וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סנטוריני בכוננות ספיגה: זוהתה פעילות בהר הגעש התת-ימי קולומבו

עודכן לאחרונה: 25.1.2023 / 12:15

בפעם האחרונה שקולומבו התפרץ ב-1650, נהרגו 70 בני אדם. הגידול באוכלוסייה ובתיירות באי סנטוריני הסמוך מעורר חששות לגבי ההשפעות של התפרצות דומה כיום, שיהיו קטלניות הרבה יותר

הוא היה רדום במשך 400 שנים, אך כעת קולומבו (Kolumbo), הר געש תת-ימי הסמוך לאי היווני סנטוריני, התעורר. תא מאגמה שלא זוהה לפני כן מתמלא בהדרגה בנוזל געשי, מה שמוביל את המדענים להמליץ על ניטור בזמן אמת של הר הגעש.

בפעם האחרונה שקולומבו התפרץ, ב-1650, נהרגו 70 בני אדם. כעת, הגידול באוכלוסייה ובתיירות בסנטוריני מעורר חששות לגבי ההשפעות של התפרצות דומה כיום, שיהיו קטלניות הרבה יותר. קולומבו משתייך למשפחה של הרי געש פעילים נפיצים במיוחד, שמסוגלים לייצר עמוד התפרצות בגובה של עשרות ק"מ. הוא גם עלול לעורר צונאמי.

הר געש קולומבו בסנטוריני. אתר רשמי, צילום מסך
פעילות תת ימית בקולומבו/צילום מסך, אתר רשמי
הר געש קולומבו סנטוריני. אתר רשמי, צילום מסך
פעילות תת ימית בקולומבו/צילום מסך, אתר רשמי

באמצעות שימוש בטכניקות הדמיה חדשות - בדומה לבדיקת אולסטסאונד - מדענים מאימפריאל קולג' לונדון זיהו את תא המאגמה המתמלא במרחק כשלושה קילומטרים מתחת להר הגעש. מהמסקנות שפורסמו בכתב העת Geochemistry, Geophysics, Geosystems, עולה כי אף שהתפרצות אינה מיידית, הר הגעש מציב סכנה רצינית.

קבוצה אחרת של חוקרים ממכון Joides Resolution קודחים במשקעים שמסביב לקולומבו כדי לשחזר את היסטורית ההתפרצויות שלו בכמה מיליוני שנים האחרונות. הם מקווים גם להבין את הקשרים בין רעידות אדמה להרי געש באזור ולחקור את ההשפעה של השינוי הגובה פני הים לעוצמת ותדירות ההתפרצויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully