וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב מציינת שנתיים לאירועי הקפיטול; השליטה בקונגרס עוברת לרפובליקנים

עודכן לאחרונה: 3.1.2023 / 11:41

הנשיא ביידן יציין שנתיים למתקפה ביום שישי בטקס בבית הלבן; היום תיערך ההשבעה של המחוקקים החדשים שנבחרו בבחירות האמצע, והשליטה בבית הנבחרים תעבור לידי המפלגה הרפובליקנית המפולגת מבפנים

בווידאו: סרטוני אבטחה מהמהומות בקפיטול שהוצגו במשפט ההדחה של טראמפ/מילום: רויטרס

משטרת הקפיטול מוכנה למתקפות עתידיות

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מתכנן לציין את יום השנה השני להסתערות על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021, בטקס בחדר המזרחי בבית הלבן, כך על פי לוח הזמנים של הנשיא שפורסם אתמול (שני). במקביל, היום צפויה המפלגה הרפובליקנית לקבל את השליטה בבית הנבחרים בהשבעת המחוקקים החדשים שנבחרו בבחירות אמצע הכהונה.

ביום שישי יצוינו שנתיים למתקפה של תומכי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ על בניין הקונגרס במטרה למנוע את תהליך אישורו של ביידן כנשיא. במתקפה נהרגו חמישה אנשים, ובהם שוטר, ו-140 שוטרים נפצעו. הנזק לקפיטול הוערך במיליוני דולרים.

ביידן גינה את ההסתערות ואמר כי היא היתה איום על הדמוקרטיה ושלטון החוק. הנשיא הדמוקרטי אינו נוהג בדרך כלל להתייחס לקודמו בתפקיד בשמו כחלק מהניסיון לאחד את המחלוקות המפלגתיות במדינה.

בחודש שעבר, ועדת בית הנבחרים המיוחדת שחקרה את המתקפה המליצה למשרד המשפטים להאשים את טראמפ בארבעה פשעים, כולל שיבוש והמרדה. זאת היתה הפעם הראשונה בהיסטוריה שהקונגרס המליץ להעמיד נשיא לשעבר לדין. טראמפ, שנגדו מתנהלות עוד שתי חקירות, אמר כי דו"ח הוועדה היה פוליטי.

משטרת הקפיטול מסרה בהצהרה כי היא מוכנה למתקפות עתידיות על הקונגרס. "האווירה כיום שכוללת איומים נגד נבחרי ציבור, דורשת עירנות מוגברת", אמר מפקד המשטרה טום מיינג'ר בהצהרה. "לאור הפילוג במדינה שלנו, מתקפה כמו זאת שהיתה ב-6 בינואר 2021 יכולה לקרות שוב. אם הבלתי נתפש יקרה, אנחנו נהיה מוכנים".

ועדת החקירה של בית הנבחרים לגבי האירועים בגבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021, במפגש הציבורי האחרון ב-19 בדצמבר 2022. pool, אתר רשמי
ועדת החקירה של בית הנבחרים בשימוע האחרון/אתר רשמי, pool

"טרוריסטים מבית"

הוועדה פירסמה אתמול את המאגר האחרון של המסמכים וציינה כי קיימים חששות ביטחוניים לאור העובדה שהקונגרס מתחלף היום, והמפלגה הרפובליקנית תקבל את השליטה בבית הנבחרים. כ-900 אנשים הואשמו עד כה במעורבות בהתפרעות, כולל 470 הודאות באשמה.

בין המסמכים שפורסמו אתמול היה גם מסמך שכלל חליפת דברים בין ג'ולי רדפורד, דאז ראש הלשכה של איוונקה, בתו של טראמפ, והופ היקס, עוזרת לשעבר בבית הלבן. במסמך נחשף הכעס של השתיים לגבי הפעולות של טראמפ באותו יום קטלני.

"ביום אחד הוא חסם את כל האפשרויות של קריירה עתידית שאינן כוללות נאומים בסניף 'הנערים הגאים' המקומי", כתבה היקס לרדפורד בזמן ההסתערות. "וכל אלה מאיתנו שאין להם עבודה חדשה שמחכה להם, יהיו מובטלים לנצח. אני כועסת ונסערת. כולנו נראים עכשיו כמו טרוריסטים מבית". לאחר מכן היא הוסיפה: "כולנו כעת בלתי ניתנים לתעסוקה. אסור לגעת בנו. אלוהים, אני פאקינג זועמת".

רדפורד ענתה: "אני יודעת, אין סיכוי למצוא עבודה כעת", והוסיפה כי כבר איבדה הזדמנות עבודה אחת בוויזה, שדחתה אותה במייל . היקס אמרה בתגובה כי "אליסה היא גאונה", בהתייחסה לעוזרת הבית הלבן אליסה פארה גריפין שהתפטרה חודש לפני המתקפה.

עוד בוואלה!

רחוקים מהכרעה: טראמפ השתולל על יועציו, ביידן עדיין אופטימי

לכתבה המלאה
טיילר וולש סלייקר, השתתף בהסתערות על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר 2021. FBI, אתר רשמי
ההסתערות על גבעת הקפיטול/אתר רשמי, FBI
המתקפה על גבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021. רויטרס
ההסתערות על גבעת הקפיטול/רויטרס

העברת שליטה

הרפובליקנים יקבלו היום את השליטה בבית הנבחרים, בעקבות התוצאות של בחירות אמצע הכהונה שנערכו בנובמבר. למרות הרוב שלהם בבית, בסנאט עדיין שולטים הדמוקרטים, מה שצפוי להקשות על הרפובליקנים לחוקק חוקים.

ראשית, על הרפובליקנים בבית הנבחרים לבחור יו"ר. קווין מקארתי צפוי להחליף את ננסי פלוסי, יו"ר הדמוקרטית האגדית, אך ההצבעה אינה בטוחה כלל. הרפובליקני מקליפורניה מתמודד עם מתנגדים בתוך שורותיו, אף שטראמפ היה אחד מתומכיו. לכן, יש אפשרות שההצבעה תיהפך לקרב בבית הנבחרים שיבליט את הפילוג בתוך המפלגה הרפובליקנית, תחליש את ההנהגה ותשתלט על האג'נדה בימים הראשונים של הקונגרס החדש.

קווין מקארתי, רפובליקני. GettyImages
לא מספיק שמרני. קווין מקארתי/GettyImages

חברי בית הנבחרים הרפובליקנים יתכנסו בשעות הבוקר המוקדמות לקראת ההצבעה. המחוקקים החדשים יעשו דרכם לאולם כשמשפחותיהם בעקבותיהם, לקראת ההשבעה לשני בתי הקונגרס, שמציינת את ההתחלה של מושב חדש בן שנתיים.

נגד מקארתי ניצבת שורה של רפובליקנים תומכי טראמפ שסבורים כי הוא אינו שמרני או קשוח דיו כדי להילחם בדמוקרטים. דבר דומה קרה בבחירות האמצע ב-2010, כשמחוקקים חדשים מתנועת מסיבת התה בישרו על עידן חדש של שמרנות קיצונית.

בדרך כלל, נדרש רוב של 218 קולות מתוך 435 חברי בית הנבחרים, כדי להיפך ליו"ר. יושב ראש יכול לנצח גם עם פחות מ-218 קולות, כפי שעשתה פלוסי, אם חלק מהחוקקים ימנעו. "לקווין מקארתי אין רוב של 218 קולות כדי ליהפך ליושב ראש", אמר חבר הקונגרס הרפובליקני סקוט פרי, בראיון ל-AP. "אלא אם כן משהו דרמטי ישתנה, זה הכיוון שבו אנו הולכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully