וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אהרן ברק: נתניהו הסכים לעסקת טיעון. אם היה חותם - ללוין לא הייתה רפורמה

עודכן לאחרונה: 7.1.2023 / 21:18

נשיא העליון לשעבר התראיין למהדורות החדשות ותקף את תכניתו של שר המשפטים להחלשת בית המשפט: "מוכן לעמוד בפני כיתת יורים אם זה יפסיק את הטלטלה". ברק גילה כי נתניהו הסכים להודות בעבירות מרמה והפרת אמונים - והתחרט. לשכת נתניהו: "מעולם לא הסכמתי להודות בעברות"

ראיון אהרון ברק/ערוץ 13

נשיא בית המשפט העליון והשופט בדימוס אהרן ברק אמר הערב (שבת) כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הסכים לעסקת טיעון, וכי ההצעה שאליה הסכים היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כללה תיקון של כתב האישום, ביטול עבירת השוחד והשארת שני האישומים הנוספים. ברק אמר את הדברים בריאיונות שהעניק למהדורות החדשות בערוצי הטלוויזיה, בהם הביע את עמדתו בעניין הרפורמה במערכת המשפט שהציג השבוע שר המשפטים יריב לוין.

ברק סיפר כי קיבל טלפון מעורכי הדין של נתניהו, וכי אלו הגיעו לפגוש אותו. "אמרו שמוכנים לעסקת טיעון. חשבתי שזה רעיון מצוין וצלצלתי למנדלבליט שהסכים. הם דברו גם עם מנדלבליט, לא רק איתי".

בתשובה לשאלה האם נתניהו היה מוכן להודות במרמה והפרת אמונים - ברק השיב "כן, בית המשפט ייקבע על הקלון. הרעיון היה שבבסיס עסקת הטיעון - הוא (נתניהו) יפרוש מהחיים הפוליטיים". לדבריו, "הוא היה קרוב מאד לעסקה, פתאום ראש הממשלה קבל רגליים קרות והלך אחורה". עוד אמר ברק כי אם היו מגיעים הצדדים לעסקת טיעון, הרפורמה של לוין לא הייתה יותאת לדרך.

אהרון ברק שופטים בשר ודם. כאן 11, צילום מסך
אהרן ברק/צילום מסך, כאן 11

ברק אמר כי הביע תמיכה במהלך: "הייתי חלק מגורמים שעסקו בשאלה הזאת. הייתי בעד עסקת טיעון, אני חושב שזאת לא הייתה טעות, אני חושב שהמציאות כפי שאנחנו רואים אותה עכשיו רק מוכיחה שזאת לא הייתה טעות. ולבסוף, אני בעד עסקת טיעון גם היום הזה, גם הרגע הזה".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

"מוכן לעמוד בפני כיתת יורים כדי לעצור את הטלטלה"

נשיא העליון לשעבר התבטא באופן חריג כשאמר כי היה מוכן "לעמוד מול כיתת יורים" אם מותו היה מביא לסיום הטלטלה המשפטי-פוליטית בישראל. "צר לי שרואים בי אויב העם. אני תמיד חשבתי שאני משרת את העם הזה, שאני עושה כל מה שביכולתי ושפסקי הדין שנתתי, אלפים, הם פסקי דין שמתחברים עם ההיסטוריה שלנו, עם הציונות שלנו, עם הביטחון שלנו. אני לא רואה את עצמי כאקטיביסט בכל מקרה, אני לא רואה את עצמי כשמרן בכל מקרה. אז צר לי שחושבים שאני הבאתי את התקלה הזאת. אם היו חושבים שלהרוג אותי זה יפסיק את כל הטלטלה הזאת, אז אני מוכן לעמוד לפני כיתת יורים", אמר ברק.

התוכנית שהציג לוין ביום רביעי כוללת כמה צעדים שמטרתם בין היתר לצמצם את כוחו של בית המשפט העליון: אישור פסקת ההתגברות ברוב של 61 חברי כנסת, חיזוק כוחם של הפוליטיקאים בוועדה לבחירת שופטים, ביטול עילת הסבירות והגדרה מחודשת של מעמד היועצים המשפטיים לשרים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, 3 בינואר 2023. רויטרס
נתניהו/רויטרס
יריב לוין בהתכנסות ממשלת ישראל ה37 בבית נשיא המדינה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
יריב לוין בהתכנסות ממשלת ישראל ה37 בבית נשיא המדינה, 29 בדצמבר 2022/ראובן קסטרו

הוא מתח ביקורת חריפה על התוכנית של שר המשפטים ואמר כי המשמעות שלה היא "שפסק דין שנתן בית המשפט העליון, שמגן על האזרח כאזרח, עליי ועלייך כאזרחים, כל פסק דין כזה יכול להתבטל על ידי אותו רוב שחוקק את החוק הזה. נו, אז מה נשאר מזכויות האדם? תישאר דמוקרטיה, אבל זאת תהיה דמוקרטיה חלולה. היא תהיה דמוקרטיה פולנית, כמו עכשיו, היא תהיה דמוקרטיה הונגרית. היא תהיה דמוקרטיה טורקית. זה מה שיהיה".

לוין: "ברק המיט אסון על ישראל, דרכו סותרת את הדמוקרטיה"

לאחר הריאיון בערוצי הטלוויזיה עם ברק הגיע לוין עצמו לאולפנים שם השיב לביקורת של נשיא העליון לשעבר. "יש לי הרבה מאוד כבוד לנשיא העליון בדימוס. אין לי ספק שעשה את מה שבעיניו היה טוב ונכון, אבל אני חושב שבסופו של דבר הוא המיט על ישראל אסון גדול משום שהוא בחר בדרך שבינה ובין דמוקרטיה יש סתירה יסודית, אמר.

בעניין התוכנית שהוא מקדם אמר לוין כי "הפגיעה באזרח התעצמה מאוד כתוצאה מהעניין הזה. כולנו יודעים איך נראים בתי המשפט, איזו סחבת. כולנו חווים את הביורוקרטיה הבלתי נסבלת שבה אף גורם ממשלתי לא מוכן לקחת אחריות ולבצע פעולה כי מיד הוא מקבל צו מניעה וצו כזה ואחר".

נתניהו: "מעולם לא הסכמתי להודות בעברות"

מטעמו של ראש הממשלה נתניהו נמסר: "ראש הממשלה נתניהו מעולם לא הסכים להודות בעברות של מרמה והפרת אמונים, ואם היה מסכים לכך- כבר הייתה נחתמת עסקת טיעון מזמן והמשפט היה מסתיים. כל יום שעובר במשפט חושף את האמת וממחיש מדוע ראש הממשלה נתניהו סירב להודות בעבירות כלשהן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully