וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב על תכנית לוין: המוסדות העצמאיים של ישראל קריטיים לשימור הדמוקרטיה

7.1.2023 / 19:00

הממשל האמריקני עוקב מקרוב אחרי התוכנית שהציג שר המשפטים יריב לוין ומאותת בעדינות כי הוא מודאג מההשלכות שיהיו ליישום מהלכים מהסוג. "העקרונות הדמוקרטיים המשותפים נמצאים בלב מערכת היחסים בין ארה"ב לישראל", אמר דובר מטעם משרד החוץ בוושינגטון

פסקת ההתגברות ושינוי הוועדה לבחירת שופטים: הרפורמה של לוין במערכת המשפט/מערכת וואלה!

הממשל האמריקני עוקב מקרוב אחרי התוכנית שהציג שר המשפטים יריב לוין להחלשת מערכת המשפט. בכירים אמריקנים מאותתים בעדינות כי צעדים מהסוג הזה שיגבילו את עצמאות בית המשפט העליון, עלולים לפגוע במשטר הדמוקרטי בישראל.

מה הם אומרים:

  • "העקרונות הדמוקרטיים המשותפים נמצאים בלב מערכת היחסים בין ארצות הברית לישראל והמוסדות העצמאיים של ישראל הם קריטיים בכל הנוגע לשימור הדמוקרטיה המשגשגת במדינה", אמר דובר מטעם משרד החוץ האמריקני לוואלה! בתשובה לשאלה בנושא תכניתו של לוין.
יריב לוין יור סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה. מרק ישראל סלם,
יוזם הרפורמה. שר המשטים יריב לוין/מרק ישראל סלם

מאחורי הקלעים:

  • בכירים בממשל האמריקני ציינו כי המהלכים של הממשלה החדשה נגד מערכת המשפט והחשש לפגיעה במוסדות הדמוקרטיים בישראל עלו בדיונים שהתקיימו בבית הלבן בשבועות האחרונים בנושא גיבוש המדיניות כלפי הממשלה החדשה.

למה זה חשוב:

  • מחד, ממשל ביידן מתייחס למהלכים של הממשלה החדשה הישראל נגד מערכת המשפט ברגישות רבה כיוון שמדובר בנושא פוליטי פנימי שאינו קשור ישירות ליחסי החוץ של ישראל. האמריקנים זהירים מאוד בכל צעד שהם מבצעים בנושא הזה.
  • מנגד, בכירים בממשל האמריקני סבורים כי יישום התכנית עלול להשפיע על אופי המשטר הדמוקרטי בישראל באופן שעלול גם להשליך על מערכת היחסים בין ישראל לארצות הברית, שמבוססת לא רק על אינטרסים אלא גם על ערכים משותפים.
  • עצם העובדה שדובר רשמי מטעם משרד החוץ האמריקני בחר להגיב לשאלות בנושא תכניתו של שר המשפטים, מצביעה על כך שהנושא מטריד את הממשל והינה מסר עדין עבור ממשלת ישראל.
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בשיחה עם נבחרת הכדורגל. טוויטר, צילום מסך
ממשל ביידן צפוי לשנות את יחסו לישראל. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן/צילום מסך, טוויטר

התמונה הגדולה:

  • אחת הסיבות שבעטיה האמריקנים עוקבים אחרי מהלכי הממשלה החדשה בנוגע למערכת המשפט היא שבית המשפט העליון הוא המוסד השיפוטי בישראל שעוסק בפעולות הממשלה בגדה המערבית הכבושה ונותן סעד לפלסטינים, במיוחד בכל הנוגע לסכסוכי קרקעות.
  • הממשל האמריקני מגן על ישראל בפורומים בינלאומיים שונים, במיוחד בכל הנוגע לחקירות של פעולות צה"ל בשטחים, וטוען באופן קבוע כי מערכת המשפט בישראל הינה חזקה ועצמאית ולכן אין צורך בחקירות של בתי דין בינלאומיים.
  • פגיעה בעצמאות מערכת המשפט בישראל תקשה על האמריקנים להמשיך ולהגן על ישראל בפורומים הבינלאומיים הללו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully