וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האתגר של נתניהו: לרצות את הציפיות הגבוהות בליכוד ולהשיג שקט תעשייתי

עודכן לאחרונה: 28.12.2022 / 8:55

יממה לפני השבעת הממשלה, רה"מ המיועד צפוי לבשר היום לחברי מפלגתו על שיבוציהם בתיקים ותפקידיהם. במוקד תשומת הלב: תפקיד יו"ר הכנסת, אותו מייעד נתניהו לאוחנה, ומשרד החוץ, שככל הנראה יימסר לישראל כץ, בניסיון לפרק את הברית שלו עם דוד אמסלם

נתניה מודיע לנשיא המדינה שעלה בידו להרכיב ממשלה/אתר רשמי

כמעט חודשיים לבחירות, ורגע לפני השבעת הממשלה, חברי הכנסת של הליכוד צפויים לקבל היום (רביעי) מראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו את בשורת השיבוץ שלהם בממשלתו השישית. הליכודניקים מודרו והורחקו מניהול המשא ומתן הקואליציוני ונתניהו השאיר את חלוקת התפקידים ממש עד הרגע האחרון, כדי למנוע אפשרות שמאוכזבי השיבוצים יסכנו את הרוב של הקואליציה העתידית להעברת החקיקה הפרסונלית המקדימה להשבעת הממשלה. היום בבוקר מליאת הכנסת צפויה לאשר את התיקון לפקודת המשטרה המכונה חוק בן גביר, ורק אחר כך נתניהו יערוך את סבב הפגישות עם הח"כים והשרים לעתיד, בהן יודיע להם על התיק או התפקיד שיקבלו.

החלק הראשון בפאזל ייוודע כנראה כבר בשעות הצהריים: עוד לפני סבב הפגישות האישיות נתניהו צפוי לכנס את סיעת הליכוד ולהודיע על זהותו של יו"ר הכנסת, אחד התפקידים הנחשקים ביותר במפלגה, אותו ביקשו יואב קיש, אופיר אקוניס, דני דנון, ודודי אמסלם. נתניהו, לעומת זאת, מייעד לתפקיד את ח"כ אמיר אוחנה, שרצה בכלל להתמנות לתיק החוץ, ולא מאוד מרוצה מהמינוי המיועד. ואולם - ראש הממשלה המיועד מעדיף כנראה למסור את תיק החוץ לישראל כץ, שכבר כיהן בתפקיד בעבר. אמנם, אוחנה מקורב לנתניהו ואף דורג במקום גבוה יותר מכץ בפריימריז האחרונים, אך לכץ יש כוח פנימי במפלגה ובסיעה שנתניהו שואף לנטרל, ובעיקר את הברית שלו עם דודי אמסלם ודוד ביטן, שכרגע נשארים שניהם בכנסת.

אמסלם יצר את הדרמה הראשונה סביב חלוקת התפקידים בליכוד כבר אמש, כשבסוף פגישה עם נתניהו הודיע על סירובו לכהן בתיקים שהוצעו לו ועל בחירתו להישאר מחוץ לממשלה. אמסלם דרש להתמנות רק לתפקיד שר המשפטים או יו"ר הכנסת, ואתמול נתניהו הודיע לו סופית כי לא ייענה לדרישתו, והציע לו את תיק התחבורה, הכלכלה או האנרגיה במקום. אמסלם עמד במילתו וצייץ בטויטר כי הוא יישאר ח"כ מן המניין, אך בליכוד מעריכים כי נתניהו ימשיך ללחוץ עליו ואף עשוי לשמור לו תיק פנוי כדי לשכנעו להצטרף לממשלה בהמשך. ביטן, שלא יכול לכהן כשר בגלל כתב האישום שלו, צפוי לכהן כיו"ר ועדת הכלכלה בכנסת. בשבועות האחרונים הוא מתח ביקורת חריפה וחריגה על נתניהו וההתנהלות שלו במשא ומתן הקואליציוני, וביחד עם אמסלם המאוכזב יכול לייצר ציר קולני ועצמאי שיאתגר את נתניהו בכנסת.

ממשלת נתניהו השישית. דצמבר 2022. ראובן קסטרו
חלוקת התפקידים התעכבה ממש עד הרגע האחרון. חברי הליכוד בכנסת, החודש/ראובן קסטרו

המינוי המסתמן של אוחנה ליו"ר הכנסת נועד לפנות את תיק החוץ לכץ, אבל הוא יקבל אותו מחולק או משונמך - ברוטציה או בחלוקת סמכויות עם מקורבו של נתניהו, השגריר לשעבר בארהב רון דרמר. תחילה, נתניהו רצה למנות את דרמר כשר החוץ, אך נוכח התסיסה המפלגתית על מסירת התיק לאיש אמון שלא נבחר בפריימריז, רוצה לחלק את התפקיד ברוטציה, או למנות את דרמר לשר לעניינים אסטרטגיים, עם אחריות על נושאי מדיניות חוץ חשובים כמו איראן, ארה"ב ומדינות ערב. המשרד לעניינים אסטרטגיים נסגר על ידי הממשלה הקודמת ושולב בתוך משרד החוץ, אך נבחנת האפשרות להחיותו ולהחזירו לפעולה לטובת דרמר וסידור העבודה בינו ובין כץ.

מלבד יו"ר הכנסת ושר החוץ, שני התיקים הבכירים הנוספים בידי הליכוד הם תיק הביטחון - שמיועד ליואב גלנט, ותיק המשפטים - שיימסר כנראה ליריב לוין. בנוסף, יש לנתניהו עוד כ-15 תיקים לחלק לחברי הליכוד: חינוך, תחבורה, כלכלה, אנרגיה, תקשורת, חקלאות, תיירות, הגנת הסביבה, תפוצות, מדע, שיתוף פעולה אזורי, מודיעין ושוויון חברתי. בכירי הליכוד אלי כהן ומירי רגב רוצים שניהם את תיק התחבורה, ומעדיפים אותו על פני משרד החינוך המקוצץ מסמכויתיו אחרי המו"מ הקואליציוני. מאוכזבי בחירת יו"ר הכנסת, אקוניס וקיש, ישמחו לקבל פיצוי בדמות תיק הכלכלה, התקשורת או האנרגיה, שמבוקש גם על ידי ניר ברקת ואבי דיכטר.

עוד בוואלה!

צחי הנגבי ימונה לראש המל"ל, אמסלם: "אשאר ח"כ מהמניין, זה מחיר הנאמנות"

לכתבה המלאה
דוד אמסלם. יונתן זינדל, פלאש 90
יישאר ח"כ מן המניין. אמסלם/פלאש 90, יונתן זינדל

לנתניהו צפוי כאב ראש מיוחד עם דני דנון, שהצהיר כי הוא דורש רק את תפקיד יו"ר הכנסת. דנון כבר נודע בעבר כמי שאינו חושש להתנגד לנתניהו ולאתגר ולעצבן מבפנים, והוא שוקל כבר היום להיכנס מולו לעימות חזיתי ולהציג את מועמדותו ליו"ר הכנסת מול המועמד של נתניהו בבחירות שיתקיימו בסיעה. בנוסף, מתוקף תפקידו כיו"ר הליכוד העולמי מחזיק במושכות גם לתפקיד יו"ר קק"ל, עם תקציבים רבים וג'ובים. לכן, בליכוד מעריכים שנתניהו יציע לו תפקיד שר כדי להגיע למשוואה של שקט תעשייתי, ואולי אף ידרוש ממנו בתמורה להתפטר מהכנסת במסגרת החוק הנורבגי כדי למזער את פוטנציאל הנזק שלו בכנסת.

ניסיון העבר מלמד שהפאזל עוד עשוי להשתנות תוך כדי תנועה וייתכנו שיבוצים מפתיעים של הרגע האחרון, אך בינתיים מיקי זוהר מיועד לתיק התרבות והספורט ואת משרד התיירות ביקש, וכנראה יקבל, חיים כץ. השרה לשעבר להגנת הסביבה גילה גמליאל ביקשה לחזור למשרדה הקודם, אליו מועמדת גם עידית סילמן. את תיק החקלאות ביקש עמיחי שיקלי אך גם שלמה קרעי מעונין בתפקיד, או במשרד הכלכלה.

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון במהלך נאומו בעצרת הכללית של האו"ם 11 בפברואר 2020. AP
בליכוד מעריכים שנתניהו יציע לו תפקיד שר כדי לשמור על שקט תעשייתי. דנון/AP

נכון לעכשיו, לא ידוע על חברי ליכוד שביקשו או רצו את התיקים הזוטרים כמו התפוצות, שיתוף פעולה אזורי, מודיעין, מדע, ושוויון חברתי. לפי ההערכה בליכוד, כמעט כל הח"כים הוותיקים צפויים לקבל תפקיד בממשלה או בכנסת - מלבד גלית דיסטל אטבריאן, שמינויה לשרה מצוי בסימן שאלה לאור העימות החריף בינה ובין יועצי נתניהו, שנחשף לראשונה בוואלה. לליכודניקים החדשים והצעירים יותר נתניהו יציע גם תפקידי סגני שרים ותפקידי שגרירים בחו"ל. כמו כן, הוא יחלק את התפקידים הבכירים בכנסת - יו"ר הקואליציה המסומן הוא ח"כ אופיר כץ, יו"ר ועדת הכלכלה יהיה ביטן, וגורמים בליכוד מסמנים את יולי אדלשטיין כיו"ר ועדת חוץ וביטחון. אדלשטיין כבר כיהן כיו"ר הכנסת ושר הבריאות בעבר, אך נחלש במיקומו בפריימריז האחרונים, ולפי ההערכה הוא יעדיף להיות יו"ר ועדת חוץ וביטחון מאשר לקבל תיק זוטר ולא משמעותי בממשלה.

נתניהו קבע מפתח תיקים נדיב לממשלה, שר על כל שני חברי כנסת, כך שיש לו מספיק תיקים לחלק לחברי מפלגתו. האתגר הפוליטי שלו הוא למזער את מידת האכזבה לעומת הציפיות הגבוהות, ולפרק את המוקשים הגדולים כמו כץ ואמסלם. בליכוד מעריכים כי אף אחד מהח"כים המאוכזבים לא יסכן את הקמת הממשלה, אך הם עשויים בהמשך להקשות על תפקוד הקואליציה בכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully