וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי האוניברסיטאות: טליבאן הורה לארגונים אזרחיים לא להעסיק נשים

24.12.2022 / 16:36

ההחלטה של הממשל באפגניסטן מורה לארגונים לא ממשלתיים, מקומיים וזרים כאחד, שלא לאפשר לעובדות שלהם להגיע לעבודה עד להודעה חדשה. זאת משום שלטענת השלטונות העובדות לא הקפידו על קוד הלבוש האסלאמי, בדומה לנימוק שניתן לסגירת מוסדות האקדמיה בפני נשים

הפגנת נשים בקאבול נגד החלטת טליבאן למנוע מהן ללמוד באקדמיה/רויטרס

ממשל טליבאן באפגניסטן הורה היום (שבת) לכל הארגונים הלא-ממשלתיים, המקומיים והזרים, למנוע מעובדות להגיע לעבודה עד להודעה חדשה. זאת משום שלא הקפידו על קוד הלבוש לנשים שכפה המשטר האסלאמיסטי הקיצוני. נימוק זה צוין גם בהחלטה שניתנה השבוע לאסור על לימודי נשים באקדמיה, בצעד שעורר מחאות גדולות בקהילה הבינלאומית והפגנות קטנות במדינה.

טרם ברור אם ההחלטה על ארגוני החברה האזרחית חלה גם על סוכנויות האו"ם במדינה, שלהן יש נוכחות משמעותית באפגניסטן. דובר משרד הכלכלה אמר כי המכתב תקף לגופים הפועלים תחת ארגון הגג של ארגונים הומניטריים באפגניסטן. הארגון לא כולל את האו"ם, אלא יותר מ-180 ארגונים לא ממשלתיים מקומיים ובינלאומיים.

עם זאת, רמיז אלקברוב, סגן השליח המיוחד של האו"ם לאפגניסטן ומתאם הפעולות ההומניטריות, אמר כי על אף שההוראה לא נשלחה ישירות לאו"ם, ארגונים אזרחיים שעמו הוא בקשר מבצעים את רוב הפעילות שלו בשטח. הוא הזהיר כי לאיסור על הגעת נשים לעבודה בארגונים הללו יהיו השלכות כבדות.

סטודנטיות צועדות ליד אוניברסיטת קאבול, אפגניסטן, 21 בדצמבר 2022. רויטרס
במערב הזהירו כי הדרתן של נשים עשויה להיות פשע נגד האנושות. סטודנטיות בקאבול, השבוע/רויטרס

עובדי סיוע אומרים שעובדות הן קריטיות כדי להבטיח שגם לנשים תהיה גישה לסיוע על רקע המשבר הכלכלי החמור במדינה ובשיאו של החורף. ארגונים הומניטריים מעריכים כי כמחצית מהאוכלוסייה באפגניסטן זקוקה לסיוע הומניטרי.

"רבות מהתכניות שלנו ייפגעו", אמר אלקברוב, מאחר שהארגונים האלו זקוקים לעובדות שיוכלו להעריך את הצרכים ההומניטריים ולזהות את מי שזכאים לסיוע. "אף פעם אין זמן מתאים לדבר כזה, אבל בתקופה הנוכחית זה מצער מאוד משום שהחורף הוא הזמן שבו אנשים הכי נזקקים לסיוע, והחורפים האפגניים הם קשים מאוד", אמר אלאקברוב.

לדבריו, לשכתו תערוך מחר התייעצויות עם ארגונים לא ממשלתיים וסוכנויות האו"ם ויבקש להיפגש עם שלטונות טליבאן לצורך קבלת הסברים. משרד הכלכלה של טליבאן הבהיר כי ארגונים שלא יעמדו בדרישות החדשות יאבדו את הרשיונות שלהם לפעול באפגניסטן. "אחד העקרונות החשובים במתן סיוע הומניטרי הוא היכולת של נשים להשתתף באופן עצמאי וחופשי בחלוקתו, כך שאם לא נוכל לעשות זאת באופןן כלי, אז אף תורם לא יממן תוכניות כאלה", הזהיר אלקברוב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

ההגבלות האחרונות שהשית הארגון האסלאמיסטי הקיצוני על נשים מקטינה עוד יותר את הסיכוי שהקהילה הבינלאומית תכיר בממשל טליבאן, שהשתלט על המדינה באוגוסט אשתקד עם נסיגת הכוחות הזרים בהובלת ארצות הברית. וושינגטון וממשלות מערביות אחרות הבהירו כי אחת הדרישות להכרה כזו ולהסרת הסנקציות היא שינוי במדיניות חינוך הנשים, שרשמו התקדמות ב-20 שנות השלטון הפרו-מערבי בקאבול.

טליבאן הבטיח שהוא התמתן מאז שלטונו האכזרי בשנות ה-90, שהתאפיין בהוצאות להורג פומביות ובעונשים דרקוניים אחרים על פי השריעה, אך בחודשים האחרונים דומה שהוא שב לסורו.

שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, אמר כי הוא "מודאג עמוקות" מהמהלך האחרון, שלדבריו יוביל "לשיבוש בסיוע חיוני ומציל חיים למיליונים". הוא הוסיף כי "נשים הן הבסיס לפעילות הומניטרית ברחבי העולם. ההחלטה הזו עלולה להיות הרסנית עבור העם האפגני". 

בינתיים, סוכנות הסיוע הבינלאומית AfghanAid הודיעה על הפסקה מידית של פעילותה במדינה בזמן שהיא מתייעצת עם ארגונים אחרים. בסוכנות אמרו כי ארגונים לא ממשלתיים אחרים נוקטים צעדים דומים בעקבות ההודעה של טליבאן. ב-AfghanAid אומרים כי לפי ההערכות, 28 מיליון אפגנים יזדקקו לסיוע הומניטרי בשנה הבאה.

בנוסף להדרתן ממערכת החינוך, נשים נמחקו בהדרגה מכלל החיים הציבוריים באפגניסטן מאז שובו של טליבאן לשלטון באוגוסט אשתקד. הן פוטרו ממשרדים ממשלתיים או קיבלו אחוז זעום ממשכורתן הקודמת לטובת הישארותן בבית. בנוסף לכך, טליבאן אוסר על נשים לנסוע ללא ליווי של קרוב משפחה ועליהן לכסות את גופן בפומבי ולהימנע מפארקים, ירידים, חדרי כושר ומרחצאות ציבוריים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully