וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות הפיגוע בנווה יעקב: הקואליציה תקדם בניית שכונה יהודית במזרח ירושלים

עודכן לאחרונה: 5.2.2023 / 14:19

לטענת גורמים המקדמים את הבנייה, משמעותה חשובה כי תקטע רצף של שכונות פלסטיניות באזור, וחלק מהם אף הציעו לקרוא לשכונה זו "גבעת השבעה" לזכר קורבנות הפיגוע בנווה יעקב הסמוכה. בעבר התנגד האיחוד האירופי לתוכנית: "תעורר מתחים באזור". נתניהו ידון בנושא השבוע

בווידאו: תיעוד של לוחמי מג"ב מבצעים ירי ללא סיבה מבצעית לעבר שכונה ערבית בצפון ירושלים/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים

משלחת חברי כנסת תגיע היום (ראשון) לחלקה הצפוני של שכונת עטרות בצפון-מזרח ירושלים כדי לבדוק אפשרות לקדם תהליכים לקראת בניית שכונה יהודית במקום. ראש הממשלה בנימין נתניהו יקיים בהמשך השבוע פגישה ראשונה בנושא. גורם בליכוד מסר כי הם "מתכוונים לקדם את זה בכל הכוח".

בין חברי הכנסת שיגיעו לסיור יהיו בועז ביסמוט מהליכוד, יצחק פינדרוס מיהדות התורה, אוהד טל מהציונות הדתית, אברהם בצלאל מש"ס לימור סון הר מלך מעוצמה יהודית ונציגי עיריית ירושלים.

השטח בו מתכוונים לקדם את הבנייה נמצא בחלקה הצפוני של שכונת עטרות המזרחית בירושלים, בין מחנה הפליטים קלנדיה לפרבר הערבי א-ראם. עד שנת 2000 היו בו מסלולים של שדה תעופה מתקופת המנדט, וכבר קרוב לעשר שנים שמנסים לבנות שם שכונה יהודית. מדובר בשטח גדול במיוחד שכיום עומד נטוש. בתוכניות העירייה מדובר על 1,265 דונם, בהן עתידות להיבנות 9,000 יחידות דיור חדשות ו-290,000 שטחים למסחר ותעסוקה.

תוכניות בניית השכונה בצפון מזרח ירושלים אותה מקדמת הקואליציה, 5 בפברואר 2023. אדריכל יובל קדמון, אתר רשמי
תוכנית הבנייה תקודם בעקבות הפיגוע. תוכנית אדריכלית של השכונה בצפון ירושלים/אתר רשמי, אדריכל יובל קדמון

במשך כעשור הבנייה הוקפאה בזמן כהונתו של נשיא ארה"ב ברק אובמה, כחלק מתוכנית הקפאת הבנייה - יחד עם תוכניות אחרות בירושלים כמו הר חומה וגבעת המטוס. כשטראמפ עלה לשלטון, לקחו עוד שנתיים עד שהפשירה הבנייה על הקרקע ובשנת 2020 החליטה העירייה להמליץ לוועדה המחוזית על קידום תכנית חדשה להקמת השכונה.

לטענת הגורמים שמקדמים את הבנייה, המשמעות הגאוגרפית חשובה - בניית שכונה ערבית במקום תיצור רצף טריטוריאלי של כפרים ערביים בין רמאללה לבית לחם, שתזיק לישראל ברמה המדינית. בעקבות הפיגוע בשכונת נווה יעקב, הסמוכה לשטח זה, מתכוונים חלקים מהם אף להציע לקרוא לשכונה החדשה שתיבנה "גבעת השבעה" לזכר הקורבנות.

מנגד, דיפלומטים אירופאים מטעם האיחוד האירופי שסיירו במקום בתקופת אישור העירייה הביעו את מחאתם כלפי הנושא וטענו שהבנייה תהווה מכשול לשלום: "האישורים האחרונים של אלפי יחידות דיור לישראלים, מטרתם לנתק את הפלסטינים מעירם ולשנות את האופי של מזרח ירושלים. פעולות כאלה אינן רק מפרות את התחייבויותיה של ישראל כמעצמה כובשת, הן גם מערערות את הצעדים לקראת שלום בר קיימא בין הצדדים ומעוררות מתחים בשטח".

ח"כ אריאל קלנר שנכח בסיור, אמר כי "אתגרי הריבונות וההתיישבות בירושלים אליהם נחשפתי היום בסיור דורשים מחויובות ופעולה, כדי להבטיח את אחיזתנו בירתנו הנצחית. אני מתחייב לפעול למען ירושלים בכלל וההתיישבות בעטרות בפרט. בנוסף, אפעל בכל כוחי להפסקת ההסתה האנטישמיות הפראית במערכת החינוך בבתי ספר בשכונות העיר, שתוצואתיה מתבטאות ברצח יהודים".

יו"ר ארגון "אם אשכחך" חיים סילברשטיין מסר בתגובה: "אנחנו רואים כמשימה לאומית ממדרגה ראשונה את הקמת השכונה שמיקומה בצפון ירושלים, ושתמנע רצף אסטרטגי להקמת בירה פלסטינית בירושלים. כמו כן הקמתה של השכונה תתן מענה לצורכי הגידול הטבעיים של ירושלים יחד עם הורדת מחירי דיור ותרומה לשגשוג הבירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully