וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גל חדש מסתורי ופתאומי של מקרי מוות של אוליגרכים רוסיים

16.1.2023 / 23:51

הכירו את "תסמונת המוות הרוסי הפתאומי" - מונח חדש שמתאר סדרה של מקרי מוות מסתוריים של אוליגרכים רוסים, חלקם חברי המעגל הפנימי של פוטין וחלקם מתנגדיו

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשא נאום לרגל השנה החדשה במטה המחוז הצבאי הדרומי ברוסטוב על הדון/רויטרס

זה אולי נשמע מוזר אבל אתם צריכים להכיר את המונח "תסמונת המוות הרוסי הפתאומי", שנוצר לאחר גל חדש של מקרי מוות מסתוריים של אוליגרכים בכירים רוסיים בשנה האחרונה.

בתוכנית התחקירים האוסטרלית A current affair דיווחו שאזרחים רוסיים נופלים מתים בזה אחר זה - והדבר המשותף לכולם הוא שהם חזקים ועשירים מאוד.

הכינוי "אוליגרכים" הודבק לקבוצה של אנשי עסקים בינוניים שעשו את הונם לאחר התפרקות ברית המועצות. לרוב, הם קנו את נכסי המעצמה שאז היתה השנייה בגודלה בעולם במחיר קרקע, נכסים ששווים הריאלי היה גבוה בהרבה ממחירם. ה"אוליגרכים" הפכו את המשוואה ששלטה עד אז, לפיה איש יעבוד כפי יכולתו ויקבל לפי צרכיו - הם עבדו מעט וקיבלו הרבה. כיום האוליגרכים הם מיליארדרים ושולטים בעושר המדינה הרוסית ולעתים קרובות הם בעלי קשרים הדוקים לנשיא ולדימיר פוטין.

רשת CNN מדווחת: נסיבות מסתוריות סביב מותם של טייקונים רוסיים

ביל בראודר היה משקיע לשעבר ברוסיה ומאז שהצוות שלו חשף את השחיתות מולה התנהלו שם, הוא חוקר את המדינה כבר שנים. "יש מגפת רצח שמתרחשת בימים אלה", אמר בראודר. "המסר שהרציחות האלה שולחות הוא - שכשמישהו בא אליך, מבקש ממך כסף ואתה מסרב - אתה יכול להיות כמעט בטוח שאתה ואולי גם בני משפחתך תירצחו".

לא פחות מ-23 אוליגרכים מצאו את מותם ב-12 החודשים האחרונים ובחלק מהמקרים גם כל משפחתם נהרגה. רק לפי שבועיים פאבל אנטוב, פוליטיקאי ואוליגרך שעשה את הונו מייצור נקניקיות, נמצא מת בהודו לאחר שנפל בצורה מסתורית ממרפסת בעת שנסע עם מקורב - שמת גם הוא מ"התקף לב" מספר ימים קודם לכן. לפי ה-BBC, בקיץ שעבר אנטון הכחיש שהעביר ביקורת על המלחמה באוקראינה לאחר שדווח על הודעה ברוח זו שהופיעה בחשבון הווטסאפ שלו. על פי הדיווחים, אנטוב התייחס למתקפת טילים על שכונת מגורים בקייב ואמר: "קשה מאוד לקרוא לכל זה משהו מלבד טרור".

עוד בנושא
הולכות על חבל דק: בנות האוליגרכים מוותרות על הביקיני לטובת מחאה נגד פוטין
זה לא רק נראה יקר: הסודות הגדולים של האוליגרכים

לפחות 23 אוליגרכים נהרגו בנסיבות מסתוריות בשנה האחרונה. (A Current Affair), צילום מסך
לפחות 23 אוליגרכים נהרגו בנסיבות מסתוריות בשנה האחרונה/צילום מסך, (A Current Affair)

רשימת המתים בשנה האחרונה - ונסיבות מותם

  • ליאוניד שולמן , מנהל התחבורה של גזפרום, חברת האנרגיה הגדולה ביותר ברוסיה, נמצא מת ב-30 בינואר 2022 בחדר רחצה של בית מגורים במחוז לנינגרד, כשמכתב התאבדות נמצא ליד גופתו.
  • איגור נוסוב, מנכ"ל החברה הרוסית לפיתוח המזרח הרחוק והארקטים (KRDV) וסגן מושל ניז'ני נובגורוד לשעבר, מת ב- 8 בפברואר 2022 במוסקבה, לפי הדיווחים משבץ מוחי.
  • אלכסנדר טיולקוב, סגן המנהל הכללי של מרכז ההתיישבות המאוחדת של חברת גזפרום, נמצא מת ב-25 בפברואר 2022 במוסך של בית מגורים בסנט פטרסבורג, כשמכתב התאבדות על גופתו.
  • מיכאיל ווטפורד, איש עסקים מצליח נמצא מת ב-28 בפברואר 2022 במוסך של בית מגורים בסארי, אנגליה. הרשויות הבריטיות לא מצאו ראיות לפשע.
  • וסילי מלניקוב, מנכ"ל ובעלים של Medstorm, חברת טכנולוגיה רפואית, נמצא מת ב-3 במרץ 2022 בדירה בניז'ני נובגורוד כשגופות אישתו ושני בניו לצדו.
  • ולדיסלב אבייב, לשעבר סגן הנשיא של גזפרומבנק, אחד הבנקים הפרטיים הגדולים במדינה, נמצא מת ב-15 באפריל 2022 בדירה במוסקבה, כשאישתו ובתו בת ה-13 מתות לצדו.
  • סרגיי פרוטוסניה, לשעבר סגן יו"ר נובאטק, יצרנית הגז הטבעי השנייה בגודלה ברוסיה, נמצא תלוי על מעקה ב-19 באפריל 2022 בגן של בית מגורים בעיירת הנופש הספרדית יורט דה מאר. אשתו ובתו נמצאו מתות במיטותיהן עם פצעי גרזן ודקירות.
  • אנדריי קרוקובסקי, המנהל הכללי של אסטוסדוק קרסניה פוליאנה, אתר סקי בבעלות גזפרום, נמצא מת ב-1 במאי 2022 מתחת לצוק ליד מבצר אחיפסה בסוצ'י, כשלפי הדיווחים הוא "נפל מהצוק" תוך כדי הליכה.
  • אלכסנדר סובבוטין, חבר מועצת המנהלים של חברת האנרגיה Lukoil, נמצא מת ב-8 מאי 2022 במרתף ביתו של שמאן ג'מייקני במוסקבה. לפי הדיווחים הוא מת מ"התקף לב שנגרם על ידי סמים" במהלך טקס שמאני, אם כי המבקרים טוענים שבגופו נמצא "רעל קרפדות".
  • יורי וורונוב, מנכ"ל אסטרה ספנות, קבלנית משנה של גזפרום, נמצא מת ב-4 ביולי 2022, בבריכת שחייה של בית מגורים במחוז לנינגרד עם פצעי ירי בראשו, אקדח נמצא ליד גופתו.
  • דן רפפורט, איש עסקים לטבי שהעביר לא פעם ביקורת על פוטין, נמצא מת ברחוב ב- 14 באוגוסט 2022 בוושינגטון, לאחר נפילה לכאורה מבניין הדירות הגבוה בו הוא גר.
  • ראוויל מגנוב, יו"ר חברת האנרגיה Lukoil, מת ב-1 בספטמבר 2022 מתחת לחלון של בית החולים של הקרמלין במוסקבה. לפי הדיווחים הוא אושפז בגלל בעיות לב ודיכאון, ואז "נפל מהחלון".
  • איבן פצ'ורין, מנהל התעופה של החברה הרוסית לפיתוח המזרח הרחוק והארקטים (KRDV), נמצא מת ב-10 בספטמבר בחוף בברגובי,, 160 ק"מ מוולדיווסטוק. גופתו נמצאה יומיים לאחר שלכאורה נפל מסירתו.
  • וולדימיר סונגורקין, העורך הראשי של Komsomolskaya Pravda מת ב-14 בספטמבר 2022 במחוז חברובסקי, לאחר שלפי הדיווחים עבר התקף ונחנק למוות בדרכו לארוחת צהריים.
  • אנטולי גרצ'נקו, לשעבר ראש מכון התעופה של מוסקבה, מצא את מותו ב-21 בספטמבר 2022. לפי הדיווחים הוא נפל במורד גרם מדרגות בתוך המכון.
  • פאבל פצ'לניקוב, מנהל ב-Digital Logistics - חברת בת של חברת הרכבות הרוסית, נמצא מת ב- 28 בספטמבר במרפסת של דירתו במוסקבה, לאחר שלכאורה ירה בעצמו.
  • ניקולאי פטרונין, סגן הדומה הממלכתית של הפדרציה הרוסית, מת ב- 12 באוקטובר 2022 בבית חולים במוסקבה לכאורה מסיבוכים של מחלת הקורונה.
  • ניקולאי מושגיאן, מייסד שותף של MakerDAO, חברת מטבעות קריפטוגרפיים, מת ב- 28 באוקטובר 2022 באשפורד ביץ' שבפורטו ריקו, ארצות הברית. הוא טבע שעות לאחר שצייץ בטוויטר, שהוא פוחד שה-CIA או המוסד הולכים להרוג אותו.
  • ויאצ'סלב טאראן, מייסד שותף של Libertex, חברת מטבעות קריפטוגרפיים שמתחמה גם בשוק מטבע חוץ מת ב-29 בנובמבר 2022 בריביירה הצרפתית בהתרסקות מסוק שהמריא משוויץ.
  • גריגורי קוצ'נוב, המנהל הקריאטיבי של Agima, חברת IT, מת ב-7 בדצמבר 2022 בניז'ני נובגורוד. על פי הדיווחים הוא נפל אל מותו ממרפסתו בזמן שנציגי ועדת חקירה ביצעו צו חיפוש בדירתו.
  • דמיטרי זלנוב, מייסד שותף של חברת הבנייה דון-סטרוי, מת ב- 9 בדצמבר 2022 באנטיב שבריביירה הצרפתית. על פי הדיווחים הוא חש ברע, נפל על מעקה ונפגע בראשו, ומאוחר יותר מת בחדר המיון מבלי שחזר להכרה.
  • ולדימיר בידנוב, עמית עסקי וחבר לטיולים של פאבל אנטוב מת ב-22 בדצמבר 2022 באושידה שבהודו מבעיות לב, למרות שלפי הדיווחים לא הייתה לו היסטוריה קודמת של מחלות לב. יומיים לאחר מכן מת בן לוויתו הקרוב באותו מלון בנסיבות חשודות.
  • אלכסנדר בוזקוב, מנכ"ל חברת הספנות Admiralty Shipyards מת בפתאומיות ב-24 בדצמבר 2022 בסנט פטרסבורג - יום לאחר שהשתתף בטקס חניכה של צוללת חדשה מסוג לאדה. לא ניתן הסבר על סיבת המוות.
  • פאבל אנטוב, מייסד Vladmirsky Standart, חברה לעיבוד בשר, וסגן (חבר) של האסיפה המחוקקת של מחוז ולדימיר מת ב-24 בדצמבר 2022 לאחר שלכאורה נפל מחלון של מלון בהודו. עמיתו, ולדימיר בידנוב, מת באותו מלון יומיים לפני כן.
  • אלכסיי מסלוב, לשעבר המפקד העליון של כוחות היבשה הרוסיים ונציג מיוחד של אורלווגונזווד,.מת ב-24 בדצמבר 2022 בבית החולים הצבאי הראשי בורדנקו, במוסקבה"באופן בלתי צפוי" וללא סיבה שפורסמה.
  • מגמדוב עבדולוב, לשעבר יושב ראש ממשלת הרפובליקה של דאגסטן מת ב-5 בינואר 2023 לאחר שנפגע ממכונית בחציית רחוב במחצ'קלה, בירת הרפובליקה של דאגסטן.

מדוע האוליגרכים מתים?

על פי מומחים לרוסיה, האלימות הפוליטית וגל מעשי הרצח נובעים מהתייבשות תזרים המזומנים למדינה. מאז החלה המלחמה באוקראינה לפני כמעט שנה, הסנקציות הבינלאומיות נגד רוסיה עצרו את הזרם הקבוע של מזומנים, מה שאומר שהעשירים כבר לא חיים כמו פעם וזה, בתורו, מוביל לשפיכות דמים.

"זו מסר מהמדינה הרוסית שאומרת - 'זה לא משנה לאן אתה הולך בעולם, אנחנו נמצא אותך ואנחנו נגרום לך לסיים את חייך, באופן שזה יהיה מאוד ברור שזה אנחנו, למרות שנכחיש את זה ונטען שמישהו אחר היה אחראי למוות שלך", אמר מתיו סאסקס, מומחה לפוליטיקה ומדיניות חוץ רוסית מ-ANU, האוניברסיטה הלאומית האוסטרלית, שהעריך כי "יכול להיות שמדובר במאבק פנימי בקרב הקבוצות השונות שבקרמלין - משהו שפוטין הקים בעצמו, או שזה יכול להיות שעסקאות ענק השתבשו".

בתוכנית התחקירים סיכמו שכידוע כסף פירושו כוח ואין אדם חזק יותר ברוסיה מאשר פוטין, אבל המומחים שלהם אמרו שאפילו המנהיג יושפע. "כשאתה מסתכל על אוליגרך ורואה שהוא שווה סכום כסף מסוים - המציאות היא שהוא שווה רק חצי מהסכום הזה, כי החצי השני שייך לוולדימיר פוטין", אמר בראודר, "אין לו שום רגשות, הוא גבר בלי רגשות אז לא אכפת לו. כל מה שהוא חושב עליו זה אם מישהו מנסה להרוג אותו".י

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully