וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר ועדת חוקה מנסה לעקוף את היועמ"ש: הניח הצעת חוק למהפכה המשפטית בלי להתייעץ

עודכן לאחרונה: 18.1.2023 / 11:25

ח"כ רוטמן גיבש את ההצעה ללא שהתייעץ עם משרד המשפטים, כך לפי גורמים במשרד. בתוך כך וועדת החוקה המשיכה לדון בחוק היועמ"שים, אליה הוזמן שר המשפטים לשעבר מרידור, שטען כי "התוצאה של הרפורמה תהיה הסרת כל ההגנות שיש לאזרח מול השלטון"

בווידאו: מהומה בדיון בוועדת החוקה על המהפכה המשפטית, מיקרופונים של חברים באופוזיציה הושתקו/ערוץ כנסת

במשרד המשפטים אישרו הבוקר (רביעי) כי הצעת החוק לרפורמה המשפטית, שהונחה על ידי יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן, גובשה בלי להתייעץ איתם. בכך למעשה מבקש היו"ר לעקוף את היועמ"ש כפי שבכירים במערכת המשפט התבטאו בנושא השבוע לוואלה. בתוך כך, המשיך היום הדיון בחוק היועמ"שים בוועדת החוקה, שבסופו אמר רוטמן כי יונח בצד, והחל מיום ראשון הבא ידנו בחוק יסוד השפיטה - ולמעשה הרפורמה במערכת המשפט.

בדיון היום אמר שר המשפטים לשעבר דן מרידור כי היסס האם להגיע אליו "בגלל שמו". "יש הנחות יסוד שאינן לדיון. אני חושב שזה לא ראוי לקרוא לדיון 'החזרת הצדק למערכת המשפט'", אמר.

הוא הוסיף, "בסוף באתי ואני מוכן להגיד באופן אישי שהייתי בתפקידים דומים בכנסות אחרות וראיתי הרבה ויכוחים. הייתי בחדר הזה מטעם תנועת הליכוד ובו הגענו להסכמות על חוק היסוד כבוד האדם וחירותו. ראיתי בחדר הזה בוועדת החוקה הרבה דברים ולא האמנתי שנגיע ליום הזה שבו מבקשים להרוס את מערכת המשפט. התוצאה של הרפורמה תהיה הסרת כל ההגנות שיש לאזרח מול השלטון".

דיון ועדת החוקה, כנסת, 16 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
דיון בוועדת החוקה, לפני יומיים/פלאש 90, יונתן זינדל

בתחילת השבוע אמרו גורמים בכירים בהנהלת בתי המשפט, לשכת עורכי הדין ומשרד המשפטים כי הם חוששים שהשר יריב לוין יתחמק מעמדתם בנוגע לחוקי המהפכה המשפטית. הגורמים העלו את החשש כי שר המשפטים יגיש את הצעות החוק מטעם ועדת החוקה, עליה אחראי ח"כ שמחה רוטמן, בדרך שתאפשר "עקיפה" של הגורמים המשפטיים בשלב גיבוש כתיבת ההצעה.

בשבוע שעבר אמרה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה אמרה כי "הייעוץ המשפטי לממשלה לא היה שותף לתהליך גיבוש הצעות החוק טרם ההודעה עליהן בתקשורת", ביחס לטיוטות הצעות החוק שפורסמו על ידי לוין ורוטמן.

הצעות החוק מבקשות לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, להגביל את האפשרות של בג"ץ לפסול חוקים, לחוקק פסקת התגברות ברוב של 61 ח"כים, לבטל את עילת הסבירות וכן לקבוע שהייעוץ המשפטי לא יחייב את הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully