וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן הוציאה להורג אלוף קראטה ומאמן ילדים שהשתתפו בהפגנות

עודכן לאחרונה: 8.1.2023 / 12:44

שני צעירים שהורשעו ברצח חבר במיליציית הבסיג' הוצאו להורג בתלייה, בתום הליך שתואר על ידי בני משפחה ואמנסטי כמשפט ראווה. עוד עשרות מפגינים נידונו למוות. במקביל, חמינאי מינה גנרל רדיקלי, שתומך באכיפה נוקשה של חוקי החיג'אב, כמפקד המשטרה החדש

בווידאו: איראן הוציאה להורג אלוף קראטה ומאמן ילדים שהשתתפו בהפגנות/רויטרס

איראן תלתה היום (שבת) שני צעירים שהשתתפו בהפגנות והורשעו ברצח של חבר במיליציית הבסיג' - כך דיווחה סוכנות הידיעות של הרשות השופטת במדינה. השניים - מאמן קראטה ומאמן ילדים - מצטרפים לשני מפגינים נוספים שהוצאו להורג בשבועות האחרונים על ידי המשטר, המנסה לדכא את גל המחאות נגדו.

על פי ארגוני זכויות אדם, עוד עשרות מפגינים שנעצרו מאז ספטמבר עומדים בפני עונש מוות, כולל שניים נוספים באותו תיק. מאות בני אדם, בהם עשרות מאנשי כוחות הביטחון, נהרגו לאורך החודשים האחרונים בהפגנות שפרצו בעקבות מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני, שנעצרה על ידי משטרת המוסר בטהראן משום שלא לבשה חיג'אב על פי חוקי ההלכה האסלאמית.

על אף העלמת העין הגוברת של הרשויות מהפרת חוקי הלבוש האסלאמיים מאז פרוץ ההפגנות באמצע ספטמבר, המנהיג העליון עלי חמינאי מינה היום מפקד משטרה חדש הידוע בעמדותיו הנציות. המפקד החדש, אחמד רזא ראדאן, הוכנס לרשימת הסנקציות האמריקניות ב-2010 בגין הפרות זכויות אדם במהלך דיכוי "המחאה הירוקה" שנה קודם לכן. בתפקידיו הקודמים, הוא צידד באכיפה תקיפה של קוד הלבוש, והמינוי שלו מאותת כי חמינאי דבק בגורמים נציים חרף הביקורת המערבית הגוברת והזעם בקרב חלקים גדולים בציבור.

מוחמד מהדי כראמי במהלך משפטו, איראן. סוכנות הידיעות "מיזאן", צילום מסך
לא זכה לשוחח עם משפחתו לפני ההוצאה להורג. כראמי במהלך המשפט/צילום מסך, סוכנות הידיעות "מיזאן"

לפי הרשות השופטת, השניים שהוצאו להורג הבוקר היו אלוף הקראטה מוחמד מהדי כראמי ומאמן הילדים מוחמד חוסייני, שהורשעו ברצח של רוחאללה עג'מיאן במהלך הפגנות בכרג' ב-3 בנובמבר. עורך דין שייעץ לכראמי טען כי המשטר לא הותיר לו לשוחח עם משפחתו לפני הוצאתו להורג. לדבריו, הוא החל בשביתת רעב ביום רביעי במחאה על כך שהרשויות לא אישרו לעורך הדין לייצג אותו.

כראמי, בן 21, תואר על ידי בן דודו בשיחה עם CNN בתור ילד אמיץ ואינטיליגנטי שהחל להתאמן בקראטה בגיל 11. הוא המשיך והצטרף לנבחרת הנוער של איראן ולאחר מכן זכה באליפויות המדינה. כראמי הורשע ב-5 בדצמבר, פחות משבוע לאחר שהחל משפטו בטהראן. ארגון אמנסטי אינטרנשיונל תיאר את משפטו כפארסה. משפחתו טוענת שהוא עונה בכלא ולא קיבל גישה לעורך דין.

בחודש שעבר פרסמו הוריו של הצעיר הכורדי סרטון ברשתות החברתיות והתחננו למדינה לחוס על חייו. "בני הוא בין אלופי הקראטה של איראן ויש לו כמה תארים לאומיים והוא היה המדורג הרביעי בטיבו בנבחרת איראן. אני מתחנן בפניכם, בבקשה בטלו את עונש המוות", אמר אביו בסרטון.

ארגון זכויות האדם הבינלאומי ציטט את אביו, שסיפר: "אני הולך לבית המשפט ולכלא כל בוקר ואז הולך ללא מטרה ברחובות. הבוקר הלכתי לכלא, אבל עוזר התובע שמוצב בכלא לא היה שם. הם אמרו לי שאני חייב להפסיק ללכת לשם אם המקרה שלי קשור להפגנות. הם לא נותנים לך שום תגובה. כל לילה אני חושש שימסרו לי את החדשות על הוצאתו להורג של הילד שלי. איבדתי תקווה. הם דנו את הילד שלי למוות ועשויים לבצע את הוצאתו להורג בכל רגע".

עוד בוואלה!

"שרלי הבדו" פרסם קריקטורות של חמינאי, באיראן מאיימים על צרפת: "לא יעבור בלי תגובה"

לכתבה המלאה
מוחמד חוסייני במהלך משפטו, איראן. סוכנות הידיעות "מיזאן", צילום מסך
נעצר בדרך לקבר הוריו. חוסייני במהלך המשפט/צילום מסך, סוכנות הידיעות "מיזאן"

חוסייני, בן 20, אימן ילדים בהתנדבות. "הסיפור של מוחמד חוסייני הוא כל כך עצוב. הוא איבד את שני הוריו. הוא ביקר בקבר שלהם בכל יום חמישי. הוא אימן ילדים בחינם", כתבה בטוויטר חברת הפרלמנט הגרמנייה יה-וואן רי, שהובילה את הקריאות לשחרורו. לדבריה, הוא נעצר בדרכו לקברי הוריו, וגם אחיו נלקח על ידי הרשויות ומאז נעלמו עקבותיו.

לפי אמנסטי, חוסייני הורשע באותו דיון עם כראמי ושני אנשים נוספים שנידונו אף הם למוות בתיק. באמנסטי אמרו ההרשעות בתיק הסתמכו על הודאות כפויות. "לפני שהמשפט הקבוצתי החל, התקשורת הממלכתית שידרה את ה'הודאות' הכפויות של הנאשמים ותיארה אותם כ'רוצחים', תוך הפרה של זכויות חזקת החפות והזכות שלא לעבור עינויים ויחס אכזרי, לא אנושי ומשפיל אחר", אמרו בארגון.

ההוצאות להורג גררו גינויים נחרצים של מדינות המערב. השליח המיוחד של ארצות הברית לנושא איראן, רוברט מאלי, אמר כי הן נעשו בתום "משפטי ראווה". "ההוצאות להורג האלו חייבות להיפסק", צייץ מאלי, שעומד בראש צוות שיחות הגרעין התקועות עם טהראן.

"זאת דוגמה נוספת לדיכוי האלים של הפגנות אזרחיות על ידי הרשויות באיראן", גינה שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, שהפציר במשטר לעצור את ההוצאות להורג של מפגינים ולבטל את המשפטים המתנהלים נגדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully