וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת: שביתה כלל-ארצית מחר תכלול רכבות, טיסות והמטרו בפריז

עודכן לאחרונה: 18.1.2023 / 12:53

הנשיא עמנואל מקרון רוצה להעלות את גיל הפרישה במדינה מ-62 ל-64. סקרים מראים כי מרבית הצרפתים מתנגדים לרפורמה המתוכננת. באנגליה, פתחו עשרות אלפי אחיות בשביתה בת יומיים במחאה על שכרן

מרבית הרכבות לא יפעלו מחר בצרפת (חמישי), טיסות יושפעו ופעילות הרכבת התחתית בפריז תשובש משמעותית, כחלק משביתה כלל-ארצית נגד תוכנית הממשלה להעלות את גיל הפרישה מ-62 ל-64.

סקרים מראים כי מרבית הצרפתים מתנגדים לרפורמה המתוכננת. איגודי העובדים קראו לעובדים לעזוב את מקום העבודה ב-19 בינואר ולצאת לרחובות ברחבי המדינה. הממשלה אמרה כי לא תשנה את דעתה וקראה לעובדים לא לשתק את צרפת.

הפגנת עובדי חברת "אייר פראנס", שדה התעופה שארל דה גול, אוקטובר 2015. רויטרס
הפגנות בצרפת/רויטרס

קו רכבת אחד מתוך חמישה קווים של שירות הרכבות המהירות TGV יפעל מחר, ואחד מתוך עשרה קווים של השירות הפנים ארצי TER, הודיעה מפעילת הרכבות SNCF. תחבורה בנילאומית בקווי יורוסטאר ותאליס תהיה רגילה, ואילו הקו שמחבר את צרפת לשווייץ יהיה עד לשיבושים קשים. קווים בינלאומיים אחרים יבוטלו כליל.

בפריז, תנועת רכבות RER, רשת רכבות משולבת הכוללת רכבת תחתית עירונית ומסילה פרוורית ובעיר, מהווה אמצעי תחבורה שלו תחנות משותפות עם המטרו, תבוטל. שלושה קוויי מטרו אחרים יהיו סגורים ושיבושים יחולו בקווים אחרים, נמסר ממפעילת המטרו RATP.

אחת מתוך חמש טיסות לשדה התעופה אורלי פריז יבוטלו. שדה התעופה בדרום פריז, השני בגודלו, יהיה היחיד בצרפת שבו השביתות יגרמו לשיבושים. במגזרים אחרים, מזיקוק ועד בנקים, ישבתו גם כן.

שביתת רכבת בפריז, חלק מיום השביתה הלאומית והפגנות נגד תוכניות הרפורמה בפנסיה של ממשלת צרפת, 5 בדצמבר 2019. רויטרס
שביתת רכבות בפריז/רויטרס

לצרפת יש היסטוריה ארוכה של ניסיונות ליישם רפורמה במערכת הפנסיה - אחת הנדיבות והיקרות באירופה - והמפגינים רוצים לשים לכך סוף גם הפעם. ב-1995, מיליונים יצאו לרחובות במחאות החברתיות הקשות ביותר מאז מאי 1968.

גל הפרישה החוקי צפוי לעלות בהדרגה מ-62 ל-64 . מספר השנים שעובד צריך לעבוד כדי קלבל פנסיה מלאה יהיה - החל מ-2027 - 43, על פי הממשלה. הרפורמה עדיין ל אושרה בפרלמנט, שבו לנשיא עמנואל מקרון אין רוב מוחלט, אך הוא מקווה לקבל את הקולות של המפגלה השמרנית Les Republicains.

שביתת אחיות באנגליה. רויטרס
שביתת אחיות בבריטניה/רויטרס
שביתת אחיות באנגליה. רויטרס
שביתת אחיות בבריטניה/רויטרס

באנגליה שובתות האחיות

אלפי אחיות פתחו הבוקר (רביעי) בשביתה בשל סכסוך שכר, מה שגורם לשיבושים בשירותי מערכת הבריאות הלאומית (NHS ). השביתה תימשך גם מחר ברחבי אנגליה.

הממשלה מסרבת לשאת ולתת עם הקולג' המלכותי לאחיות (RCN) ואיגודים אחרים במגזר לגבי שיפור השכר. הממשלה יישמה העלאה של 1400 ליש"ט לעובד בעבור 2022-2023. האיגוד דורש העלאה של 5% מעל האינפלציה, אך הבהיר כי יסכים לפשרה אם שר הבריאות, סטיב ברקלי, ינהל עמו משא ומתן רציני. האחיות ישבתו שוב ב-6-7 בפברואר, והפעם באנגליה ובוויילס. גם עובדי האמבולנסים משתתפים בגל השביתות במדינה.

שביתת האחיות היא הרביעית. השביתה הראשונה נערכה ב-15-20 בדצמבר. השביתה אילצה את בתי החולים לבטל כ-30 אלף תורים במרפאות חוץ וניתוחים לא דחופים. מנבהלי בתי החולים מתמודדים עם צוואר בקבוק של 7.2 מיליון חולים באנגליה, וחוששים כי השביתות יימשכו זמן רב.

פאט קאלן, מזכ"לית RNC, אמרה: "השביתה היום של האחיות היא הסלמה מתונה לפני החרפה משמעותית. אם שבוע לא מספיק לרישי סונאק, יש לו שלושה שבועות למצוא פתרון. אנשים לא מתים בגלל שביתת האחיות. האחיות שובתות בגלל שאנשים מתים". מערכת הבריאות באנגליה זקוקה לעוד 133 אלף עובדים, ובהם 47 אלף אחיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully