וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהלי אתרים המומים מביטול "שבת ישראלית": "היה כאן קירוב לבבות אמיתי"

עודכן לאחרונה: 23.1.2023 / 12:01

ההחלטה של משרד התרבות בראשות זוהר להפסיק את מימון המיזם גרמה לעצב רב בקרב מנהלי מוזיאונים ומרכזי תרבות, שייפגעו קשות מהמהלך. "אני בדיכאון", אמרה מנהלת מוזיאון חצר תל-חי. מנהל המרכז למורשת צ'רקסית: "הגיעו דתיים, חילונים, ערבים, דרוזים - היה כאן דבר מיוחד"

"מאז ההודעה על הפסקת מיזם 'שבת ישראלית' אני בדיכאון", אמרה הבוקר טלי פיגלסון, מנהל מוזיאון חצר תל-חי. לדבריה, "הפסקת המיזם זו פגיעה קשה במוזיאון שלנו ובמוזיאונים בפריפריה בכלל. היוזמה היפה הזאת העלתה באופן משמעותי את מספר המבקרים ועזרה לנו להיעמד על הרגליים אחרי המשבר של תקופת הקורונה".

פיגלסון הדגישה כי המוזיאון, כמו כל האתרים שהשתתפו בשבת ישראלית, הכשיר את האתר מבחינה הלכתית לפעול בשבת וציינה כי המיזם התקיים גם בימי שישי לפני כניסת השבת. "עשינו כל מה שצריך כדי שכל עם ישראל ייהנה וייחשף למורשת ולהיסטוריה. זה מיזם שפנה לכל שכבות האוכלוסייה והנגיש את המוזיאון לכולם. היה כאן קירוב לבבות אמיתי, בא קהל רב, גם תושבי האזור שלא הכירו את המקום. זה יום עצוב עבורנו".

שבת ישראלית. דוברות המועצה האיזורית הגליל העליון, מוזיאון חצרות האיכרים, המרכז למורשת צ'רקסית, עיבוד תמונה
"רבים לא נחשפו לאתרים אלו עד היום. חבל שזה ייפסק". מוזיאון חצרות האיכרים/עיבוד תמונה, דוברות המועצה האיזורית הגליל העליון, מוזיאון חצרות האיכרים, המרכז למורשת צ'רקסית

גם אייבק נאפסו, מנהל המרכז למורשת צ'רקסית בכפר כמא, אמר כי הפסקת המיזם תהיה פגיעה קשה באתר. "זה היה מיזם מדהים שהביא להכפלת מספר המבקרים בסופי שבוע. הגיעו משפחות בימי שישי ושבת, מכל המגזרים ושכבות האוכלוסייה - יהודים דתיים וחילוניים, ערבים, דרוזים. קרה כאן דבר מיוחד. אנשים באו ונחשפו לכפר שלנו, לתרבות שלנו ולמרקם החיים המיוחד שיש בין יישובי הגליל התחתון".

לדברי נאפסו, "מבחינת ההשקעה הממשלתית מדובר בגרושים, אבל עבור האתרים זה מיזם משמעותי שמשפיע באופן משמעותי על הפעילות שלהם". הוא אמר שבזכות הכסף שחסך על פעילויות פרסום ושיווק, הוא היה יכול להציג בפני המבקרים הופעות של להקת ריקודים צ'רקסית. עכשיו הוא אולי ייאלץ להפסיק זאת.

"המיזם הזה הוציא את עם ישראל לאתרים בעלי משמעות של מורשת ותרבות. רבים לא נחשפו לאתרים אלו עד היום. חבל שזה ייפסק", אמר.

מוזיאון חצר תל חי. דוברות המועצה האיזורית הגליל העליון, אתר רשמי
"בא קהל רב, גם תושבי האזור שלא הכירו את המקום". מוזיאון חצר תל חי/אתר רשמי, דוברות המועצה האיזורית הגליל העליון

איריס הרינג, מנהלת מוזיאון יק"א וחצרות האיכרים בכפר תבור, אמרה ש"זו מכה קשה ערכית וכספית". לדבריה, "'שבת ישראלית' חשפה את המוזיאון בפני קהלים חדשים שלא נכנסו אלינו עד אז. מבקרים ומטיילים רבים הגיעו בזכות שבת ישראלית והודו על כך. הם אמרו שעברם זו ממש מתנה. ראיתי שהקהל ממש צמא להיצע התרבותי שנפתח בפניו. עם עד אז היו מגיעות בעיקר קבוצות גימלאים ובתי ספר, בזכות שבת ישראלית התחילו לבוא יתר ויותר משפחות".

הרינג הדגישה את ההקפדה על שמירת שבת על ידי התקנת שעוני שבת באתר וציינה כי בימי שישי היו עורכים פעילויות עם דגש על ערכים והיסטוריה. בין השאר, היו נערכות קבלות שבת והופעה של הרכב מוזיקלי. לדבריה בזכות המזים הוכפל מספר המבקרים במוזיאון.

היא הוסיפה כי למיזם הייתה השפעה חיובית על כל האזור. "נוצר קשר בין האתרים בסביבה והמבקרים עברו מאתר לאתר ונשארו באזור יום שלם. אני מקווה ומאמינה שתימצא דרך להמשיך במיזם הנפלא הזה".

  • עוד באותו נושא:
  • מיקי זוהר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully