וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"דמוקרטיה מזויפת, שתוכנה הממשי עריצות": מה באמת חשב בגין על המהפכה המשפטית של לוין

מערכת וואלה! חדשות

עודכן לאחרונה: 5.1.2023 / 13:04

יריב לוין הזכיר בפתח דבריו אמש את רה"מ לשעבר שעל "ברכיו התחנך". אלא שיחסו של בגין ליוזמה של לוין להגבלת מערכת המשפט שונה לחלוטין. בגין חשב ששלילת הכוח מביהמ"ש היא "סילוף המושג שלטון העם" שתוביל לכך ש"כל חייל, כל שוטר, יהיה רשאי לכלוא כל אדם שחשוד בעיניו"

בווידאו: כנס משרד המשפטים באילת על רקע הקריאות לרפורמות במערכת המשפט/צילום: לע"מ

בפתח דבריו בעניין הרפורמה במערכת המשפט הזכיר יריב לוין את מורשת מנחם בגין. "יש שופטים בירושלים", ציטט לוין. אלא שנדמה שדבריו של בגין עצמו לא ממש תואמים את הרפורמה שעליה הכריז לוין. אמש העלה שר המשפטים הקודם גדעון סער ציוץ בחשבון הטוויטר שלו, שבו מצוטטים דברים שאמר בגין. בציוץ אומר סער שהיוזמה של לוין היא "לא פחות מהוצאה להורג של המשנה הדמוקרטית והמשטרית של בגין. סער סבור שבגין "היה דוחה כל אחד מסעיפי התוכנית לשינוי המשטר בישראל".

נראה שדבריו של בגין, כפי שהביא אותם סער, אכן לא עולים בקנה אחד עם פסקת ההתגברות ועם הפגיעה ביכולתו של בג"ץ לפסול חוקים. בציטוט שהביא סער מפי בגין נאמר: "עליונות המשפט תתבטא בכך שלחבר שופטים בלתי תלויים תוענק הסמכות לחרוץ משפט, במקרה של קובלנה האם החוקים, המתקבלים על ידי בית הנבחרים... מתאימים לחוק היסוד או סותרים את זכויות האזרח שנקבעו בו. על כן חייב העם, אם הוא בוחר בחרות, לקבוע את זכויותיו גם מול בית הנבחרים, לבל יוכל הרוב שבו, המשרת את השלטון יותר מאשר הוא מפקח עליו, לשלול את הזכויות הללו. את זאת אפשר להשיג רק בדרך של 'עליונות המשפט'".

מנחם בגין. לשכת העיתונות הממשלתית
קרא לעליונות המשפט. מנחם בגין/לשכת העיתונות הממשלתית

ובגין מדגיש: "כלומר קביעת החרויות האזרחיות כ'חוק יסוד', או 'חוק עליון', ומתן סמכות לחבר שופטים לבטל את תקפו של חוק, הנוגד את חוק היסוד, הסותר את החרויות האזרחיות".

בגין אכן כמו ניבא את הסיטואציה שבה תעלה אפשרות של רפורמה כמו זו שלוין מקדם. לדבריו: "יש וישאלונו בשם ה'דמוקרטיה', כמובן, כלום זה דמוקרטי שחמישה, או שבעה, או 11 אנשים אשר לא נבחרו על ידי העם, יוכלו לבטל בהחלטתם הקרויה 'פסק דין' החלטה שנתקבלה בצורת חוק על ידי נבחרי העם"?

ותשובתו של בגין: "זוהי שאלה מדיחת דעת: הדמוקרטיה, המוצגת על ידי מי שהציג את השאלה הזאת, אינה אלא סילוף המושג שלטון העם. זוהי 'דמוקרטיה' שאיש אחד, או 11, או 15 אנשים הקרויים 'מיניסטרים' ישללו מאת העם את זכויותיו האלמנטריות ויניעו את ה'רוב שלהם' בבית הנבחרים לקבל 'חוק' שעל פיו כל חייל, או שוטר, רשאי לאסור ולכלוא כל אדם שיהיה חשוד בעיניו. כלום אין זו דמוקרטיה מזויפת שתוכנה הממשי עריצות!"

עוד בוואלה!

פסקת ההתגברות ושינוי הוועדה לבחירת שופטים: הרפורמה של לוין במערכת המשפט

לכתבה המלאה
שופטי בית המשפט העליון 7 בנובמבר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
"דייני צדק יש לנו". שופטי בית המשפט העליון/פלאש 90, יונתן זינדל

לבסוף מעלה סער ציטוט חוצב להבות של בגין שאומר: "על אבני הצדק נבנה את מדינתו ואת חיינו. ובהקשר זה עלי לומר שאחד החזיונות הנהדרים והאדירים במדינת ישראל היא מערכת השיפוט שלנו. דייני צדק יש לנו, שופטי אמת, גאוותנו עליהם. ואנו כולנו תרמנו להעלאת המשפט בישראל לבל יהיה תלוי, יהיה עליון, עצמאי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully