וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן וממשלת נתניהו: התנגשות בלתי נמנעת

פרופ' איתן גלבוע

עודכן לאחרונה: 5.1.2023 / 17:54

ארצות הברית כוננה עם ישראל במהלך השנים "יחסים מיוחדים" שנשענים על ערכים, אינטרסים, יהדות ארצות הברית ודעת קהל אוהדת. הממשלה החדשה בישראל מסכנת את כל היסודות האלה

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ושר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן בירכו את בנימין נתניהו לרגל הקמת ממשלתו החדשה והבטיחו לשמר את היחסים הטובים בין ארצות הברית לבין ישראל. אבל אין לטעות בעמדותיהם העקרוניות. הם מאוד חשדניים לגבי הקואליציה שהוקמה, הדגישו את הצורך לשמור על ערכים ואינטרסים משותפים וכבר ביקרו בחריפות מהלכים שנראים להם כפוגעים באינטרסים האמריקניים, כמו עלייתו הפרובוקטיבית של איתמר בן גביר להר הבית.

בלינקן והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, יגיעו בקרוב לישראל כדי לבדוק ולהזהיר את נתניהו מפני שינויים מרחיקי לכת במשטר הדמוקרטי בישראל וביחסים עם הפלסטינים. אם נתניהו יממש רק חלק קטן מההסכמים הקואליציונים שעליהם חתם, יחסי ארצות ברית-ישראל יידרדרו למשבר קשה שעלול לסכן את ישראל ביטחונית ומדינית.

ארצות הברית כוננה עם ישראל "יחסים מיוחדים", שמתבטאים בסיוע חוץ שנתי של 3.8 מיליארד דולר, אספקת נשק מתקדם, הטבות כלכליות, הגנה על ישראל במוסדות בינלאומיים עוינים וקידום שיתופי פעולה אזוריים כמו הסכמי אברהם. היחסים המיוחדים נשענים על ערכים, אינטרסים, יהדות ארצות הברית ודעת קהל אוהדת. הממשלה החדשה מסכנת את כל היסודות האלה.

ערכים

הערכים של השותפים הקואליציוניים סותרים את ערכי היסוד האמריקניים בתחומי הדמוקרטיה וזכויות אדם. ממשלים אמריקניים בוחנים משטרים בעולם לפי הערכים האלה. קידום ושימור דמוקרטיה בעולם נמנו תמיד על הערכים החשובים ביותר במדיניות החוץ האמריקנית. ישראל זכתה לאהדה ולתמיכה בארצות הברית בשל משטרה הדמוקרטי באזור רווי במשטרים אוטוקרטיים. המשטר האמריקני מבוסס על חוקה, זכויות אדם, הפרדת רשויות ברורה ואיזונים ובלמים. ניטרול מערכת המשפט בארץ, כפי שמתכנן שר המשפטים יריב לוין, הפרת איזונים בין הרשויות וקיפוח זכויות של נשים ומיעוטים סותרים את הערכים הפוליטיים האמריקניים.

בן גביר נתפס בארצות הברית כיורשו האידיאולוגי של הרב מאיר כהנא והליגה להגנה יהודית שהקים בארצות הברית - שהוגדרה ארגון טרור. העובדה שרק לפני כחודשיים הוא נאם באזכרה לזכרו של כהנא מורה על דבקותו באידיאולוגיה הגזענית של רבו. עלייתו להר הבית אינה נתפשת כמימוש של זכויות יהודיות, כפי שהוא טוען, אלא כמהלך לשינוי הסטטוס קוו בהר הבית ופרובוקציה מסוכנת שעלולה להבעיר את האזור כולו.

התמיכה בחקיקה גזענית של חברי הכנסת אורית סטרוק ושמחה רוטמן, נראית בארצות הברית כמו זו של הארגון הגזעני האלים - הקו קלוס קלאן. הרשימות השחורות של מפלגת נועם, שכוללות להט"בים ושמאלנים, נראים בדיוק כמו הרשימות השחורות והרדיפה בשנות החמישים של הסנאטור ג'וזף מקארתי, הידוע לשימצה, אחרי קומוניסטים ולהט"בים. הגזענות והאפליות הדתיות המתוכננות, תרחיב ותעמיק עוד יותר את הקרע שנפער בין יהדות ארצות הברית לבין ישראל, ותערער את היסוד הקריטי הזה של היחסים המיוחדים.

אינטרסים

ממשל ביידן הבין מזמן שבשלב זה אין סיכוי למשא ומתן ולפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. אבל כמו כל ממשלים אמריקניים מאז 1967, רפובליקניים ודמוקרטיים כאחד, הוא תומך בפתרון שתי המדינות ויתנגד לכל מהלך של סמוטריץ' ובן גביר שיניח תשתית ביו"ש לסיפוח. הרחבת התנחלויות, הלבנת מאחזים לא חוקיים, ביטול חוק ההתנתקות, פגיעה ברשות הפלסטינית ואלימות מתעצמת, כל אלה הם מתכון בטוח להתנגשות חזיתית בין ביידן לנתניהו.

נתניהו שוחח עם ולדימיר פוטין. שר החוץ החדש, אלי כהן, אמר שישראל תצמצם התיחסויות פומביות למלחמה באוקראינה ושוחח גם עם שר החוץ הרוסי סרגי לברוב. דמוקרטים ורפובליקנים כאחד רואים במגעים כאלה פגיעה באינטרסים אמריקניים. הם מגדירים את פוטין, לבוב ואנשיהם כפושעי מלחמה, מהגרועים שקמו מאז תום מלחמת העולם השנייה. לישראל יש אינטרסים בטחוניים בסוריה והיא מתאמת עם רוסיה מהלכים צבאיים. אבל בעיניים אמריקניות, שיחות עם פוטין או לבוב חורגים מהתאום הנדרש ומעניקים להם לגיטימציה. לא בכדי, הסנאטור הרפובליקני, לינדזי גרהאם, אחד מתומכי ישראל הגדולים, ביקר בחריפות את כהן ואמר, "אני מקווה שמר כהן מבין שכשהוא מדבר עם (שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב), הוא מדבר עם נציג של משטר קרימינלי שמבצע פשעי מלחמה מדי יום בקנה מידה תעשייתי".

הקיצונים הקואליציונים אינם מבינים או מתעלמים מהתלות הישראלית בארצות הברית. נתניהו חושב שהוא יצליח לשלוט בהם. המשא ומתן הקואליציוני ועליית בן גביר להר הבית מוכיחים את ההפך. נתניהו סובל מחוסר אמינות מוחלט בארץ ובחו"ל. זו הסיבה למשא ומתן הממושך על הקמת הקואליציה. חוסר אמינות בארץ גורם לחוסר אמינות בחו"ל. נתניהו התראיין באנגלית לכלי תקשורת אמריקניים ואמר שהוא יאחוז בהגה ממשלתו ואין להם מה לדאוג. יש פערים גדולים בין מה שהוא אמר באנגלית לבין מה שהוא אמר בעברית. הפערים האלה העצימו את חוסר האמון בו.

אם הקיצונים ישלטו בנתניהו, התנגשויות עם ביידן עלולים לפגוע בסיוע השנתי, באספקת נשק לישראל ובהגנה על עמדותיה בארגונים של האו"ם כמו מועצת הביטחון, המועצה לזכויות אדם ובתי הדין הבינלאומיים בהאג, שבימים אלה דנים בתביעות חמורות נגד ישראל שהגישו הפלסטינים ותומכיהם. בהעדר הגנה אמריקנית, ישראל עלולה להפוך לדרום אפריקה של המאה הנוכחית.

פרופ' גלבוע הוא מומחה לארה"ב באוניברסיטת בר-אילן וחוקר בכיר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully