וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר הכנסת לשעבר שבח וייס הלך לעולמו בגיל 87

עודכן לאחרונה: 4.2.2023 / 18:16

וייס נולד ב-1935 בפולין ושרד את השואה בזכות נשים שהחביאו אותו בביתן. ב-1947 עלה לישראל, וב-1969 סיים את לימודי הדוקטרט בתחום מדע המדינה. בהמשך הפך למרצה באוניברסיטאות תל אביב וחיפה. ב-1988 נבחר לראשונה לכנסת, ושירת בה עד לשנת 1999

יו"ר הכנסת לשעבר שבח וייס. 18 בספטמבר 2007. נתי שוחט, פלאש 90
יו"ר הכנסת לשעבר שבח וייס/פלאש 90, נתי שוחט

יו"ר הכנסת לשעבר שבח וייס הלך היום (שבת) לעולמו בגיל 87. וייס היה פרופסור למדע המדינה, כיהן כחבר הכנסת ויושב ראש הכנסת ה-13, שימש שגריר ישראל בפולין ולאחר מכן כיהן כיו"ר מועצת יד ושם.

וייס נולד ב-5 ביולי 1935 בפולין, שמוכר היום כמחוז לבוב באוקראינה, הוא שרד עם בני משפחתו את השואה כשהוחבא על ידי שתי נשים. בני משפחתו, הוריו ושני אחיו, מצאו מסתור בבית שכנתם האוקראינית.

ב-1947 עלה וייס לישראל, לאחר שירותו הצבאי החל ללמוד מדע המדינה באוניברסיטה העברית והשלים תואר ראשון ושני ב-1961. לאחר מכן למד משפטים בבית הספר הגבוה למשפט ולכלכלה בתל אביב. ב-1969 סיים את לימודי הדוקטורט בתחום מדע המדינה באוניברסיטה העברית כשנושא מחקרו היה השלטון המקומי בישראל.

עם קבלת תואר הדוקטור החל וייס לשמש מרצה בחוג למדע המדינה באוניברסיטת תל אביב ובאוניברסיטת חיפה, שם גם שימש כראש החוג למשך שנתיים, ובמקביל החל לעסוק בפוליטיקה. וייס היה חבר מועצת עיריית חיפה בשנים 1981-1969, חבר בוועדת הכספים, בוועדת התרבות ובהנהלת תיאטרון חיפה.

וייס שימש חבר הכנסת מטעם מפלגת העבודה כ-18 שנים מ-1988 עד שנת 1999. בכנסת העשירית נבחר לראשונה ושימש חבר בוועדת חוק, חוקה ומשפט. בכנסת ה-13 נבחר להיות יושב ראש הכנסת.
לפני הבחירות לכנסת ה-15 דורג וייס במקום נמוך בפריימריז ולא נכנס לכנסת, ומונה לשגריר ישראל בפולין.

בשנת 1995 זכה בתואר "יקיר התנועה לארץ ישראל יפה" ובשנת 2001 הוענק לו פרס התנועה לאיכות השלטון. קיבל את פרס הסובלנות מטעם ממשלת פולין בשנת 2002. בשנת 2003 זכה באות הכבוד הגבוה ביותר בפולין מטעם נשיא המדינה. וייס כתב יותר מ-20 ספרים בתחומי התמחותו המדעית ותחומי החידונים. בבחירות לכנסת ה-18 הוצב במקום ה-114 הסמלי ברשימת העבודה לכנסת, ובבחירות לכנסת ה-19 שובץ במקום ה-116 ברשימתה.

שבח וייס שהלך לעולמו בגיל 87.. יעקב סער | לע״מ, אתר רשמי
"אוהב עמו ומדינתו אותה ייצג בגאון". שבח וייס/אתר רשמי, יעקב סער | לע״מ

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד ליו"ר הכנסת לשעבר שבח וייס שהלך לעולמו ואמר, "אני אבל על מותו של שבח וייס, יו"ר הכנסת לשעבר. שורד השואה שהפך לפרופסור בעל שם עולמי, יו"ר מועצת יד ושם, שגריר ישראל בפולין ומנאמני תנועת העבודה. אוהב עמו ומדינתו אותה ייצג בגאון. תנחומיי למשפחתו ואוהביו. יהי זכרו ברוך".

יושב-ראש הכנסת אמיר אוחנה ספד, "הצטערתי לשמוע על פטירתו של שבח וייס, יושב-ראש הכנסת ה-13. חייו ופועלו של שבח מעוררים השראה ומספרים חלק משמעותי בסיפור תקומתו של העם היהודי בארצו: הילד בן פחות מעשר שנים, שנרדף בידי הנאצים אך בשל היותו יהודי, כשאת חייו הצילו אנשים טובים שהסתירוהו פעם במרתף, פעם במחסן, פעם בביוב — שרד את זוועות השואה ועלה לישראל, כאן נבחר לכנסת והגיע במרוצת השנים לתפקיד יושב-ראש הכנסת. עם פרישתו מהחיים הפוליטיים, שבח זכה לסגור מעגל פעמיים: פעם אחת עת כיהן כשגריר ישראל בפולין, המדינה ממנה ברח בשל מכונת ההשמדה הנאצית, ופעם שניה, כשכיהן כיו"ר מועצת יד ושם, האמונה על זיכרון השואה והנצחתה. שבח הקדיש את חייו למדינת ישראל ולכנסת, מעוז הדמוקרטיה הישראלית. בשמי ובשם הכנסת, אני שולח תנחומים למשפחתו ולמוקיריו. יהי זיכרו ברוך".

ח"כ גדעון סער מהמחנה הממלכתי ספד גם הוא ואמר, "‏תם מסע ומשא חייו של שבח וייס, הילד ניצול השואה שהגיע לכהונת יושב ראש הכנסת במדינת העם היהודי. שבח היה כל מה שאנו רוצים לראות בכנסת: איש ספר, אוהב עמו ואוהב אדם, פרלמנטר מובהק. תנחומי לבני משפחתו. יהי זכרו ברוך".

  • עוד באותו נושא:
  • שבח וייס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully