וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא תיאום מראש ועם פגישות "ריקות מתוכן": ביקורת חריפה על מתאם השבויים והנעדרים

3.1.2023 / 15:56

בדוח שפרסם, מבקר המדינה מותח ביקורת קשה על דרך העבודה של משרד רה"מ ומתאם השבויים והנעדרים. על פי הדוח, המתאם לא שמר על קשר סדיר עם המשפחות, ואלו מצידן טענו כי הפגישות חסרות משמעות. בנוסף, המידע בין הגורמים הרלוונטיים לא הועבר כראוי

בווידאו: משפחת גולדין בצעדה מבית ראש הממשלה יאיר לפיד ועד למשרדו של שר הביטחון בני גנץ בקריה בתל אביב בקריאה להשיב את החיילים והאזרחים שהושארו מאחור בעזה, 11 באוקטובר 2022/מטה המאבק להחזרת הבנים

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם היום (שלישי) דוח בנושא ההתקשרות וסדרי הפעלתו של מתאם השבויים והנעדרים. המבקר המליץ שמשרד ראש הממשלה יפעל לקביעת מתכונת לטיפול בנושא, יקבע את תחומי אחריותו וסמכויותיו של המתאם ויקבע תוכנית עבודה למתאם, הכוללת משימות, מדדים ולוח זמנים לביצוע המשימות, ויעקוב אחר יישומה. עוד הומלץ שמשרד ראש הממשלה יפעל לקביעת מתכונת לקשר של מתאם השבויים והנעדרים עם המשפחות, ובכלל זה את התדירות המינימלית של הפגישות עמן, וכן יקבע מי מוסמך להחליט איזה מידע יוצג למשפחות.

בדיקתו של המבקר נעשית לאחר שבינואר 2012 הגישה ועדת שמגר, שעסקה בנושא, לשר הביטחון דאז, משה יעלון, את המלצותיה בדבר השיקולים, העקרונות והתהליכים שנועדו להסדיר את דרכי הטיפול מטעם המדינה בשחרורם של שבויים ונעדרים. המלצות הוועדה כללו בין השאר התייחסות למסגרת הארגונית לטיפול בנושא. ביוני 2014 הוצגו המלצות הוועדה לפני הקבינט המדיני-ביטחוני.

הדר גולדין. באדיבות המשפחה
גופתו מוחזקת ברצועת עזה ממבצע צוק איתן. הדר גולדין/באדיבות המשפחה

המבקר מצא כי לא התקיימו דיונים נוספים של הממשלה, של הקבינט או של ועדת שרים אחרת בהמלצות הוועדה, ולא התקבלו החלטות בנוגע אליהן. זאת, על אף הנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו בשנת 2014. עוד מצא המבקר כי מתאם השבויים והנעדרים פעל במשך השנים בלי שמשרד ראש הממשלה קבע את תוכן תפקידו, את תחומי אחריותו ואת סמכויותיו. כמו כן, משרד ראש הממשלה לא קבע את ממשקי העבודה של מתאם השבויים והנעדרים עם גופי הביטחון השונים ואת האמצעים שיעמדו לרשותו לצורך ביצוע תפקידו. ועדת שמגר הציעה מתכונת לניהול הטיפול בנושא השבויים והנעדרים, אך הממשלה לא קיבלה את הצעת הוועדה, ומנגד לא קבעה מתכונת אחרת לניהול הטיפול בנושא.

עוד עלה בדוח המבקר כי משרד ראש הממשלה עבד עם מתאם השבויים והנעדרים - בלי שתכנן את הנדרש ממנו ואת התפוקות המצופות מעבודתו. בידי משרד ראש הממשלה לא היה מידע מלא המאפשר לבחון באיזו מידה השיגה העבודה המשותפת את יעדיה. על אף זאת, אישרה ועדת היועצים של משרד ראש הממשלה ארבע פעמים את הארכת ההתקשרות עם מתאם השבויים והנעדרים. גם כשעלה הצורך לקבוע תוכנית עבודה ומדדים, החליטה הוועדה באוקטובר 2020 כי מאפייני ההתקשרות אינם מאפשרים זאת.

עוד בוואלה!

חמאס הציג באירוע ראווה רובה תבור: "היה שייך להדר גולדין"

לכתבה המלאה
אורון שאול 17 ביולי 2017. צילום מסך, מערכת וואלה! NEWS
מוחזק בידי חמאס. אורון שאול/מערכת וואלה! NEWS, צילום מסך

פגישות ריקות מתוכן

נושא נוסף שעולה בדוח המבקר נוגע לשמירת הקשר של משפחות השבויים והנעדרים עם המתאם. המבקר מצא כי משרד ראש הממשלה פעל במשך השנים בנושא זה בלי שקבע את המתכונת לניהול הקשר עם המשפחות, והסתפק בקביעה כי המתאם יוזמן לכל מפגש של ראשי גופי הביטחון עם המשפחות. בפנייה של אחת ממשפחות השבויים והנעדרים למשרד מבקר המדינה הלינה המשפחה על תוכן פגישותיה עם מתאם השבויים והנעדרים ועל הדברים שהוא מסר לה. המשפחה הגדירה את הפגישות האלה "ריקות מתוכן" וכן ציינה כי המתאם לא הציג בפגישות האלה "מידע משמעותי" הנוגע לפעולות להשבת בן המשפחה.

מבקר המדינה מצא כי קיים פער ניכר בנוגע לשימור הזיכרון הארגוני לבין המצב בפועל במשרד ראש הממשלה - המידע הרב לא גובש לכדי ידע סדור שנצבר עם השנים. כך, כמות המסמכים שבידי המתאם על עבודת קודמיו בתפקיד מצומצמת ביותר. יתרה מזאת, חלק מהמסמכים נמצאים בידי המזכיר הצבאי ואחרים אצל ראש המל"ל, עם זאת אף אחד מהגורמים אינו מחזיק בידיו את כלל המסמכים שנצברו.

שכר של 50 אלף שקל לחודש

המבקר מצא כי שלושה מחמישה מקרים שבהם שיתפה פעולה הממשלה עם מתאם השבויים והנעדרים העבודה החלה לפני שהושגו האישורים הדרושים לכך. כמות שעות העבודה השנתי של המתאם נע בין כ-1,900 לכ-2,200 שעות, ותמורת שנמשכה כארבע שנים וחצי (מ-2017 עד 2022), קיבל תשלום של כ-2.74 מיליון שקלים, ו-50 אלף שקלים בממוצע בחודש. מדובר בסכומים שדומים לשכר חודשי של מנכ"ל משרד ממשלתי.

המבקר אנגלמן ציין בדוח כי התמודדות המדינה במשך השנים עם סוגיית השבויים והנעדרים מצריכה הסדרה של הפעילות הנוגעת לנושא, גם בהקשר של ניהול הפעולות מטעם ראש הממשלה או מטעם הממשלה. בשנת 2012 העלתה ועדת שמגר פערים בטיפול הממשלה בנושא השבויים והנעדרים. אולם כעשור לאחר מכן עדיין לא התקבלו החלטות של הממשלה או של שר הביטחון, שמינה את הוועדה, או של משרד ראש הממשלה, המנהל את הנושא, בנוגע להמלצות הוועדה.

המבקר אנגלמן מסר כי "מדינת ישראל מחויבת לשבויים ולנעדרים ולמשפחותיהם. ההקרבה שלהם עבור המדינה צריכה להעמיד אותם בראש סדר העדיפויות. זהו נושא של דיני נפשות. מדינת ישראל צריכה לפעול לשחרור הלוחמים והאזרחים הנמצאים בידי האויב, ועליה לפעול באופן הרגיש ביותר מול המשפחות. הדוח כולל ליקויים שדורשים תיקון מיידי ועל הממשלה להסדיר את פעילותו של מתאם השבויים והנעדרים".

אברה מנגיסטו. באדיבות המשפחה
חצה לרצועה. אברה מנגיסטו/באדיבות המשפחה

תגובת משרד ראש הממשלה

נושא השבויים והנעדרים מהווה סוגיה ליבתית שנמצאת על סדר היום באופן שוטף ומנוהלת על ידי ראש הממשלה באופן אישי, בהובלת מתאם השבויים והנעדרים מטעמו. במסגרתו מתנהלת פעילות נרחבת, מגוונת ורגישה - שבשל החשאיות הנדרשת, בין היתר אל מול השותפים השונים, לא ניתן לפרט מאמצים ותהליכים אלו.

לגופן של הטענות, מסקנות ועדת שמגר עומדות לנגד מקבלי ההחלטות מאז פרסומן. בתוך כך, המלצות הוועדה הוצגו ונדונו בדיון הקבינט המדיני-ביטחוני שהתקיים ביוני 2014 ועלו שוב בדיון שהתקיים בקבינט בינואר 2017, כמו גם בדיונים פנימיים נוספים, ההמלצות מוצגות בפורומים השונים של מקבלי ההחלטות ובפורומים מקצועיים ואף הוצגו למתווכים השונים במו"מ המתקיים לשחרור השבויים והנעדרים.

מתאם השו"ן מטעם ראש הממשלה עובד בשיתוף פעולה ובתיאום עם הגורמים האחראים על הנושא בגופי הביטחון השונים, תוך סנכרון ופגישות עיתיות עם כלל הגופים העוסקים במלאכה. ראש הממשלה והמתאם מטעמו שמרו על קשר וימשיכו לעמוד בקשר עם משפחות השבויים והנעדרים וללוות אותן.

באשר לסוגיית ההתקשרות עם מתאם השו"ן, ההתקשרות, הארכותיה והיקף הפעילות הנדרש, נבחנו על ידי ועדת המכרזים המשרדית בהתאם לחוק חובת המכרזים ותקנותיו. במסגרת זו, בוחנים נציגי החשב והיועצת המשפטית של המשרד, את כלל ההיבטים הרלוונטיים להתקשרות, לרבות הנחיות החשב הכללי ביחס להתקשרות עם יועצים חיצוניים.

ממשלת ישראל תמשיך ללא לאות במאמצים, גלויים וסמויים, להשבתם של השבויים והנעדרים, תוך בחינה מתמדת של כלל הצעדים הנדרשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully