וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההסכם הקואליציוני קובע: עדיפות לחוקים הקשורים למערכת המשפט

עודכן לאחרונה: 22.12.2022 / 17:50

לפי ההסכם בין הליכוד ליתר הסיעות, תקודם גם פסקת התגברות - אך ללא ציון הרוב המינימלי. בנוסף לכך, הוסכם כי הסתה לגזענות לא תהיה עילה לפסילה, שמנעה בעבר מברוך מרזל ומיכאל בן ארי מלרוץ בבחירות. מחשש לפסילת בג"ץ, אישור חוק בן גביר יידחה לאחר השבעת הממשלה

נתניה מודיע לנשיא המדינה שעלה בידו להרכיב ממשלה/אתר רשמי

ההסכם הקואליציוני של הליכוד והמפלגות החברות בקואליציה קובע כי כל הסיעות יהיו מחויבות לתמוך בכל הצעות החוק, חוקי יסוד ובתיקונים לחוקי יסוד, שיציע שר המשפטים בענין מערכת המשפט. הסעיף בהסכמים מציין ספציפית את "הסדרת מערכת היחסים שבין הרשויות ובסמכויותיהן, ובפרט במערכת היחסים שבין הכנסת והממשלה לבין מערכת המשפט ובית המשפט העליון ובשיטת בחירת השופטים. כל זאת לשם השבת האיזון הראוי בין הרשויות".

בהסכם נקבע כי הקואליציה תקדם חוק יסוד חקיקה ופסקת התגברות - אך ללא ציון הרוב המינימלי שיידרש להתגברות על פסילה של בג"צ. בנוסף לכך, נקבע כי החקיקה בנושאים המשפטיים תקבל קדימות בממשלה, בוועדת שרים לחקיקה ובועדת חוקה של הכנסת.

כמו כן, במסגרת ההסכמים הקואליציוניים של הליכוד עם עוצמה יהודית הוסכם לשנות את סעיף 7א לחוק יסוד הכנסת, שקובע את העילות לפסילת התמודדות לכנסת, ולבטל את עילת הפסילה של מי שמסית לגזענות. ביטול הסעיף יקל, בין השאר, על ברוך מרזל ומיכאל בן ארי, אנשי עוצמה יהודית שנפסלו בעבר בבג"צ, להתמודד לכנסת בעתיד.

בתוך כך, השר לביטחון הפנים המיועד ח"כ איתמר בן גביר אמר כי ההצבעה על על החלקים הבעייתים בתיקון לפקודת המשטרה תידחה לאחר הקמת הממשלה. זאת בעקבות הערות היעוץ המשפטי של הכנסת וכדי שבג"ץ לא יפסול את החוק.

בנימין נתניהו, הכנסת, 13 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
מערכת המשפט בראש סדר העדיפויות שלו. נתניהו בכנסת, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

בנוסף להסכמת הליכוד לדרישת עוצמה יהודית לתיקון עילות הפסילות לכנסת בחוק יסוד הכנסת, הליכוד הסכים לדרישת בן גביר לקבוע בחוק עונש מינימום של שלוש שנות מאסר על פשיעה חקלאית ועל גביית דמי חסות. בנוסף, הליכוד הסכים לחוקק חוק חסינות לחיילי צה"ל ואנשי כוחות הביטחון, כדרישת בן גביר.

כפי שפורסם בוואלה, סעיף נוסף בהסכם עם עוצמה יהודית קובע כי תוקם יחידה מיוחדת בשב"כ לטיפול בפשיעה בחברה הערבית ודרישה נוספת של בן גביר התקבלה - הממשלה תקדם איסור הנפה או הצגה של דגלי אש"ף במוסדות הנתמכים על ידי המדינה או רשויות מקומיות.

בעוצמה יהודית אומרים שבהסכם ישנה גם התחייבות שהמדינה תשתול עצי זית בשטחי C במטרה למנוע השתלטות פלסטינית, הממשלה תחוקק חוק הנצחת זכרם של קורבנות הטבח בתרפ"ט בחברון.

איתמר בן גביר, הכנסת , דצמבר 2022. ראובן קסטרו
חסינות לחיילי צה"ל ואנשי כוחות הביטחון. בן גביר/ראובן קסטרו

ח"כ גלעד קריב מהעבודה קרא, "אל תתנו לויתור של בן גביר בפקודת המשטרה לטשטש את העובדה שנתניהו הכניס עבורו גזענים לכנסת הבאה". הוא מסר, "פיצול הסעיפים מפקודת המשטרה הוא תוצאה ישירה של מאבק האופוזיציה הבאה וארגוני החברה האזרחית. בצד ההישג, יש לזכור כי ההצעה עדיין כוללת סעיפים בעיתיים ועל כן חייבים להתנגד. פעם נוספת הוכח שנתניהו לא מחויב למורשת הליכוד".

עו"ד אורלי ארז לחובסקי, מנהלת המרכז הרפורמי לדת ומדינה שהובילה את פסילת גופשטיין, מרזל ובן ארי מלהתמודד לכנסת בשנת 2019, תקפה את ההחלטה: "הכניעה של ראש הממשלה המיועד לדרישות שותפיו הקיצוניים והגזעניים לקואליציה המתגבשת שומטת את הקרקע תחת כל המסד הערכי של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית ויהודית", מסרה.

"בהסכמתו לביטול סעיף 7 א' לחוק יסוד הכנסת נותן נתניהו הכשר להסתה בוטה לגזענות מהסוג החמור ביותר", הוסיף. "בלתי נתפס שבמדינת העם היהודי שהיה קורבן לגזענות האיומה ביותר, יינתן הכשר לגזענות. אנחנו נמשיך לפעול ברוח האמרה 'חביב אדם הנברא בצלם' - כל אדם, כי גזענות אינה היהדות שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully