וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צנזורה וכליאת יריבים: ארדואן מחריף את דיכוי מתנגדיו לקראת הבחירות

12.1.2023 / 11:13

לפי דוח של משמר זכויות האדם, ממשלת טורקיה משתמשת בחוקים שונים להשתקת מבקריה, חודשים לפני הבחירות שבהן עשוי ארדואן להפסיד את השלטון אחרי 20 שנה. ראש עיריית איסטנבול נשלח למאסר, וחשבונות המפלגה הפרו-כורדית הוקפאו. "בתי משפט פועלים תחת הוראות פוליטיות"

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן חולף על פני תותחים חדשים מדגם "סערה" בטקס בסקאריה, טורקיה, 9 בינואר 2023. רויטרס
מדשדש בסקרים. ארדואן בטקס קבלת תותחים חדשים, שני/רויטרס

ממשלת טורקיה החריפה את רדיפתה אחר מבקריה ויריביה הפוליטיים לקראת הבחירות שיתקיימו בהמשך השנה - כך אמר היום (חמישי) ארגון משמר זכויות האדם, שציין כי ממשלו של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן משתמש בצנזורה ובעונשי מאסר נגד מתנגדיו, על רקע המצב העגום שלו ושל מפלגתו בסקרים. הבחירות לנשיאות ולפרלמנט אמורות להיערך באמצע יוני, אך ארדואן אמר כי הוא עשוי להקדים אותן.

בדוח העולמי השנתי של משמר זכויות האדם, נכתב כי הרשויות משתמשות בצנזורה ברשת ובחוקים נגד דיסאינפורמציה נגד כלי תקשורת עצמאיים, האופוזיציה ומבקרים. לפי הסקרים, מפלגת הצדק והפיתוח השלטת עשויה להפסיד את השלטון לראשונה זה 20 שנה, לאור המשבר הכלכלי הקשה שממנו סובלת טורקיה.

"הממשלה ביצעה תמרונים פוגעניים במיוחד נגד האופוזיציה, הטילה איסור גורפים על הפגנות וכלאה והרשיעה מגני זכויות אדם ומי שנחשב למבקר שלה על ידי בתי משפט שפועלים תחת הוראות פוליטיות", נכתב בדוח.

מינהל התקשורת של טורקיה טרם הגיב על הדוח, שהתפרסם שבועות לאחר שבית משפט גזר עונש מאסר של יותר משנתיים על ראש עיריית איסטנבול, אקרם אימאמאולו, שנתפס כיריב אפשרי של ארדואן בבחירות. ראש העיר, שגם הורחק מפעילות פוליטית בעקבות הרשעתו בהעלבת עובדי ציבור ב-2019, ערער על ההחלטה. ארדואן אמר בתגובה כי לאזרחים אין זכות להתעלם מפסיקות בתי המשפט וטען כי אלו יתקנו כל טעות שנעשתה בהליכי הערעור.

עצרת תמיכה בראש עיריית איסטנבול, אקרם אימאמאולו, אחרי שהורשע על ידי בית המשפט, איסטנבול, טורקיה, 14 בדצמבר 2022. רויטרס
הרשויות מגבילות את קיומן של הפגנות. תומכי ראש עיריית איסטנבול בהפגנה נגד מאסרו, בחודש שעבר/רויטרס

מוקדם יותר החודש, הקפיא בית המשפט העליון את חשבונות הבנק של מפלגת העמים הדמוקרטית הפרו-כורדית, השלישית בגודלה בפרלמנט. המפלגה מואשמת על ידי הרשויות בקשרים עם המחתרת הכורדית, המוגדרת ארגון טרור, אך היא מכחישה זאת.

באוקטובר, הפרלמנט העביר הצעת חוק של מפלגת השלטון שקובעת עונשי מאסר של עד שלוש שנים לעיתונאים ולמשתמשים ברשתות החברתיות שיפיצו "דיסאינפורמציה". מבקרי החוק חוששים מפגיעה קשה בחופש הביטוי, שצומצם ממילא תחת ארדואן, וטוענים כי אין הגדרה ברורה ל"מידע כוזב או מטעה", כך שהחוק נתון לפרשנויות בתי המשפט שאינם עצמאיים.

הממשלה מכחישה כי יש לה השפעה על בתי המשפט וטוענת שהחוק נועד לפקח על פרסומים ברשת, להגן על המדינה ולהילחם בדיסאינפורמציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully