וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה לבג"ץ: אין פתרון לצמצום האיסור על הכנסת חמץ לבסיסים בפסח

עודכן לאחרונה: 16.1.2023 / 16:32

פרקליטות המדינה מצאה שלא נמצא מענה המאפשר את צמצום האיסור תוך שבמקביל, תישמר חובת הצבא לספק למשרתיו מזון כשר. עם זאת, פעולות הכשרת הבסיסים יבוצעו במסגרת פרק הזמן המינימלי הנדרש, באופן שיצמצם את הפגיעה בזכויות חיילים המבקשים לצרוך מזון שאינו כשר לחג

פרקליטות המדינה הודיעה אתמול (ראשון) לבג"ץ כי לא יצומצם האיסור על הכנסת חמץ לבסיסי צה"ל בחג הפסח. המדינה מכירה בכך שהחלת האיסור הגורף על הכנסת החמץ פוגעת בחיילים שאינם שומרי כשרות אך הפקודה בעיני השופטים הינה סבירה ומידתית - נוכח מאפייני שירות החובה בצה"ל.

לאחר עתירה בנושא לבג"ץ ב-1 למרץ, הורה בית המשפט העליון לצה"ל להסביר ולנמק מדוע אי אפשר לאשר הכנסת וצריכת מזון חמץ בימי חג הפסח, בתוך מתחמים מוגדרים וסגורים בבסיסים. בנוסף, צה"ל נדרש להסביר את הסיבה בגינה אין אפשרות להתחיל את הגבלות הכשרות בערב חג הפסח, בדומה להלכה ומנהג החג. זאת בניגוד למצב הקיים היום - שלפיו בבסיסים נאסר לצרוך חמץ גם כמה ימים לפני החג.

חדר אוכל בעיר הבה"דים ,13 באפריל 2015. עופר וקנין, הארץ
לפי הנוהל החדש - פעולות הכשרת הבסיסים מחמץ יבוצעו במסגרת פרק הזמן המינימלי הנדרש/הארץ, עופר וקנין
חדרי אוכל בצה"ל ברקע משבר הקורונה. דובר צה"ל
לא נמצא מענה המאפשר את צמצום האיסור במקביל לשמירת החובה לספק לחיילים מזון כשר/דובר צה"ל

במענה לעתירה שהוגשה מסרה המדינה כי פעולות הכשרת הבסיסים יבוצעו במסגרת פרק הזמן המזערי שנדרש. לפי נוהל חדש, פעילויות ההכשרה לא יחלו לפני י"ב בניסן בשעה 6 בבוקר, למעט חריגים מצומצמים מטעמים מבצעיים או בשל נסיבות חריגות אחרות, באופן שיצמצם את הפגיעה בזכויותיהם של חיילים המבקשים לצרוך מזון שאינו כשר לפסח.

עם זאת, בנוגע להכנסת החמץ לבסיסי צה"ל נקבע כי לא נמצא מענה המאפשר את צמצום האיסור תוך שבמקביל, תישמר חובת הצבא לספק למשרתיו מזון כשר. "זאת, לנוכח מאפייניו הייחודיים של צה"ל והשירות בו, וכללי הכשרות המיוחדים לפסח", כך נכתב בתשובה לעתירה. "ההוראות הקבועות בפקודות הצבא הן סבירות ומידתיות, ולא קמה כל עילה להתערבות בהן".

בין הסעיפים בהסכמים הקואליציים של הממשלה שקמה בחודש שעבר, נקבע בין היתר כי הממשלה תחוקק חוק שמסמיך את מנהלי בתי החולים לאסור הכנסת חמץ בפסח. זאת בניגוד לפסיקת בג"ץ, לפיה לבתי החולים אין סמכות לאסור על הכנסת חמץ בפסח. נקבע כי האיסור הגורף על הכנסת מזון במהלך פסח פוגע בזכויות יסוד ובעיקר באוטונומיה של הפרט ובחופש מדת. עוד נקבע כי האיסור פוגע בכבוד המטופל ובהכרה בזכותו להגדרה עצמית ולמימוש בחירותיו והעדפותיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully