וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא תאמינו: מהן המילים הכי מדוברות במליאת הכנסת?

עודכן לאחרונה: 4.1.2023 / 9:50

לכבוד יום השפה העברית וציון 100 שנים למותו של מחייה השפה העברית אליעזר בן־יהודה, בכנסת ישראל בדקו מהן המילים הכי נפוצות בשנה האחרונה - במפתיע "תודה" ו"בבקשה" התברגו לראש הרשימה. וגם, אלו מילים נוצרו על ידי חברי כנסת? ואיזו מילה הטביע בן גוריון?

לקראת יום השפה העברית ותחילת השנה האזרחית החדשה, בכנסת בדקו מהן המילים המדוברות ביותר במליאה בשנה החולפת. בניגוד לתדמית הסוערת שדבקה בנאומי הח"כים, מי שכיכבו בחמישייה הפותחת היו דווקא המילים "תודה" ו"בבקשה". המילה שהגיעה למקום הראשון ונאמרה לא פחות מ- 54,950 פעמים בשנת 2022 הייתה "קריאה", כשהכוונה כמובן לקריאה ראשונה, שנייה ושלישית, עם אישור הצעות החוק וכניסתן לספר החוקים. למקום הרביעי הגיעה המילה "בעד" ולמקום השישי "נגד" כאשר המילה "חוק", עם למעלה מ-10,000 תוצאות, מופיעה במקום החמישי.

השבעת הממשלה, כנסת, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
במקום הראשון - המילה "קריאה"/ראובן קסטרו

החודש מציינים 100 שנים למותו של מחייה השפה העברית אליעזר בן־יהודה, לכבוד ציון התאריך, דוברות הכנסת בדקה אילו מילים נכנסו לשימוש היום יומי הודות לחברי כנסת. נציג הדוברות, וחובב השפה העברית, יגאל אמיתי ערך בדיקה מקיפה ומצא כי חברי כנסת מהכנסות הראשונות היו אלה שחידשו מילים רבות הידועות לכולם, אולם עד כה זה לא היה ידוע לציבור הרחב.

כולנו יודעים שבן יהודה חידש את המילים אופניים, בובה וגלידה, אבל מתי התחילו להשתמש במילה השקה? (רמז: זה לא קשור להשקה נוצצת עם ידוענים). בימיה של הכנסת הראשונה כיהן דוד רמז כשר התחבורה ונציג חברת "צים" פנה אליו בבקשה למצוא מונח עברי לפעולת הורדת אניה מהמספנה אל הים. השר הרהר ונטל מארון הספרים את מסכת מקואות, שם נכתב: "עריבה [גיגית] שהיא מלאה כלים והִשִּׁיקָהּ למקוֶה". מכאן היתה הדרך קצרה אל המילה השקה.

עוד בוואלה!

דיון חירום אצל יו"ר הכנסת: "חשש מפריצה לתוך המשכן בזמן ההשבעה"

לכתבה המלאה
שר התחבורה דוד רמז, 1.9.1948.. רודי ויסנשטין, אתר רשמי
המציא את המילה "השקה", שר התחבורה דוד רמז/אתר רשמי, רודי ויסנשטין

לשר התחבורה רמז היו רעיונות נוספים מתחום עיסוקו שנשארו איתנו עד היום, בהם המילים מונית, רמזור, מעגן, המראה, שיט ותעבורה. ולא רק מתחום התחבורה, השר חידש מילים ששייכות לעולם הפרלמנטרי - "מליאה" ו"שאילתא". למילה "שר" שנהגתה לראשונה בישיבת הממשלה הראשונה של המדינה החדשה ב-1948, אחראי השר בכור שלום שטרית. הנשיא השני של מדינת ישראל יצחק בן-צבי קידם יחד עם האחים אהרן ראובני את המונח מַסּוֹק שהופיע בחוברת מונחים צבאיים של שנת 1957. המילה מסוק הגיעה מארמית כאשר פירוש הפועל "הסיק" הוא "לעלות".

להלחמים (חיבור של שתי מילים) כמו מחזמר וחמשיר אחראי העיתונאי וחבר הכנסת לשעבר אורי אבנרי. גם את המילה חללית הגה אבנרי לראשונה בשנת 1953, כשתרגם עבור עיתונו "העולם הזה" מאמר של ורנר פון בראון על המסע העתידי בחלל. ולא רק מילים של חולין, מי שהטביע את השימוש במילה ממלכתי הוא ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון.

ועדת הביטחון עם ראש הממשלה דוד בן גוריון ינואר 1949 - מיוחסת לו הטבעת המונח ממלכתי. רודי ויסנשטין, אתר רשמי
הטביע את המילה "ממלכתי", דוד בן גוריון/אתר רשמי, רודי ויסנשטין

בנוסף, לציון יום השפה העברית בכנסת, שיחול ביום חמישי הבא, יזמו במרכז המבקרים של הכנסת את הסיור "מילים מן הדוכן". בסיוק יוכלו המשתתפים לשמוע על חידושים של מילים שקשורות לעולם הפרלמנטרי והפוליטי. המשתתפים בסיור יפגשו רשמים פרלמנטריים של הכנסת שיספרו על רישום דיוני המליאה ומה עושים כשנתקלים במילה לא נאותה. המבקרים בסיור המיוחד יוכלו אף להציע חידוש עברי מקורי למילה "רוויזיה", מושג שמשמעותו דיון מחדש, בו לרוס משתמשים במהלך דיוני ועדות הכנסת השונות.

"הציבור מוזמן לשמוע את הסיפורים המרתקים מאחורי הקלעים של הכנסת בדגש על השפה העברית", אמר ההיסטוריון ד"ר משה פוקסמן-שעל, מנהל אגף חוויה ותוכן בכנסת, "רבים לא יודעים אבל לאורך השנים עלו מספר הצעות לשם עבור בית הפרלמנט - אחת מהן, של בוריס ש"ץ, שהציע את 'בית המורשון', מלשון מורשת. גם המונח 'חבר כנסת' התקבע רק לאחר דיון סוער במליאה כאשר על התואר התחרו מונחים כמו 'איש כנסת', 'ציר כנסת', 'נבחר כנסת' וכדומה. אנו מזמינים את כולם להגיע לסיור המיוחד בהרשמה מראש בפנייה אל מרכז המבקרים של הכנסת ללא עלות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully