וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלך לעולמו בכיר המוסד לשעבר שמואל טולידאנו, בן 102 במותו

עודכן לאחרונה: 30.12.2022 / 14:28

טולידאנוהקדיש את חייו לביטחון המדינה, עוד טרם הקמתה. הוא לחם בהגנה, שירת כקצין במלחמת העצמאות, פיקד על היחידה להעלאת עולים מארצות ערב ומדינות מוסלמיות, ייעץ לענייני ערבים לראשי ממשלה ולקח חלק בפוליטיקה כח"כ בכנסת ה-9. הלוויתו תתקיים ביום ראשון בירושלים

בכיר המוסד לשעבר שמואל טולידנו. ויקיפדיה, צילום מסך
שמואל טולידאנו/צילום מסך, ויקיפדיה

בכיר המוסד לשעבר שמואל טולידאנו הלך הלילה (שישי) לעולמו בביתו שבירושלים, בן 102 במותו. טולידאנו לחם בהגנה, שירת כקצין במלחמת העצמאות, פיקד על היחידה להעלאת עולים מארצות ערב ומדינות מוסלמיות, ולקח חלק בפוליטיקה כחבר כנסת בכנסת התשיעית. בין היתר, היה טולנדו גם היועץ לענייני ערבים של ראשי הממשלה: לוי אשכול, גולדה מאיר ויצחק רבין. הלוויתו צפויה להתקיים ביום ראשון בשעה 12.00 בהר המנוחות בגבעת שאול שם יטמן שבירושלים.

את כל חייו הקדיש טולידאנו לביטחון המדינה. את דרכו התחיל עוד טרם הקמתה, כשהיה פעיל בהגנה ואף נעצר ונכלא במחנה המעצר בלטרון. בהמשך, שירת כקצין במלחמת העצמאות ולאחר הקמת המדינה המשיך בשירות צבאי במחלקת המודיעין והקים את היחידה לאיסוף מודיעין ממקורות גלויים והיה מפקדה בשנים 1948-1951. בשנת 1952 השתחרר בדרגת רב-סרן.

אז, הצטרף למוסד, ושירת שם בין השנים 1953-1965. בין תפקידו פיקד על יחידת "ביצור" שהייתה אחראית להעלאת יהודים מארצות ערב וממדינות מוסלמיות אחרות ולאבטחת מוסדות יהודים ברחבי העולם. אחר כך, בשנות ה-60, מונה לראש אגף "צומת", שהיה אחראי על גיוס סוכנים והפעלתם. וכן בהמשך התקדם לתפקיד הבכיר - סגן ראש המוסד.

מודעת האבל של בכיר המוסד שמואל טולידאנו. 30 בדצמבר 2022. באדיבות המשפחה
מודעת האבל של בכיר המוסד שמואל טולידאנו/באדיבות המשפחה

בשנת 1965 החליט טולידאנו לפרוש מהמוסד ומונה ליועץ ראש הממשלה לענייני ערבים תחת ראש הממשלה לוי אשכול. מתוקף תפקידו, היה אחראי על ריכוז והנחיית מדיניות ממשלת ישראל לשילוב ופיתוח של מגזר ערביי ישראל. הוא המשיך בתפקיד גם במהלך כהונתה של גולדה מאיר וכן מרבית כהונתו הראשונה של יצחק רבין בתפקיד.

בשנת 1977 התפטר מתפקיד היועץ ופרש ממפא"י כדי להצטרף לתנועה הדמוקרטית לשינוי (ד"ש) לקראת הבחירות לכנסת התשיעית. הוא נבחר וקיבל את תפקיד יושב-ראש הוועדה לענייני ביקורת המדינה וכן תפקד כחבר בוועדת החוץ והביטחון. עם התפרקות ד"ש היה חבר ב"תנועה לשינוי ויוזמה", ששינתה את שמה לשינוי ופעלה כסיעה בכנסת בראשות אמנון רובינשטיין.

טולידאנו לא נבחר שוב לכנסת בבחירות 1981, אך המשיך בעשייה פוליטית ועבר בשנת 1983 למפ"ם והיה לחבר במועצה לשלום ולביטחון בה. בשנת 2004 טען כי צה"ל איבד את מוסריותו. בהמשך, בשנת 1998 הוענק לו פרס יושב-ראש הכנסת לאיכות החיים, על "העמקת ההבנה והדו-קיום בין יהודים וערבים".

ליום הבחירות- זיכרונות ממשלתיים- רגעים בחיי ראשי ממשלה
לוי אשכול. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית, לשכת העיתונות הממשלתית
מונה ליועץ ראש הממשלה לענייני ערבים תחת ראש הממשלה לוי אשכול. לוי אשכול/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית

טולידאנו נולד בטבריה לרב ברוך טולידאנו, בנו של הרב יהודה טולידאנו שהגיע בשנת 1862 לטבריה ממקנס שבמרוקו. כמו כן, הוא אחיינו של הרב יעקב משה טולידאנו, גיסו של גדעון פת ודודו של אהוד טולידאנו. אשתו, שולה טולידאנו הייתה בתם של יהודה זאב וחיה פת שהיו בעלי קפה פת שבירושלים.

בשנת 2020, הפך טולידאנו לחבר הכנסת הזכר המבוגר ביותר החי כיום ובשנת 2022 הפך לחבר הכנסת המבוגר ביותר החי כיום בכלל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully