וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המטבע האיראני בשפל היסטורי, ובטהראן מאשימים את "המלחמה הפסיכולוגית" של המערב

עודכן לאחרונה: 22.1.2023 / 9:05

על רקע האפשרות שהאיחוד האירופי יטיל סנקציות על משמרות המהפכה, שער הריאל צנח ל-447 אלף לדולר. בסך הכול, איבד המטבע המקומי כ-30% מערכו מאז פרוץ מחאות החיג'אב בספטמבר

חלפן כספים מציג שטר של דולר ואת ערכו בשטרות ריאל בחנות להמרת מט"ח בטהראן, איראן, דצמבר 2022. רויטרס
האיראנים מנסים להגן על חסכונותיהם. סוחר מציג את השער החליפין בטהראן, בחודש שעבר/רויטרס

המטבע הרשמי של איראן צנח אתמול (שבת) לשפל היסטורי מול הדולר האמריקני, על רקע הבידוד הגובר של טהראן והאפשרות שהאיחוד האירופי יטיל סנקציות על משמרות המהפכה.

לפי האתר Bonbast, העוקב אחרי שערי חליפין, דולר אחד נמכר ב-447 אלף ריאל בשוק הלא רשמי, לעומת 430,500 ביום הקודם. הריאל איבד 29% מערכו מאז פרוץ גל המחאה באמצע ספטמבר בעקבות מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני במעצר משטרת המוסר. בשל שיעור האינפלציה הגבוה, הקרוב ל-50%, איראנים המחפשים מקלט בטוח לחסכונותיהם מנסים לקנות דולרים, מטבעות אחרים או זהב.

נגיד הבנק המרכזי של איראן, מוחמד רזא פרזין, ייחס את נפילת הריאל ל"מבצעים פסיכולוגיים" שלטענת טהראן מארגנים נגדה אויביה כדי לערער על יציבות הרפובליקה האסלאמית. "כיום, הבנק המרכזי לא עומד בפני הגלות מבחינת מטבע זר ורזרבות הזהב, ושקרי התקשורת והמבצעים הפסיכולוגיים הם הסיבות המרכזיות מאחורי התנודתיות בשער החליפין החופשי", אמר נגיד הבנק המרכזי.

לפי האתר הכלכלי Ecoiran, נפילת המטבע היא תוצאה של "קונצנזוס עולמי" נגד איראן. "הגברת הלחץ הפוליטי, כמו הכנסת משמרות המהפכה לרשימת ארגוני הטרור, והטלת סנקציות על ספינות ומכליות נפט הקשורות לאיראן, הן גורמים המצביעים על קונצנזוס עולמי נגד איראן", נכתב באתר, שלפיו ייתכן שזה השפיע על שער הדולר.

חברי משמרות המהפכה בתרגיל במחוז אזרבייג'ן המזרחית, איראן, 17 באוקטובר 2022. רויטרס
בדרך לרשימת הסנקציות של האיחוד האירופי. תרגיל של משמרות המהפכה באיראן, אוקטובר/רויטרס

היחסים בין האיחוד האירופי לטהראן התדרדרו בחודשים האחרונים לאור המבוי הסתום בשיחות הגרעין. איראן אף עצרה כמה אזרחים אירופים, והוציאה להורג את סגן שר ההגנה לשעבר מוחמד רזא אכברי, שהחזיק גם באזרחות בריטית. מדינות אירופה הטילו סנקציות על גורמים בכירים ועל גופים שאחראים על דיכוי המפגינים, שמאות מהם נהרגו, ומחר הן צפויות להכריז על עיצומים חדשים.

חלק מהמדינות רוצות ללכת רחוק יותר ולהטיל סנקציות על משמרות המהפכה, בהמשך להמלצת הפרלמנט האירופי. טהראן הזהירה בימים האחרונים כי המהלך יוביל לפגיע בביטחון האזורי והעולמי, ומשול ל"ירייה עצמית ברגל" של אירופה.

עוד בוואלה!

היסטוריה של אלימות: הנשיא מ"וועדות המוות" מטיל אימה על המפגינים באיראן

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully