וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן גזרה עונש מוות על עוד 3 מפגינים; אמו של אסיר מתחננת על חייו: "הוא חולה"

עודכן לאחרונה: 9.1.2023 / 17:34

הרשויות במדינה ממשיכות להטיל עונשים כבדים על מתנגדי המשטר, למרות הביקורת הבינלאומית נגד ההוצאות להורג. בהפגנה מחוץ לבית כלא, לקראת הוצאה להורג של שני אסירים, התאספו עשרות אנשים - כולל אמו של אחד מהם

בווידאו: איראן הוציאה להורג אלוף קראטה ומאמן ילדים שהשתתפו בהפגנות/רויטרס
נידונים למוות באיראן. טוויטר, צילום מסך
נידונים למוות באיראן/צילום מסך, טוויטר

הרשות השופטת באיראן גזרה היום (שני) עונש מוות על שלושה מפגינים נוספים, חרף הביקורת הבינלאומית נגד רצף ההוצאות להורג של מתנגדי המשטר, האחרונות שבהן ביום שבת. היום הושת העונש על שלושה מפגינים שהורשעו בעבירות של "מלחמה נגד האל" בעקבות רצח של חברים במיליציית הבסיג' הנאמנה למשטר בעיר איספהאן שבמרכז המדינה. השלושה עוד יכולים לערער על העונש. עוד שני מעורבים, בהם שחקן כדורגל, נידונו לעונשי מאסר.

הבסיג' מובילה את דיכוי ההפגנות, שפרצו בעקבות מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני במעצר משטרת המוסר ב-16 בספטמבר. היא נעצרה משום שלא לבשה את החיג'אב שעל ראשה כנדרש, וההתנגדות לקוד הלבוש האסלאמי לנשים עומדת במוקד ההפגנות. המחאה, מהגדולות ביותר שעמן התמודד המשטר מאז המהפכה האסלאמית ב-1979, דעכה מאז תחילת ההוצאות להורג של חלק מהעצורים.

לפחות ארבעה מעצורי גל ההפגנות הוצאו להורג, וארגוני זכויות אדם חוששים שעוד עשרות עלולים לשלם את מחיר ההתנגדות לשלטונות. ארגון אמנסטי אינטרנשיונל אמר בחודש שעבר כי הרשויות באיראן מבקשות לגזור עונש מוות על לפחות 26 מפגינים אחרים במסגרת "משפטי ראווה שמטרתם להלך אימים על המפגינים".

על פי סוכנות הידיעות של פעילי זכויות האדם, גוף תקשורת של פעילי אופוזיציה באיראן, לפחות 519 מפגינים ו-68 אנשי ביטחון נהרגו במהומות. על פי הסוכנות, 19,200 מפגינים נוספים נעצרו ו-111 מהם נתונים לפי ההערכות "תחת איום קרוב של עונש מוות" אחרי שהורשעו או הואשמו בעבירות הנושאות עמן עונש מוות.

במהלך הלילה, עשרות בני אדם התאספו מחוץ לבית כלא בעיר כרג', לאור דיווחים על העברתם של שני נידונים למוות לבידוד. הם קראו קריאות נגד המשטר והמנהיג העליון עלי חמינאי, ואמו של אחד מהם התחננה מהרשויות לחוס על חייו.

אמו של מוחמד גובדלו בן ה-22, שהורשע בהרג שוטר בטהראן, טענה כי הוא סובל מהפרעה דו-קוטבית ואמרה למפגינים כי 50 רופאים חתמו על עצומה שקראה לראש הרשות השופטת להקים ועדה שתבדוק את מצבו הנפשי. "אם הוא מאמין באלוהים, הוא צריך להשיב ל-50 הרופאים האלו", אמרה האם, שטענה כי בנה חולה. בנוסף לכך, היא אמרה כי השוטר שבנה הורשע ברצח שלו "נפל במקום אחר".

בסרטונים שפרסם החשבון 1500tasvir_en, המקושר לאופוזיציה, נשמעו המפגינים קוראים: "אני אהרוג את מי שהרג את אחי" ו"זאת אזהרה אחרונה. אם תוציאו אותם להורג, תהיה התקוממות". בסרטונים אחרים שתועדו לכאורה במקום נשמעו קולות ירי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully