בית מכוסה באפר אחרי התפרצות הר געש באי לה פלמה, ספרד, 30 באוקטובר 2021. AP
בית מכוסה באפר אחרי התפרצות הר געש באי לה פלמה, ספרד, 30 באוקטובר 2021/AP

אחרי 3 חודשים: התפרצות הר הגעש בלה פלמה הסתיימה

עודכן לאחרונה: 27.12.2021 / 12:33

אחרי כמאה ימים של לבה ואפר געשי, תושבי האי הספרדי נושמים לרווחה ויכולים להתחיל לחזור לבתיהם - לפחות לאלו שנותרו על כנם. "אני לא בטוחה שזה נגמר. אני לא סומכת על החיה הזאת בכלל"

מדענים הכריזו אתמול (שבת) כי ההתפרצות של הר הגעש באי לה פלמה בספרד הסתיימה אחרי שלושה חודשים. כעת, תושבי האי יכולים לנשום לרווחה אחרי כמעט כמאה ימים מאז שהר הגעש קומברה וייחה החל לפלוט לבה, סלעים ואפר שטלטלו את חייהם של אלפי אנשים.

אחרי שהתפרץ ב-19 בספטמבר, הר הגעש השתתק לפתע ב-12 בדצמבר, אבל הרשויות, שחששו ממתן תקוות שווא, המתינו עד חג המולד כדי להכריז על חזרה לשגרה. "מה שאני רוצה לומר היום יכול להיאמר בארבע מילים בלבד: ההתפרצות הגיעה אל סיומה", אמר נשיא מערך הביטחון האזורי באיים הקנריים, חוליו פרז, במסיבת עיתונאים.

לבה זורמת מהר געש באי לה פלמה, ספרד, 29 בנובמבר 2021. Giphy
קרוב למאה ימים של התפרצות. לבה זורמת מהר הגעש, בחודש שעבר/Giphy
בתים שנהרסו בהתפרצות הר געש באי לה פלמה, ספרד. AP
הממשלה הבטיחה 400 מיליון אירו לשיקום האי. בתים הרוסים בלה פלמה/AP

במהלך ההתפרצות, הלבה שגלשה במורד הר הגעש לקחה עמה בתים, כנסיות ורבים ממטעי הבננה המהווים כמחצית מהיצוא של האי. על אף שרכוש רב נהרס, ההתפרצות לא גבתה חיי אדם.

מריה חוסה בלנקו, מנהלת המכון הגיאוגרפי הלאומי באיים הקנריים, אמרה כי כל האינדיקציות מראות כי ההתפרצות הגיעה לקצה בשל מחסור באנרגיה. עם זאת, היא לא שללה שהר הגעש יתעורר מחדש בעתיד.

לפי הנתונים הסופיים של שירותי החירום, הלבה החריבה כ-3,000 נכסים והיא כיסתה שטח של יותר מ-12 קמ"ר - כ-1,500 מגרשי כדורגל. בין 7,000 התושבים שהתפנו מבתיהם במהלך התקופה הזו, רובם חזרו לבתיהם, אך בתים רבים שעוד נותרו עומדים אינם ראויים למגורים בשל הנזק שהסב האפר. אל חלק מהמטעים באי ניתן להגיע כעת רק דרך הים משום שכבישים רבים נותרו חסומים.

התפרצות הר געש בלה פלמה, חלק מהאיים הקנריים, ספרד, 19 בספטמבר 2021. רויטרס
אדם מצלם את התפרצות הר הגעש, ספטמבר/רויטרס

ז'קלין רהם ויורגן דולץ, מגרמניה, היו בין אלו שנאלצו להתפנות מביתם השכור בעיירה טודוק ולעבור לסירת המפרש הקטנה שלהם למשך שבעה שבועות. "לא יכולנו להציל שום רהיט, אף אחד מהציורים שלי, כולם תחת הלבה", אמרה רהם בת ה-49. היא הוסיפה כי הם יעברו לאי הטנריף הסמוך אחרי חג המולד. "אני לא בטוחה שזה נגמר. אני לא סומכת על החיה הזאת בכלל".

שאגות הר הגעש ששירתו כתזכורת קבועה להתפרצות אמנם דעכו והתושבים כבר לא צריכים לשאת מטריות ולהרכיב משקפיים מפני האפר, אך מבצע הניקוי האדיר רק יצא לדרך. הממשלה הבטיחה יותר מ-400 מיליון אירו לשיקום האי, אבל התושבים והעסקים התלוננו שהכספים מועברים באטיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully