וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברז הנפט נסגר: המשבר הכלכלי באיראן מחריף, וסוריה משלמת את המחיר

עודכן לאחרונה: 15.1.2023 / 15:15

בוול סטריט ג'ורנל דווח כי טהראן, השרויה בעצמה במשבר כלכלי חריף, סירבה לתת לדמשק אשראי נוסף לרכישת נפט, ודורשת כעת 70 דולר מראש לחבית - כפול מהשיעור הקודם. התוצאה: משבר הדלק החמור ביותר בסוריה מאז פרוץ המלחמה, העשוי לפגוע בשאיפותיה של איראן

פקק בכניסה לתחת דלק בכביש דמשק-חאלב/טוויטר

איראן מצמצמת את אספקת הנפט המוזל לסוריה, ודורשת ממנה לשלם יותר עבורו - כך דווח היום (ראשון) בוול סטריט ג'ורנל, שציטט גורמים המעורים בנושא. לדבריהם, טהראן גם ביקשה מדמשק לשלם מראש על הנפט וסירבה לבקשותיה לאשראי נוסף. סוריה, שכלכלתה קרסה כמעט לחלוטין לאורך המלחמה, מייבאת יותר ממחצית מתצרוכת הנפט שלה מאיראן ועתה תידרש לרכוש חבית נפט ב-70 דולר - יותר מכפול מהמחיר הקודם.

צמצום האספקה של איראן, אחת מבעלות בריתה המרכזיות, הוביל למחסור הדלק החמור ביותר בסוריה מאז פרוץ מלחמת האזרחים ב-2011 ומחירו זינק פי חמישה בשנה שעברה. תורים ארוכים נרשמים מדי יום בתחנות דלק בבירה, והממשלה השביתה בחודש שעבר כמה משרדים למשך כמה ימים על מנת לחסוך בחשמל.

מפעלים רבים סוגרים את שעריהם, והעניים נאלצים לשרוף עצים וקליפות פיסטוק על מנת להתחמם ולבשל. הלירה צנחה לשפל היסטורי בחודש שעבר, ותושבים זועמים אזרו אומץ לצאת לרחובות ולמחות חרף החשש מתגובת המשטר.

נשיא סוריה בשאר אסד ושר החוץ של איראן חוסין אמיר עבדאללהיאן בפגישה בדמשק, 13 בינואר 2023. רויטרס
באופן מוצהר, שני הצדדים מציגים עסקים כרגיל. אסד ושר החוץ של איראן בדמשק, שישי/רויטרס

הקיצוץ באספקת הנפט גם עלול לפגוע בשאיפותיה האזוריות של איראן, המנסה להתבסס צבאית בסוריה ולאיים ממנה על ישראל. "זהו משבר הדלק החמור ביותר בהיסטוריה המודרנית של סוריה", אמר פרופסור פבריס בלאנש, מומחה למזרח התיכון מאוניברסיטת ליון בצרפת. "איראן לא יכולה להרשות לעצמה את שאיפותיה האזוריות".

באופן מוצהר, שתי בעלות הברית מבטיחות לחזק את היחסים. בסוף השבוע ביקר בדמשק שר החוץ של איראן חוסיין אמיר עבדאלליהאן, שנפגש עם השליט בשאר אסד ועם עמיתו. סוכנות הידיעות האיראנית אירנ"א דיווחה במהלך הביקור דנו הצדדים בהקמת תחנת כוח, אך סוגיית אספקת הנפט לא הוזכרה.
סוריה מושפעת ישירות מהמצב הכלכלי באיראן, הקשה שלעצמו לאור הסנקציות הבינלאומיות ואינפלציה משתוללת של 50%.

עוד בוואלה!

דיווח: איראן הגבירה את המאמצים להקים מערכות הגנה אווירית בסוריה

לכתבה המלאה
נוסעים עולים על אוטובוס בדמשק, סוריה, 20 ביולי 2022. רויטרס
"אין לנו סיבה למכור לסוריה במחירים נמוכים". נוסעים עולים לאוטובוס בדמשק, יולי/רויטרס

בשבועות האחרונים, הריאל האיראני ירד לשפל היסטורי מול הדולר, ולאור הדיכוי האלים של הפגנות החיג'אב, הסיכוי לחזרה להסכם הגרעין פוחת. "עכשיו אנחנו בעצמו תחת לחץ", אמר חמיד חוסייני, דובר איגוד היצואנים של מוצרי הנפט, הגז והדלק בטהראן. "אין לנו סיבה למכור לסוריה במחירים נמוכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully