וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טליבאן: אסרנו כניסת נשים לאוניברסיטאות - כי לא הקפידו על קוד לבוש

23.12.2022 / 9:50

השר להשכלה גבוהה באפגניסטן הצדיק את ההחלטה הקיצונית באי-ציותן של הסטודנטיות לחוקי השריעה, בהם חובתן לקבל ליווי של קרוב משפחה זכר. כמה נשים נעצרו במחאה נדירה נגד ההחלטה, במערב אמרו כי זה עשוי להיות "פשע נגד האנושות"

הפגנת נשים בקאבול נגד החלטת טליבאן למנוע מהן ללמוד באקדמיה/רויטרס

האוניברסיטאות באפגניסטן סגרו את שעריהן בפני נשים משום שהן לא הקפידו על קוד הלבוש - כך אמר אתמול (חמישי) השר להשכלה גבוהה בממשל טליבאן, שהכריז השבוע על ההגבלות החדשות על נשים במדינה המוסלמית.

האיסור על לימודי נשים באקדמיה מצטרף לסגירת תיכונים לנערות, שנמשך כבר יותר משנה אף שטליבאן טוען כי זהו צעד זמני. אף שהארגון הקיצוני הבטיח אחרי שכבש את השלטון בקיץ שעבר כי הוא התמתן, מעשיו בפועל מעידים אחרת.

ברקע הביקורת של הקהילה הבינלאומית, כולל מצד כמה מדינות מוסלמיות, השר להשכלה גבוהה האשים את הסטודנטיות בסירובן לציית לחוקי השריעה כשלא הקפידו על לבוש "הולם" או על ליווי של קרוב משפחה.

"למרבה הצער, לאחר שחלפו 14 חודשים, הנחיות המשרד להשכלה הגבוהה של האמירות האסלאמית לגבי חינוך נשים לא יושמו", אמר השר נדא מוחמד נדים בריאיון לטלוויזיה הממלכתית. "הן התלבשו כאילו הן הולכות לחתונה. הבנות האלה שהגיעו לאוניברסיטאות מהבית גם לא עקבו אחרי ההוראות על החיג'אב".

הוא הוסיף שחלק מהמקצועות המדעיים אינם "מתאימים לנשים". "הנדסה, חקלאות וכמה קורסים אחרים לא מכבדים את הסטודנטיות ואת התרבות האפגנית", אמר. זאת אף שרק לפני פחות משלושה חודשים אפשר המשטר לאלפי סטודנטיות לגשת למבחני כניסה לאוניברסיטאות, ורבות מהן שאפו להיות מורות ורופאות בעתיד.

נשים מפגינות נגד סגירת האוניברסיטאות בקאבול, אפגניסטן, על ידי הטאליבן. 22 בדצמבר 2022. רויטרס
כמה נעצרו במחאה. הפגנת הנשים נגד הטליבאן בקאבול, אתמול/רויטרס

במהלך היום, כמה נשים הפגינו בבירה קאבול נגד האיסור של טליבאן, שאינו מפגין סובלנות כלפי מחאות נגד שלטונות. "זכויות לכולם או לאף אחד!", קראו המפגינות. אחת מהן אמרה לסוכנות הידיעות הצרפתית כי כמה מפגינות נעצרו על ידי שוטרות. היא אמרה, בעילום שם, כי שתי מפגינות שוחררו מאוחר יותר ושתיים אחרות נותרו במעצר.

רוב בתי הספר התיכוניים לבנות באפגניסטן סגורים כבר יותר משנה, גם הם, לפחות באופן רשמי לפי טליבאן, רק באופן זמני. עם זאת, הארגון האסלאמיסטי לא סיפק לוח זמנים לפתיחתם מחדש אלא רק שלל תירוצים להשארתם סגורים. בנוסף להדרתן ממערכת החינוך, נשים נמחקו בהדרגה מכלל החיים הציבוריים באפגניסטן מאז שובו של טליבאן לשלטון באוגוסט אשתקד. הוא פוטרו ממשרדים ממשלתיים או קיבלו אחוז זעום ממשכורתן הקודמת לטובת הישארותן בבית.

בנוסף לכך, טליבאן אוסר על נשים לנסוע ללא ליווי של קרוב משפחה ועליהן לכסות את גופן בפומבי ולהימנע מפארקים, ירידים, חדרי כושר ומרחצאות ציבוריים. ההגבלה החדשה שהשית הארגון האסלאמיסטי הקיצוני על נשים מקטינה עוד יותר את הסיכוי שהקהילה הבינלאומית תכיר בממשל טליבאן, שהשתלט על המדינה באוגוסט אשתקד עם נסיגת הכוחות הזרים בהובלת ארצות הברית.

עוד בוואלה!

ארה"ב: טליבאן שחרר שני עצורים אמריקנים באפגניסטן כ"מחווה של רצון טוב"

לכתבה המלאה
אנשי טליבאן עומדים בכניסה לאוניברסיטת קאבול, אפגניסטן, 21 בדצמבר 2022. רויטרס
הארגון לא נרתע מהביקורת הבינלאומית. אנשי טליבאן בכניסה לאוניברסיטת קאבול, רביעי/רויטרס

וושינגטון וממשלות מערביות אחרות הבהירו כי אחת הדרישות להכרה כזו היא שינוי במדיניות חינוך הנשים באפגניסטן, שרשמו התקדמות ב-20 שנות השלטון הפרו-מערבי בקאבול אך כעת נתונות להגבלות דומות לאלו שאפיינו את משטר טליבאן הקודם. במרץ, טליבאן נסוג מהכוונה לפתוח מחדש תיכונים לנערות בלבד.

"רדיפה מגדרית עשויה להוות פשע נגד האנושות על פי אמנת רומא, שבה חברה אפגניסטן", מסרו שרי החוץ של ארגון שבע המדינות המתועשות (G7). אמנת רומא היא התשתית הבינלאומית של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. "למדיניות טליבאן שנועדה למחוק נשים מהחיים הציבוריים יהיו השלכות על הדרך שבה המדינות שלנו מנהלות קשרים עם טליבאן".

אף שטליבאן הבטיח כי הוא השתנה מימי משטרו האכזרי בשנות ה-90, הוא הטיל מחדש הגבלות על נשים בכל תחומי החיים. פעילות מרכזיות למען זכויות נשים נעצרו בתחילת השנה, והפגנות בהשתתפות נשים הפכו לנדירות יותר לאור החשש ממעצרים, מעשי אלימות ונידוי משפחתי.

לאחר הפלת הממשלה הפרו-מערבית, טליבאן חייב את האוניברסיטאות להפריד סטודנטים מסטודנטיות בכיתות ולהכניס אותם בשערים נפרדים. בנוסף לכך, סטודנטיות הורשו ללמוד רק עם מרצות או עם מרצים מבוגרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully