וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: איראן הגבירה את המאמצים להקים מערכות הגנה אווירית בסוריה

עודכן לאחרונה: 11.1.2023 / 10:55

במגזין ניוזוויק דווח כי טהראן משקיעה מיליוני דולרים בניסיונות להקים מערך הגנה אווירי מול התקיפות של ישראל. לפי הדיווח, באיראן שואפים אף להפעיל עצמאית את המערכות

בווידאו: סוריה: ישראל תקפה בדמשק, נמל התעופה הושבת זמנית/שימוש לפי סעיף 22 א', לחוק זכויות יוצרים

איראן האיצה את הקמתה של רשת מערכות הגנה אווירית בסוריה, ושלחה ציוד ומהנדסים למדינה - כך דווח במגזין האמריקני ניוזוויק, שציטט מקור מודיעיני במדינה בעלת ברית של וושינגטון. לפי המקור, ישראל, בתגובה, הגבירה את התקיפות האוויריות שלה בסוריה כדי לסכל את הפרויקט. על פי המקור, שדיבר בעילום שם, טהראן שינתה בשנתיים האחרונות את האסטרטגיה שלה, והשקיעה מאמצים רבים בפריסת מערכות הגנה אווירית בסוריה שיתמודדו עם התקיפות הישראליות.

לדברי המקור, טהראן משקיעה מיליוני דולרים במיזם ההגנה האווירית, בשיתוף פעולה עם צבא סוריה, "וייתכן שאף במטרה לאפשר לאיראן עצמאות בהפעלת מערכות הגנה אווירית ברחבי סוריה. הוא הוסיף כי "איראן אף מסייעת לסורים בשדרוג המכ"מים שלהם, שנועדו לסייע באיתור ובמניעת התקיפות הישראליות - בעיקר נגד ההתבססות של איראן בסוריה". גם לרוסיה, שהתערבה במלחמה לצד המשטר ב-2015, יש מערכות הגנה אווירית בסוריה, אך היא לא הפעילה אותן נגד ישראל - פרט לתקרית אחת חריגה בשנה שעברה.

המקור סיפר למגזין כי בין המערכות שפרסה איראן נכללים טילי הקרקע-אוויר סיאד 4B, המונעים בדלק מוצק ומיועדים למערכת ההגנה האווירית בוואר 373. הטילים שנחשפו בנובמבר האחרון בטקס שבו השתתפו בכירי צבא איראן. לטילים, לפי הטענות, יש טווח של יותר מ-300 ק"מ עם מכ"ם המכסה יותר מ-450 ק"מ. בכירים באיראן התרברבו ביכולות העדיפות לכאורה של המערכות המקומיות שלהם על פני המערכות האמריקניות פטריוט או THAAD או המערכת הרוסית S-300, אולם בפועל, התקיפות של ישראל נמשכות ללא הפסקה.

שיגור טיל במהלך תרגיל של צבא איראן, 31 בדצמבר 2022. רויטרס
שיגור טיל במהלך תרגיל של צבא איראן, 31 בדצמבר 2022/רויטרס

לפי המקור ששוחח עם ניוזוויק, פריסת הסוללות האיראניות בסמוך למתקנים של צבא סוריה מעמידים בסכנה את הכוחות הסוריים. הוא ציין שבע תקיפות נגד מיזם ההגנה האווירית של איראן שבוצעו בשנתיים האחרונות על ידי ישראל, האחרונה שבהן בחומס בחודש שעבר. תקיפות נוספות נגד הפרויקט נרשמו בתדמור ובטרטוס באוקטובר 2021, בלטקיה בדצמבר 2021, בדמשק במרץ, בטרטוס ביולי ובחומס בנובמבר.

ישראל ממעטת להגיב על התקיפות בסוריה, אך היא אינה מסתירה את מטרתה המוצהרת למנוע מאיראן להתבסס מעבר לגבול ולהעביר כלי נשק מתקדמים לדמשק ולחיזבאללה. בשבוע שעבר דיווחה דמשק על תקיפה נוספת, שהשביתה חלקית את נמל התעופה בעיר.

על פי המקור ששוחח עם ניוזוויק, בשנים האחרונות נהרגו עשרה איראנים בתקיפות ישראליות בסוריה, בהם שניים שזוהו בתור מומחים למערכות הגנה. משמרות המהפכה הבטיחו לנקום את מותם בתקיפה בחודש מרץ האחרון.

קצין איראני בכיר נוסף שנהרג לאחרונה בסוריה בפעולה שיוחסה לישראל הוא קולונל דאוד ג'עפרי, שלטענת משמרות המהפכה נהרג מפיצוץ מטען צד בנובמבר. הוא נחשב כמי שהוביל את המאמצים להקמת רשת ההגנה האווירית בסוריה. הוא פעל, לפי המקור, מעיירה בפרברי דמשק, באזור שבו עדיין יש נוכוחות של גורמים איראניים. לדבריו, סגן מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה, בריגדר-גנרל פרידון מוחמדי, מפקד על הפרויקט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully