וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות עמדת היועמ"שית: הקואליציה תמשיך לקדם את המהפכה המשפטית

עודכן לאחרונה: 2.2.2023 / 23:43

הדיונים בוועדת חוקה על הרפורמה שמקדמת הממשלה יימשכו כמתוכנן בשבוע הבא. היו"ר שמחה רוטמן הפיץ הערב את נוסח הצעת החוק מחדש, עם תיקונים קלים, ולחברי הכנסת הודיעו כי מראשון עד רביעי ייערכו דיונים תחת הכותרת "מחזירים את הצדק למערכת המשפט"

בווידאו: הנשיא לשעבר ראובן ריבלין בכנס מורשת בגין/מערכת וואלה!

למרות עמדת היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, בקואליציה ימשיכו בקידום המהפכה המשפטית והדיונים עליה יתקיימו בשבוע הבא בוועדת החוקה כמתוכנן. יו"ר הוועדה חבר הכנסת שמחה רוטמן הפיץ לפני זמן קצר את נוסח הצעת החוק מחדש, עם תיקונים קלים, ולחברי הכנסת הודיעו כי בכל אחד מימות השבוע, ראשון עד רביעי - ייערכו דיונים תחת הכותרת "מחזירים את הצדק למערכת המשפט".

חלק מחברי הוועדה מהאופוזיציה התרעמו על כך שוועדת החוקה בכנסת עוסקת בשבועות האחרונים רק ברפורמה המשפטית וכמעט ולא מקצה זמן לטובת נושאים אחרים שהם מבקשים לעלות לדיון.

בין התיקונים וההבהרות שפרסם רוטמן לחוק שהוא מציע נכתב כי החברים בוועדה לבחירת שופטים ימונו לתקופה של שלוש שנים, ומוצע כי יהיה מדובר בשופטים לשעבר. לפי ההצעה החדשה, על כל אחת מהרשויות למנות לפחות אישה אחת מטעמה לנציגה בוועדה. עוד נכתב כי לא יהיה צורך ברוב מיוחס של שבעה לבחירת שופטי עליון, וכן כי מועמדים לעליון יעברו שימוע בפני ועדת חוקה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה, 29 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
הקואליציה תמשיך בקידום המהפכה המשפטית. ראש הממשלה נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

מוקדם יותר הערב מסרה היועמ"שית לשר המשפטים יריב לוין את חוות דעתה על הרפורמה, אותה היא תקפה בחריפות, וכתבה כי היא תוביל "לפגיעה קשה במארג הבלמים והאיזונים בין הרשויות". "כל אחד מההסדרים המוצעים מעלה קשיים מהותיים", הוסיפה בהרבה מיארה. "קבלת ההסדר המוצע תוביל למבנה משטרי שבו לרשות המבצעת והמחוקקת סמכות רחבה ולמעשה בלתי מוגבלת".

לדברי היועמ"שית, ברפורמה המתוכננת "אין מענה מובנה לחשש אפשרי מפני שימוש לרעה בחקיקה או בחקיקת יסוד לצורך עקיפת הביקורת השיפוטית, או לפגיעה במאפייניה הגרעיניים של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית". בהרב-מיארה הוסיפה כי ההסדרים המוצעים חריגים לעומת מדינות דמוקרטיות בעולם, והזהירה כי הם משנים את תפיסת המערכת המשפטית כמערכת מקצועית, עצמאית וא-פוליטית.

למסמך חוות דעתה המלא של היועצת המשפטית לממשלה

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023. שלומי גבאי
עמדתה לא עוצרת את הממשלה. בהרב מיארה/שלומי גבאי

היועמ"שית ביקרה את הדרך בה המהפכה המשפטית תוכננה. "בחינת השינויים המוצעים העוסקים במאפיינים הגרעיניים של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית נעשית מאחורי מסך ערפל", כתבה. היא הוסיפה, "חוות דעתי מוגשת בהסתייגות, כי רק לאחר שתוצג התמונה המלאה ניתן יהיה לערוך בחינה מקיפה ומלאה של השינויים המתוכננים על מאפייני היסוד של השיטה".

בהרב-מיארה כתבה כי ברפורמה המוצעת אין מענה לכך שכוח רשויות השלטון עלול להיות בלתי מוגבל, "המהווה מתכון בטוח לפגיעה בזכויות אדם ובמינהל תקין". היא הדגישה, "עיקרון הפרדת הרשויות מחייב מערכת שיפוטית עצמאית ובלתי תלויה, שיש בידה יכולת אפקטיבית לבקר את שתי הרשויות האחרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully