וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רחוקים מהכרעה: טראמפ השתולל על יועציו, ביידן עדיין אופטימי

עודכן לאחרונה: 10.11.2022 / 13:37

התוצאות הסופיות של בחירות אמצע הכהונה בארצות הברית עדיין לא נקבעו, אך דבר אחד כבר ברור לכל: התחזיות שלפיהן המועמדים הרפובליקנים יגרפו ניצחונות סוחפים וגל אדום ישתלט על הקונגרס, לא התממשו. "טראמפ רתם מזעם על כל מי שייעץ לו - אפילו על מלאניה"

בווידאו: בחירות האמצע בארהב/רויטרס

התוצאות הסופיות של בחירות אמצע הכהונה בארצות הברית עדיין לא נקבעו, אך דבר אחד כבר ברור לכל: התחזיות שלפיהן המועמדים הרפובליקנים יגרפו ניצחונות סוחפים וגל אדום ישתלט על הקונגרס, לא התממשו. בית הנבחרים ככל הנראה יעבור לשליטת המפלגה הרפובליקנית, אך הפער במספר המושבים אינו גדול כפי שצפו הסקרים והפרשנים. גם בסנאט, נראה כי מאזן הכוחות שהיה קיים לפני הבחירות - 50 מושבים לכל מפלגה - לא ישתנה באופן משמעותי לטובת הרפובליקנים.

ובחיים, אכזבה של אחד היא ניצחון של האחר. התגובות ההפוכות אתמול של הנשיא ג'ו ביידן ושל הנשיא לשעבר דונלד טראמפ לתוצאות הראשוניות בבחירות, הוכיחו זאת שוב.

ביידן אמר את לכתבים לקראת יום הבחירות כי הוא "אופטימי" לגבי הביצועים של הדמוקרטים ביום שלישי. אתמול (רביעי), בנאום ראשון לאחר סגירת הקלפיות, הוא פנה לאלה שהטילו ספק באופטימיות שלו: "זה היה יום טוב בעבור הדמוקרטיה", הוא אמר. "הדמוקרטיה שלנו נבחנה בשנים האחרונות, אך בהצבעתו, העם האמריקני השמיע את קולו והוכיח שוב כי הדמוקרטיה היא המהות שלנו. אף שהפרשנים והתקשורת צפו גל אדום עצום, זה לא קרה".

ביידן הודה אמנם שהתוצאות אינן מהוות ניצחון מזהיר לאג'נדה שלו, ואמר כי "כל מושב שאבד, כואב", אך הוסיף כי "למרות זאת, לדמוקרטים היה לילה חזק. הפסדנו פחות מושבים בבית הנבחרים מאשר בכל בחירות אמצע של נשיא דמוקרטי ב-40 השנים האחרונות, אלה היו בחירות האמצע הטובות ביותר למושלים מאז 1986".

דונלד טראמפ ומלניה מצביעים בבחירות אמצע הכהונה בפלורידה. רויטרס
דונלד טראמפ ומלאניה מצביעים בפלורידה/רויטרס

טראמפ, מנגד, לא קיבל את התוצאות בכזאת אלגנטיות. על פי דיווחים, הוא "רתח מזעם" לאור התוצאות המאכזבות של הרפובליקנים ברחבי המדינה ופתח במסע האשמות, שהופנה בעיקר כלפי האנשים שייעצו לו לתמוך בד"ר מהמט אוז במרוץ לסנאט בפנסיבלניה, ובהם אשתו מלאניה.

אוז הפסיד בבחירות ליריב הדמוקרטי ג'ון פטרמן, הפסד משמעותי לרפובליקנים במדינת המפתח. הניצחון של פטרמן הוסיף לדמוקרטים את המושב של הסנאטור פאט טומי שפרש.

על פי ציוץ של כתבת "ניו יורק טיימס", מגי הברמן, "טראמפ אכן רותח מזעם, במיוחד לגבי מהמט אוז, ומאשים את כל מי שייעץ לו לתמוך בו - כולל שון האניטי, איל הקזינו סטיב וויין ואפילו מלאניה, אשתו, שעליה אמר כי זאת לא היתה העצה הטובה ביותר שלו, על פי אנשים המקורבים לו".

טראמפ במשך שבועות מפזר רמזים כבדים לגבי התמודדות שנייה שלו בבחירות לנשיאות ב-2024. הוא קיווה לנצל את המומנטום של בחירות האמצע שיאפשר לו לקחת קרדיט על כך שתמך במועמדים שהובילו לניצחון. במקום זאת, מתוך 36 מרוצים צמודים לבית הנבחרים, חמשת המועמדים הרפובליקנים שנתמכו על ידי טראמפ הפסידו כולם.

את ליל הבחירות הוא העביר מבוצר עם עוזרים וחברים באחוזתו בפלורידה. מוקדם יותר באותו יום, הוא אף אמר לאתר " NewsNation", "אם הם ינצחו, אני ראוי לכל הקרדיט. אם הם יפסידו, אני לא אשם, בסדר? אבל מה שיקרה זה שאם הם ירשמו תוצאות טובות, לא אקבל קרדיט. ואם הם ירשמו ביצועים גרועים, הם יאשימו אותי בהכל. אני מוכן לכל דבר, אבל אגן על עצמי". סביר להניח שעמדת התגוננות לא היתה העמדה שטראמפ רצה לאמץ לאחר הבחירות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, בחירות אמצע הכהונה. רויטרס
הנשיא ג'ו ביידן קורא לאזרחים להצביע לקראת הבחירות/רויטרס

טראמפ גם נתקל אתמול בביקורת ציבורית מתוך המפלגה הרפובליקנית, שכמותה לא חווה עד כה - ואשר הוכיחה שוב כי המפלגה בסופו של דבר תמיד מציבה את האינטרסים שלה מעל כל דבר אחר - כולל המנהיג שבעבר הביא לה ניצחון, אך כיום חינו אולי סר.

בעלי ברית שמרנים של הנשיא לשעבר, מיהרו למתוח עליו ביקורת גם בתקשורת והטילו ספק במנהיגותו. הם הדגישו את העובדה שההשפעה הפוליטית שלו נהפכה רעילה מאז הפסיד בבחירות לנשיאות ב-2020.

וכפי שצפה טראמפ, במפלגה ראו בו את האשם העיקרי בכך שהגל האדום לא התממש, והדגישו כי המועמדים שבהם תמך הפסידו. "הרפובליקנים הלכו בעקבות דונלד טראמפ עד קצה התהום", אמר דיוויד אורבן, יועץ ותיק של טראמפ. חבר הקונגרס לשעבר, פיטר קינג, רפובליקני מלונג איילנד ותומך טראמפ, אמר כי "הוא לא צריך להיות הפנים של המפלגה הרפובליקנית. המפלגה אינה יכולה לההפך לכת".

קיילי מקנאני, דוברת לשעבר של הבית הלבן ואחת מבעלות הברית הנאמנות ביותר של טראמפ, אמרה ב"פוקס ניוז" כי הבוס לשעבר שלה לא צריך להודיע על התמודדות ב-2024, לפחות לעת עתה. "הוא צריך לקחת הפסקה לחלוטין", היא אמרה. כריס כריסטי, לשעבר מושל ניו ג'רזי, אמר ל-ABC, "כמעט כל המועמדים שנתמכו על ידי טראמפ במדינות המפתח הפסידו. זה הפסד עצום לטראמפ שמוכיח, שוב, כי האינסטינקטים הפוליטיים שלו אינם לטובת המפלגה, או המדינה - אלא רק לטובתו".

על פי דיווחים, חלק מהרפובליקנים שהביעו בעבר פתיחות לעבוד עם טראמפ בקמפיין בחירות נוסף לנשיאות, אמרו כי הם שוקלים זאת מחדש.

מהמט אוז, פנסילבניה. טוויטר, אתר רשמי
הפסד מפתיע. ד"ר מהמט אוז/אתר רשמי, טוויטר

אך מוקדם מדי מכדי להספיד את טראמפ. יש לו עדיין בסיס תומכים נאמן, קשה וקיצוני - והיו גורמים במפלגה שהזהירו אתמול מפני תחזיות מוקדמות לגבי עתידו של הנשיא לשעבר. חברת הקונגרס אליס סטפאניק אמרה כי היא גאה לתמוך בו כמועמד לנשיאות ב-2024. "הגיע הזמן שהרפובליקנים יתאחדו סביב הרפובליקני הפופולארי ביותר באמריקה".

גם הסנאטור הנבחר מאוהיו, ג'יי.די. ואנס, שקיבל את תמיכת טראמפ בבחירות האמצע, אמר כי הוא סבור שטראמפ צריך להיות מועמד המפלגה בבחירות לנשיאות. "בכל שנה, התקשורת כותבת את ההפסד הפוליטי של טראמפ. ובכל שנה, אנחנו נזכרים שטראמפ הוא עדיין הדמות הפופולארית ביותר במפלגה הרפובליקנית".

בחירות אמצע הכהונה בארה"ב/מערכת וואלה!

בדומה, גם החגיגות במפלגה הדמוקרטית עדיין מוקדמות. אף שהגל האדום לא התממש, הרפובליקנים ככל הנראה כן הצליחו להשיג את הרוב בבית הנבחרים - גם אם לא בפער הגדול שצפו. המשמעות היא שתם עידן שלטונה של ננסי פלוסי כיו"ר בית הנבחרים, ובמקומה ייכנס לתפקיד קווין מקארתי.

אם מקארתי יקבל את התפקיד, הרוב הרפובליקני החדש בבית הנבחרים יאפשר לו מרחב תמרון כשמדובר בחסימה של חקיקה חדשה מצד ביידן. בנוסף, הוא יצטרך גם להתמודד עם חבורה של נאמני טראמפ קיצוניים וקולניים שעדיין מכהנים בקונגרס.

בדומה לברק אובמה, שהתמודד עם מצב זהה לאחר בחירות האמצע שנערכו בכהונתו השנייה, ביידן שרשם כמה הישגים בשנתיים הראשונות כדוגמת תוכניות שאפתניות בתחומי התשתיות והאקלים, כמו גם הטבות ליוצא צבא, צפוי להיתקל כעת בחומה בכל הנוגע לחקיקות חדשות.

האתגרים שעמם צפוי ביידן להתמודד כוללים חקירות שייפתחו נגדו למשל, בנוגע לנסיגה מאפגניסטן ועד לחקירות בנוגע לבנו האנטר. בנוסף, צפוי קרב קשה על החוב הממשלתי, ואולי אף ניסיון להדחה כנקמה על ניסיונות הדמוקרטים להדיח את טראמפ.

בשורה התחתונה, אמריקה אינה צפויה ליהנות מאחדות לאומית בשנתיים הקרובות. הממשלה מפולגת מתמיד ושארית כהונתו של ביידן תתאפיין ככל הנראה בעיקר בקפאון פוליטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully