וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטודנטיות לא הוכנסו לאוניברסיטאות באפגניסטן אחרי הוראת טליבאן: "כולן בכו"

עודכן לאחרונה: 21.12.2022 / 20:07

שערי הקמפוסים במדינה נסגרו בפני נשים בעקבות החלטת המשטר האסלאמיסטי, וחמושים סילקו סטודנטיות בעודן עושות מבחנים. "המשמעות היא שנשים ונערות ייקברו בעודן בחיים", אמרה סטודנטית שהייתה אמורה לעשות את המבחן האחרון בתואר שלה

כוחות טליבאן מנעו היום (רביעי) מסטודנטיות להיכנס לאוניברסיטאות באפגניסטן. זאת, בהמשך להחלטת המשטר אתמול להשעות עד להודעה חדשה את לימודיהן של נשים במוסדות אקדמיה. ההחלטה גררה גינויים של מדינות המערב והאו"ם, והתקבלה בתדהמה ובזעם בקרב אפגנים רבים.

"הלכנו לאוניברסיטה, טליבאן היו בשער ואמרו לנו 'אסור לכן להיכנס לאוניברסיטה עד להודעה חדשה', כולן בכו", סיפרה שאיסתה, סטודנטית למנהל עסקים באוניברסיטה פרטית בקאבול. ההחלטה של טליבאן, שאותה שלח המשרד להשכלה גבוהה למוסדות האקדמיה במדינה, הגיעה בזמן תקופת המבחנים.

סטודנטיות וכתבים זרים דיווחו על נוכחות ביטחונית מוגברת של כוחות טליבאן מחוץ לאוניברסיטאות. סטודנטיות נדרשו לחזור על עקבותיהן אפילו כשרצו להיכנס לקמפוסים כדי להשלים מטלות מנהליות. פרופסור באוניברסיטה אחרת בקאבול, שסירב להזדהות בשמו, אמר שהצוות הרחיק סטודנטיות בשערי הקמפוס משום שלא הייתה לו ברירה אלא ליישם את הוראות טליבאן.

ההגבלה החדשה שהשית הארגון האסלאמיסטי הקיצוני על נשים מקטינה עוד יותר את הסיכוי שהקהילה הבינלאומית תכיר בממשל טליבאן, שהשתלט על המדינה באוגוסט אשתקד עם נסיגת הכוחות הזרים בהובלת ארצות הברית. הארגון זקוק נואשות לכספי סיוע בינלאומיים, אולם הוא לא מראה סימנים כי הוא מוכן לשנות את מדיניותו חרף המשבר הכלכלי הקשה במדינה.

סטודנטיות אפגניות צועדות ליד אוניברסיטה בקאבול, אפגניסטן, 21 בדצמבר. רויטרס
צעד נוסף לאחור. סטודנטיות צועדות בסמוך לאוניברסיטה בקאבול, היום/רויטרס

האסתי, סטודנטית למדעי המדינה בשנה השלישית של התואר, שמעה את החדשות הקשות אתמול בערב, כשנערכה לקראת המבחן הסופי שלה שהיה אמור להתקיים היום. היא סיפרה כי במקום ללמוד, היא בכתה במשך הערב.

"למדתי הכי טוב שאני יכולה, זה קשה מאוד בשבילי, משום שעכשיו אני צריכה להפסיק ללמוד ואני לא יכול להשיג את המטרות שלי. אם מצבן של הנשים יימשך ככה, המשמעות היא שנשים ונערות ייקברו בעודן בחיים", אמרה.

במקרה אחר, סטודנטית בקאבול אמרה כי היא הצליחה לשכנע את השומרים לאפשר לה להיכנס לקמפוס כדי לאסוף את התואר שלה, אך לאחר מכן כוחות הביטחון נכנסו והורו לכל הנשים לעזוב את המתחם - כולל סטודנטיות שהיו באמצע מבחנים.

וושינגטון וממשלות מערביות אחרות הבהירו כי אחת הדרישות להכרה בשלטון הארגון וביטול הסנקציות היא שינוי במדיניות חינוך הנשים באפגניסטן, שרשמו התקדמות ב-20 שנות השלטון הפרו-מערבי בקאבול אך כעת נתונות להגבלות דומות לאלו שאפיינו את משטר טליבאן הקודם. השעיית לימודי הנשים במוסדות אקדמיה הוכרזה אתמול במקביל לכינוס מועצת הביטחון של האו"ם על המצב באפגניסטן, ונציגי מדינות המערב גינו את ההחלטה.

נציגות האו"ם באפגניסטן הפצירה היום בממשל טליבאן לבטל "מידית" את ההחלטה האחרונה, לפתוח מחדש בתי ספר על-יסודיים לבנות ולבטל את יתר ההגבלות על נשים ונערות במדינה. זאת אחרי שבמרץ, טליבאן נסוג מהכוונה לפתוח מחדש תיכונים לנערות בלבד.

אנשי טליבאן עומדים בכניסה לאוניברסיטת קאבול, אפגניסטן, 21 בדצמבר 2022. רויטרס
במערב עשויים להטיל סנקציות נוספות על טליבאן. נשים בשערי אוניברסיטה בקאבול, היום/רויטרס

ההחלטה לסלק סטודנטיות מספסלי הלימודים התקבלה על ידי ממשל טליבאן וגורמים דיפלומטיים ובטליבאן אמרו כי ההנהגה דנה בסוגייה בתקופה האחרונה. כמה מבכירי הארגון, כולל סגן שר החוץ ודוברו, דווקא התבטאו בעד חינוך נשים בחודשים האחרונים. ואולם, ההחלטה הסופית נתונה בידיו של המנהיג העליון של טליבאן, היושב בקנדהאר ומחזיק בקו נוקשה. לאחרונה הוא הורה לשופטים במדינה לאכוף בחומרה את חוקי ההלכה האסלאמית ולהטיל עונשים על פיה, כולל הוצאות להורג והלקאות בפומבי.

מנהיגי הטליבאן מצהירים כי הם רוצים לשמור על יחסים תקינים עם הקהילה הבינלאומית, אך מתנגדים ל"התערבות זרה" בענייניה הפנימיים של אפגניסטן.

פאוזיה קופי, שהייתה האישה הראשונה ששימשה סגן יו"ר הפרלמנט של אפגניסטן ונמלטה מהמדינה עם כיבושה בשנה שעברה, הזהירה אתמול מהמשך שלטונו של טליבאן. "הדבר הבא שצריך לצפות לו הוא 11 בספטמבר נוסף? ההיסטוריה חוזרת על עצמה", כתבה בטוויטר, בהתייחסה לעובדה שמשטר טליבאן הקודם אירח את מנהיגי אל-קאעדה שתכננו את מתקפת הטרור בארצות הברית ב-2001.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully