב. צירוף מקרים או סיבה ותוצאה כמו שטוען בסרגליק?

התגובה הראשונה לתקשורת: הרגעה או הסלמה?

"בני המשפחה היו מאוד מרוצים מהטיפול שבוצע ואף שיבחו אותי. מרגע שהגיעה פנייה של המשפחה מצד ג', שנוגדת לחלוטין את ההתנהלות והסיכום - התבקשו בני המשפחה להיפגש איתי והדבר לא נעשה", הגיב עו"ד בסרגליק לכתבה באתר ynet.

מדובר בתגובה קרה ומתעמתת, מול סיפור קורע לב שטלטל את המדינה על האלמנה וילדיה שנותרו ללא אב המשפחה ומספרים על כמעט חצי מיליון שקלים שנאלצו לשלם לעורך הדין מכספי התרומות שהציבור העביר להם. התגובה מבהירה שמי שניסח אותה לא העריך נכונה את הפוטנציאל המשברי - וציפה שהדבר יסתיים בכתבה אחת חולפת, "מכה קלה בכנף".

מה יש בתגובה? ניסיון להצדיק את שכר הטרחה שסוכם מראש עם המשפחה, והטחת האשמה במשפחה שפעלה בניגוד להסכם יחד עם רמיזה לכפיות טובה מצידם - קו שיקבל ביטוי בולט בריאיונות הבאים של בסרגליק.

מה אין בתגובה? היא מנוסחת כאילו היה מדובר בעוד לקוח, תוך התעלמות מוחלטת מנסיבותיו המזעזעות של האירוע, שנצרב היטב בתודעה התקשורתית והציבורית. היא מתעלמת מהפוטנציאל המשברי סביב היקף שכר הטרחה שנדרש, בדגש על כך שהוא מגיע מתרומות של הציבור - מה שרק מגביר את ההדהוד הציבורי.

הניסיון לקשור את הטענות להתמודדות לראשות לשכת עורכי הדין - כישלון ידוע מראש

גם תגובת עו"ד בסרגליק לפרסום באתר וואלה! לפיו תבע נפגעת עבירת מין שביקשה להחליפו, לא שיפרה את מצבו. "דוחים בשאט נפש את האמור בכתבה. כל תלונות המתלוננת נדחו על ידי הוועדה למעט עיכוב מסמכים טכני", מסר. "כמובן שאין לנו שום קשר לאישפוזה של הלקוחה וכל אמירה אחרת הינה דיבה". כלומר, גם בתגובה על הדיווח שתבע נפגעת עבירת מין - בסרגליק מאיים בתביעה.

מעבר לקמפיין האגרסיבי המאפיין את הבחירות ללשכת עורכי הדין שייערכו בעוד כארבעה חודשים, המשותף לשני המקרים הוא שהתגובה הראשונה של כל אחד מעורכי הדין העמיקה את המשבר, ולא תרמה לפתרונו. הניסיון של כל אחד מהם, חימי ובסרגליק, לקשור את הטענות שהוטחו בהם להתמודדות לראשות לשכת עורכי הדין או למעורבות פוליטית - היה בבחינת כישלון ידוע מראש.

אבי חימי, 14 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
"פרסום שהוא חלק ממכונת הרעל נגד ההפיכה המשטרתית", עורך הדין אבי חימי/ראובן קסטרו

התגובה הראשונה שהעביר עורך הדין אבי חימי לחדשות 13 על הדיווח לפיו ביצע מעשה מגונה בפני אישה בשיחת וידאו, הייתה: "פרסום זה הינו חלק ממכונת הרעל של מי שפועל לקדם את ההפיכה המשטרתית. אני לוקח בחשבון שינסו לפגוע בי ברמה האישית - וזהו מחיר שאשלם באהבה. הכפשות לא ירפו את ידיי. אמשיך לפעול כנגד ההפיכה המשטרית שרוצה לרסק את הדמוקרטיה הישראלית".

מה יש בתגובה? ניסיון להקטין את הדברים למימדים של הכפשה ולקשור אותם לביקורת הנוקבת שהשמיע חימי נגד ההפיכה המשטרתית.

מה אין בתגובה? התייחסות או הכחשה של הטענות החמורות על המעשים שיוחסו לחימי באותה שיחת וידאו מול אותה עורכת דין. בנוסף, לא בוצעו התייחסות למכתב ההמלצה שהעניק לאותה עורכת דין שרצתה להיות שופטת - וגם לא לטענה שיעלה בימים הבאים על רומן שהיה ביניהם.

הטלפון הראשון מהכתב

לעומת זאת, בשיחה מוקלטת עם חדשות 13, אמר עורך הדין חימי כי "בלשכת עורכי הדין לא עשיתי דבר וחצי דבר". כשנשאל האם במקום אחר כן עשה את זה, השיב: "מה אני צריך להתייחס למה שאני עושה או לא עושה עם מישהו בהסכמה? אני לא מבין".

הטלפון למושא התחקיר, הוא השלב האחרון בעבודת הכתב אחרי שבוססו הדברים. אולם, עבור המרואיין, זהו בדרך כלל הרגע הראשון שהוא מתוודע לכך שהדבר עומד להתפרסם. צריך להניח שהשיחה מתועדת ולעתים קרובות גם תושמע בהמשך בכתבה. זה המקום לאמירה שקולה ועניינית, ובטח לא לאמירות נחפזות שרק יסבכו יותר את המצב. במקרה כזה חייבים להגיב, אבל לא חייבים להגיב באותו רגע, מותר ואף רצוי לקחת את הזמן ולנסח מסרים ברורים שמניחים את התשתית להמשך - בהתאם לאסטרטגיה תקשורתית.

עו"ד איל בסרגליק. מייצג את האסירים בכלא צלמון. יח"צ, אתר רשמי
בניגוד לחימי, זינק הישר ללב האש התקשורתית. עורך הדין אייל בסרגליק/אתר רשמי, יח"צ

זהו שיעור ביחס לחשיבות הדרמטית ולרגישות בניסוח תגובה לעיתונות על אירוע בעל פוטנציאל משברי. שני עורכי הדין, חימי ובסרגליק, בחרו להתראיין במהדורה המרכזית בחדשות 12 כדי לנסות לתקן את נזקי התגובה הראשונית. אלא שההתנהלות של כל אחד מהם בהמשך היתה שונה.

ניכר כי חימי פועל כעת בהתאם לאסטרטגיה לתקשורתית שנועדה למזער נזקים. הוא העניק ריאיון יחיד ונרחב לגיא פלג בו גידר את היקף הנזק, כפי שלוחמי האש יוצרים מעגל אש יזום על מנת שהשריפה לא תצא מכלל שליטה. בריאיון הטלוויזיוני, הודה בגילוי לב במעשים שיוחסו לו, והביע צער תוך שהוא תוחם אותם ל"לא מוסרי, אבל לא פלילי". חימי ניסה לעורר אמפתיה ביחס למחיר שמשלמים רעייתו וילדיו על הפרסומים, ויחד עם זאת העמיק את טענתו כי מדובר ברומן שנמשך לאורך זמן - שמשרת אותו בביסוס הטענה שהדברים היו במסגרת יחסים בהסכמה. ההתפטרות בשידור חי, היתה חלק מגידור היקף הנזק, בניסיון להשאיר את הדברים באפיק המוסר ולא בתחום הפלילי שעלול לסכן את רישיון עריכת הדין שלו.

בניגוד לחימי, בסרגליק זינק הישר ללב האש בסדרת ריאיונות למהדורות החדשות בערוצים המרכזיים, מהם יצא חבול אף שהחזיר את רוב שכר הטרחה למשפחה, בבחינת "אכל את הדג המסריח, חטף מלקות וגם גורש מן העיר". עד כדי כך, שדני קושמרו שראיין אותו ערב קודם, ציין באולפן שישי: "אני לא בטוח שיש יועץ תקשורת בכל הפרשה הזאת".

ההבדל הגדול בין אולם בית המשפט לאולפן החדשות

עו"ד בסרגליק הגיע לריאיון בחדשות 12 בגישה לוחמנית ומתנצחת. לפני הריאיון, שודרה כתבה עם אלמנתו של יורי וולקוב ובתו היתומה, שסיפרו בגרון חנוק את סיפורן. שאלתו הראשונה של קושמרו הייתה: "האם אתה עדיין חושב שזו כפיות טובה מצד המשפחה?". במקום לנצל את ההזדמנות ולדבר אל בני המשפחה, ודרכם לליבם של הצופים - בסרגליק המשיך להתנצח.

"הייתי שמח שתתארו באמת את כל מה שקרה ולא כפי שהציג הכתב גיא פלג", אמר והוסיף לדימוי הכוחני שלו. הריאיון הוסיף שמן למדורה הציבורית ועד צאת השבת, הודיע עו"ד בסרגליק שישיב למשפחת וולקוב את מלוא הסכום ששילמו, כשחלקו ייתרם. מוטב מאוחר, אך העיכוב גבה ממנו מחיר כבד - הרבה יותר מזה שכתב על הצ'ק.

בריאיון טלוויזיוני, בניגוד לתגובה כתובה, חייבים לקחת בחשבון גם את ה"איך" ולא רק את ה"מה". בסרגליק היה צריך להגיע בגישה אנושית ומכילה, להבדיל מזירת ההתגוששות אליה רגיל בבית המשפט. טוב היה עושה אם במקום לצלם צ'ק, היה נפגש אישית עם האלמנה ואף מתנצל. תחת זאת, הוא עבר בין אולפני השידור והמשיך להתנצח ולהנציח את הדימוי שלו כבריון מול חלשים. זה לא קידם את פתרון המשבר, ובוודאי שלא מסייע לו בהתמודדות לראשות לשכת עורכי הדין. הפער בין הטון והמסר הנכונים בבית המשפט למה שנכון בריאיון עיתונאי או ברשתות החברתיות הוא דרמטי, ולעתים - גורלי.

אבי מוסקל הוא בעל משרד לייעוץ אסטרטגי וניהול משברים "מוסקל.מדיה". בעבר היה עיתונאי ועורך חדשות בערוצי הטלוויזיה המרכזיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully