וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחברה הערבית זועמים על הסיכום עם בן גביר: "שב"כ? שיסיר את ידיו מאיתנו"

עודכן לאחרונה: 22.12.2022 / 14:37

ביקורת רבה נמתחה על פרטים מהסיכום המסתמן בין הליכוד לעוצמה יהודית, שלפיו שב"כ יסייע למשטרה להיאבק באלימות בחברה הערבית. ארגונים ערביים טענו כי שירות הביטחון הכללי משתמש בפושעים כסייענים ומונע את מעצרם. "שיסיר את ידיו מהחברה הערבית"

בווידאו: שיחה בין רכז שב"כ לתושב עזה כדי למנוע פגיעה בבלתי מעורבים/צילום: תקשורת שב"כ

ארגונים ערביים מתחו היום (חמישי) ביקורת על פרטי ההסכם בין הליכוד לעוצמה יהודית שנחשפו בוואלה, לפיהם שב"כ יסייע למשטרה במאבק באלימות בחברה הערבית. "האזרחים הערביים הם לא אובייקט ביטחוני או פלילי. הם קבוצה אזרחית לאומית שצריך לדאוג לצרכיה כמו לכל קבוצת אזרחים אחרת", אמר מוחמד ברכה, יו"ר ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל.

ברכה המשיך להביע התנגדות נחרצת למהלך: "שהשב"כ לא יתמם. השב"כ כבר מעורב בפשע המאורגן, אבל כתומך ונותן חסות וזה לפי עדות קציני במשטרה. מה שנדרש מהשב"כ זה שיסיר את ידיו מהחברה הערבית ושלא ישתמש בארגוני הפשע כמכשיר לפירוק החברה הערבית. מה שנדרש מהמשטרה עצמה זה שהיא תמלא את תפקידה כמו כל משטרה בעולם ותתפוס את הפושעים. כפי שהיא הייתה מסוגלת לעשות את זה בערים יהודיות היא מסוגלת לעשות את זה ברחוב הערבי. מה שנדרש זה שהצבא יסתום את החורים בבסיסים שלו, משם זורמים נשק ותחמושת לארגוני הפשע".

ניידות משטרה. שלומי גבאי
ניידת משטרה. אילוסטרציה/שלומי גבאי

עמדה דומה הביע ג'עפר פרח, מנהל מרכז מוסאוא לזכויות הערבים בישראל. לדבריו, השב"כ מונע מהמשטרה לפעול נגד פושעים שעוברים לעבודה כסייענים. "מאז שנת 2012 הועברו למשטרה מאות מיליונים שהוכח שהם לא נוצלו למאבק בפשע המאורגן. גם משרד החינוך לא נאבק בנשירת תלמידים ממערכת החינוך, שהופכים לחיילים בארגוני הפשע. הפתרונות חייבים להיות רב תחומיים - מה עושה משרד הרווחה כדי לשקם נערים וצעירים ערבים? אין כמעט מסגרות שיקומיות, וצעירים שמבצעים עבירות קלות לא משוקמים ונשלחים לבתי כלא ושם הם מגויסים כחיילים לארגוני הפשע".

בנוסף, מטעם המרכז המשפטי עדאלה נמסר כי "כבר כיום מופעל השב"כ נגד האזרחים הערבים, ובאירועי מאי 2021 נראו ההשלכות ההרסניות של מדיניות זו, שהתבטאו בין היתר בעינויים ובפגיעה בזכות לייצוג של עצירים. אולם, הקמת מערך נפרד של שירותי ביטחון עם סמכויות נפרדות המכוון נגד קבוצות אוכלוסייה שונות על בסיס גזעי ואתני, היא העמקה בוטה ויצירה מכוונת של שתי מערכות חוק נפרדות וחזרה לימי הממשל הצבאי. אם אכן תיושם מדיניות זו, הרי שהדבר יהווה נדבך בולט נוסף במדיניות בעלת מאפייני האפרטהייד שישראל מקדמת נגד הפלסטינים".

עוד בוואלה!

צה"ל: צוערים הרגו כלב שבעליו שיסה בהם בזמן ניווט בצפון

לכתבה המלאה
איתמר בן גביר, הכנסת , דצמבר 2022. ראובן קסטרו
יסייע להיאבק בפשיעה? בן גביר/ראובן קסטרו

מוקדם יותר היום נחשף בוואלה כי על פי אחד מהסעיפים של ההסכמות במשא ומתן הקואליציוני בין הליכוד לעוצמה יהודית, שב"כ יסייע למשטרה במאבק בפשיעה בחברה הערבית בפרט, ובארגוני הפשע בארץ בכלל. עד כה השב"כ היה מעורב רק בסוגיות ביטחוניות, ולא בחקירות פליליות כמו רצח בחברה הערבית, ארגוני פשיעה ו"פרוטקשן", בטענה שזה לא בסמכותו.

המהלך נועד לסייע למשטרה להיאבק בפשיעה, ברקע האלימות הגוברת ברחבי הארץ. על פי הסעיף שסוכם, "הממשלה תורה לשב"כ לסייע למשטרת ישראל להיאבק בפשיעה הלאומנית בארגוני הפשע ומשפחות הפשע". בהמשך נכתב גם כי "הממשלה תתקצב יחידה ייעודית בשב"כ לטובת העניין". עוד הובהר בהסכם כי הפעלת השב"כ בנושאים פליליים תיעשה בשיתוף פעולה מלא בין משרד ראש הממשלה לשר לביטחון לאומי.

  • עוד באותו נושא:
  • שב"כ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully