וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו בלחץ גדול - אבל את הספינים שלו אף אחד כבר לא קונה

עודכן לאחרונה: 25.1.2023 / 20:30

נתניהו הלחוץ מיהר לכנס מסיבת עיתונאים כדי להדוף את הטענות על השפעות המהפכה המשפטית על מצב המשק. האווירה והמתח הטעון כבר מורגשים באוויר, ומי שייפגע מהמהלך הם קודם כול החלשים בחברה. אבל נתניהו, באטימות מדהימה, מתעקש לטעון שהיריקות הן גשמי ברכה

נתניהו: מערכת המשפט עיכבה את הפקת הגז ואת בניית כביש 6/מערכת וואלה!

השבוע הושלם הלינקייג' בין ההפיכה השיפוטית למצב המשק. קו ישיר עובר בין השניים. הספינים של ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר לא יעזרו וכל כלכלן רציני מזהיר מההשלכות הרפורמה המשפטית על המשק. נתניהו בלחץ גדול. לפני זמן קצר כינס מסיבת עיתונאים דחופה עם כוח כלכלי מיניסטריאלי מתוגבר. מטרתו היא להרגיע, להרדים ולטעון שהמשק אינו מושפע מהרפורמה.

לאירוע זומן גם שר החוץ אלי כהן, בעברו מנהל בכיר בחברת דירוג אשראי, במטרה להוכיח שהכול תעמולה. במהלך האירוע ניסה נתניהו להסיט את האש מההפיכה המשפטית במיטב הספינים שלו. הוא דיבר על "עודף המשפטיזציה והרגולציה" למרות שאין קשר בינה לבין ההפיכה המשפטית.

ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ יקיימו  מסיבת עיתונאים בהשתתפות שר הכלכלה ניר ברקת ושר החוץ אלי כהן 25 בינואר 2022. צילום מסך, אתר רשמי
הספינים כבר לא יעזרו. נתניהו/אתר רשמי, צילום מסך

הוא שב וניסה להסיט את הטיעונים לסיפורים היסטוריים כמו מתווה הגז, קניית תרופות בזמן הקורונה (למרות התנגדות היועץ המשפטי לממשלה) הרפורמות שהנהיג בתחילת שנות ה-2000 ומגעים עם הפלסטינים. זה הספין במיטבו. וכמובן אי אפשר להימנע מתקיפת האופוזיציה, שאותה האשים בהבאשת ריחה של הכלכלה הישראלית בעיני משקיעים זרים.

אבל נתניהו שכח שבדיוק לפני שנה, בשידור חי בטלוויזיה, הוא הבאיש את ריחה של המדינה בחו"ל. הסיבה המיידית לאירוע הוא מכתב חסר תקדים ששוגר היום על ידי 270 כלכלנים בכירים ובהם חתן פרס נובל לכלכלה, ויועצו הכלכלי הבכיר לשעבר המזהירים מהשלכות ההפיכה המשפטית של המשק. יום קודם לכן התקיימה פגישה טעונה בין הנגיד, פרופ' אמיר ירון, לנתניהו, שבמהלכה הבהיר הנגיד את השלכות ההפיכה המשפטית על דירוג האשראי במשק. אלה ממחישים את עומק הסכנה של הפיכה המשפטית שאותם מסתירים עם מילים מכובסות כמו משילות, חיזוק בג"ץ, חוק היועמש"ים, פסקת ההתגברות ומינוי שופטים פוליטים.

עוד בוואלה!

נתניהו עונה לביקורת על המהפכה המשפטית: משפטיזציה מעכבת פרויקטים חשובים בישראל

לכתבה המלאה
מחאת ההייטקיסטים, מתחם שרונה, תל אביב, 24 בינואר 2023. ראובן קסטרו
מחאת ההייטקיסטים בתל אביב, אתמול/ראובן קסטרו

האזהרות מתורגמות מיידית לכסף במונחי כלכלה. אז נכון שהחששות עדיין לא משתקפות במדדי המניות וגם השקל התחזק לעומת הדולר, אבל כל זה זמני. כשהחקיקה תעבור ובינתיים נתניהו לא עושה סימני שבירה, משקיעים זרים ירימו עוגן. אלה שיישארו ידרשו ערובות כספיות עבור הסיכון וריבית גבוהה יותר.

ההשקעות ירדו, גביית המסים תרד, יחס חוב תוצר יחזור לעלות והריבית לא תרד. אין בכלל ספק שלאורך זמן המהפכה המשפטית תורגש בכיס בעיקר של המוחלשים. בינתיים זה לא קורה כי עדיין לא ברור למה נתניהו מתכוון באמת. אבל האווירה והמתח הטעון מורגשים באוויר. כרגע ראש הממשלה בשלו, מפגין שאננות המלווה באטימות, מכנה את הביקורת "ספינים" וטוען שהיריקות הן גשמי ברכה.

"בכל האינדיקציות כלכלת ישראל מוכיחה שהיא חזקה", אמר בפתח ישיבת סיעת הליכוד השבוע. "המשקיעים אומרים שעם הממשלה הזאת והאג'נדה הזאת אנחנו מאמינים בכלכלת ישראל. אנחנו מובילים מדיניות כלכלית חזקה ועשינו מהפכה. אז שלא יטיפו לנו עם ספינים מגוחכים". ואני עדיין לא מבין על איזו "מדיניות כלכלית חזקה" מדבר נתניהו, ואיזו "מהפכה כלכלית אדירה" עשינו. הרי הממשלה עדיין לא השלימה חודש ימים. למעט תוכניות בלוף להורדת יוקר המחייה, אין שום מדיניות כלכלית ובטח לא חזקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully