וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן דנה למוות בכיר ביטחוני לשעבר, המחזיק באזרחות בריטית, אחרי שהורשע בריגול

עודכן לאחרונה: 12.1.2023 / 13:44

עלי רזא אכברי, ששימש סגן שר ההגנה בתחילת שנות ה-2000, הורשע בהעברת מידע רגיש לבריטניה ובמעורבות בחיסול מדען הגרעין פחריזאדה. בהקלטה מתאו, הוא טען כי עבר עינויים וסומם כדי שיודה בעבירות שיוחסו לו. בלונדון קראו לשחרורו המידי

עלי רזא אכברי, לשעבר סגן שר ההגנה של איראן שהורשע בריגול לבריטניה. רשתות חברתיות, צילום מסך
איראן לא מכירה במעמדם של בעלי אזרחות כפולה. עלי רזא אכברי/צילום מסך, רשתות חברתיות

איראן דנה למוות בכיר לשעבר במשרד ההגנה, המחזיק באזרחות בריטית והורשע בריגול עבור הממלכה. בסרטון שפורסם היום (חמישי) על ידי סוכנות הידיעות אירנ"א נטען כי הוא היה מעורב בחיסול של מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה, ב-2020, בפעולה שיוחסה אז למוסד. פחריזאדה נחשב במערב לאבי תכנית הגרעין הצבאית החשאית של טהראן, שהכחישה זאת.

הבכיר, עלי רזא אכברי, שימש בין 2000 ל-2004 סגנו של שר ההגנה עלי שמחאני, שכיום מכהן כמזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי. "הוא היה אחד הסוכנים החשובים ביותר של שירותי המודיעין הבריטי באיראן, והייתה לו גישה לכמה מרכזים רגישים במדינה", האשים משרד המודיעין של איראן. "אכברי סיפק ביודעין ובאופן מלא מידע לשירותי ריגול של האויב".

שר החוץ של בריטניה, ג'יימס קלברלי, קרא אתמול לשחרורו של אכברי. "איראן חייבת לעצור את הוצאתו להורג של האזרח הבריטי-איראני עלי רזא אכברי ולשחרר אותו מידית", צייץ. "זהו צעד שנובע ממניעים פוליטיים מצד משטר ברברי שמתעלם לחלוטין מחיי אדם".

אכברי נעצר ב-2019, ועונש המוות שנגזר עליו אושרר על ידי בית המשפט העליון של איראן, אך בלונדון עוד מקווים להצליח לשנות את רוע הגזירה. "שחרורו נמצאו בראש סדר העדיפויות שלנו ושבנו על דרישתנו לקבל בדחיפות גישה קונסולרית אליו", אמר דובר של משרד החוץ של בריטניה.

איראן הגבירה לאחרונה את השימוש שהיא עושה בעונש המוות בניסיון לדכא את הפגנות החיג'אב שפרצו בספטמבר. לפחות ארבעה מפגינים הוצאו להורג עד כה, ועל עשרות נוספים נגזר עונש מוות. בריטניה היא אחת המבקרות הגדולות ביותר של דיכוי המחאות באיראן, שמאשימה את אויבותיה בעידודן ובהתערבות בענייניה הפנימיים. היא אינה מכירה במעמדם של איראנים בעלי אזרחות מערבית, ורבים מהם מוחזקים בבתי הכלא.

המקרה של אכברי נחשף לראשונה בשלישי, כשאשתו, מריאם סמאדי, סיפרה לרשת BBC בשפה הפרסית כי משפחתו שמרה על שתיקה מתוך תקווה שתצליח לפתור את הסוגייה דרך קשריה באיראן - עד שגורלו נגזר בפתאומיות. סמאדי אמרה כי הרשויות באיראן עדכנו את המשפחה כי הן יאפשרו ביקור אחרון בתאו של אכברי לפני הוצאתו להורג. לדבריה, הוא הועבר לבידוד, שלשם מועברים בדרך כלל אסירים לפני תלייתם.

בהקלטה שהגיעה לרשת BBC בפרסית, אברי אמר כי הוא ביקר באיראן ב-2018 וב-2019, נפגש עם חברו שמחאני ונתן לו במתנה חולצה ובושם. לטענתו, הוא הואשם בהשגת מידע מסווג בפגישה הזו ובהעברתו למדינה זרה. אכברי רמז כי המודיעין האיראני רצה לנקום בבריטניה בהוצאתו להורג, ושאל מדוע שמחאני עצמו לא נעצר אם הוא הדליף לו מידע מסווג בפגישה. לטענתו, השופט אמר כי אין לו סמכות לעצור את שמחאני, אבל הוא "יהרוס" את אכברי.

אכברי אמר בהקלטה כי הוא עונה וסומם כדי להביאו אל "סף השיגעון" ולאלצו להתוודות. לא ברור מתי דבריו הוקלטו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully