וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסיכוזה, דימומים ופגיעות לבביות: עליית מדרגה בסכנה מתרופות מזויפות ב-2022

עודכן לאחרונה: 2.1.2023 / 19:02

11 צעירים מתחת לגיל 30 אושפזו ב-2022 לאחר שנטלו תכשירים מזויפים. שישה אושפזו לאחר שצרכו נייס גאי, אחד בעקבות כדורים ממריצים ושתיים כשנטלו כדורי הרזיה, שבהם נמצאו אקסטזי. משרד הבריאות מזכיר כי יש לרכוש תרופות רק במקומות המאושרים

בווידאו: המשטרה עצרה חשוד במכירת נייס גאי שגרם למותו של בן 31/צילום: דוברות משטרת ישראל

מנתונים שהגיעו היום (שני) לידי וואלה, במהלך שנת 2022 דווח למשרד הבריאות על 11 מאושפזים שטופלו לאחר שנטלו תרופות ותכשירים מזויפים וחוו תופעות לוואי שונות, חלקן מסכנות חיים. לוואלה! נודע כי מקרב המאושפזים, שישה צרכו נייס גאי, שניים נטלו כדורי הרזיה ואחד נטל כדורים ממריצים.

כל המאושפזים הינם צעירים עד גיל 30, חלקם בגיל ההתבגרות. כדורי ההרזיה נצרכו יותר על ידי נשים, אולם את כדורי הנייס גאי צרכו דווקא גברים. מספר המאושפזים אומנם עדיין לא גבוה, אך החומרים הולכים ונהיים יותר מסוכנים, כאשר השנה כבר מצאו אקסטזי בכדורי ההרזיה.

כדורי הרזיה Zero Fat המכילים אקסטזי. דוברות משרד הבריאות, אתר רשמי
כדורי הרזיה המכילים אקסטזי/אתר רשמי, דוברות משרד הבריאות

מרבית המאושפזים דיווחו שרכשו כדורי הרזייה שהכילו חומרים ממריצים, וחוו תופעות לוואי שכללו לחץ דם גבוה, איבוד הכרה, הפרעות קצב ותופעות לוואי פסיכיאטריות. חלק מהמטופלים נחשפו לחומרים מזיקים נוספים כמו סטרואידים אנאבוליים, שגרמו לאשפוזים עם תופעות לוואי לבביות, ובאחד המקרים צעיר אף עבר צינתור שהציל את חייו.

במקרים שבהם אשפזו צעירים כתוצאה משימוש בנייס גיא, תופעות לוואי היו פסיכוטיות שלוו בחרדה, פרנויה ובחלק מהמקרים בדימומים. עוד עולה מהנתונים כי מאושפזים חוו פגיעות לטווח ארוך, חלקם פגיעות לבביות וחלקם פגיעות פסיכיאטריות עם נזקים קשים.

ד"ר רוני ברקוביץ, מנהל אגף אכיפה ופיקוח במשרד הבריאות, מסביר כי משרד הבריאות פועל לסגירת בתי מרקחת או מכוני הרזיה המוכרים את הכדורים הללו, אולם בשנים האחרונות עיקר המכירה מתבצעת ברשתות החברתיות: "השנה ראינו עליית מדרגה במסוכנות החומרים המזויפים שנמכרים בשוק. כך למשל מצאנו אקסטזי וחומרים מסוכנים אסורים אחרים מעורבבים בכדורים המיועדים להרזיה. חשוב להבין שמוצרים מזויפים עלולים להיות מסוכנים לבריאות ואף לסכן חיי אדם".

עוד בוואלה!

מרק פטריות מסוכן: 3 מטיילים אושפזו אחרי שאכלו פטריות שליקטו ביער, אחד במצב אנוש

לכתבה המלאה
ד"ר רוני ברקוביץ', מנהל אגף אכיפה ופיקוח במשרד הבריאות. ללא קרדיט, אתר רשמי
"עיקר המכירה - ברשתות החברתיות". ד"ר רוני ברקוביץ', מנהל אגף אכיפה ופיקוח במשרד הבריאות/אתר רשמי, ללא קרדיט
סם מסוג נייס גאי שנתפס על ידי המשטרה. דוברות משטרת ישראל
תופעות הלוואי כוללות חרדה ופרנויה. נייס גאי/דוברות משטרת ישראל

במהלך השנה החולפת הוציא משרד הבריאות תשע אזהרות שונות לציבור על תכשירים ותמרוקים מזויפים שנמכרו בשוק, וביניהן על כדורי הרזיה מזויפים, תכשירי אין אונות שהכילו חומרים מסוכנים שאסורים לשימוש ואמפולות מזויפות לטיפולי פוריות. המשרד פעל גם במהלך השנה האחרונה לתפיסת תכשירים ותרופות מזויפים, שנמכרים בשוק ללא רישיון, ונתפסו עשרות אלפי כדורים מזויפים מסוגים שונים וכן נמצא מפעל לזיוף תכשירים. המשרד ממשיך לפעול גם בעת זו בשיתוף פעולה עם אגף המכס ומשטרת ישראל באיתור והעמדה לדין של סוחרי תרופות לא חוקיות, גנובות ומזויפות.

משרד הבריאות מזכיר כי יש לרכוש תרופות רק במקומות המאושרים לכך כדוגמת בתי מרקחת, רשתות הפארם ועמדות ה-GSL המאושרות על ידי משרד הבריאות ובאישור רופא. יש להימנע מקניית כדורים ותכשירים דרך רשתות חברתיות ואתרי אינטרנט לא מוכרים, שכן איכותן של התרופות שנמכרות על ידי סוחרים באינטרנט וברשתות החברתיות אינו ידוע, וייתכן שהן אינן יעילות ואינן בטוחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully