וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יממה לפקיעת המנדט: נתניהו צפוי להודיע לנשיא כי עלה בידו להרכיב ממשלה

עודכן לאחרונה: 21.12.2022 / 6:24

הלילה בחצות יסתיימו 10 ימי הארכת המנדט להרכבת ממשלה, ובליכוד שואפים להתחיל לחתום היום על ההסכמים הקואליציוניים. נתניהו מתכנן להשביע את ממשלתו בסוף השבוע הבא, אך ההשבעה עשויה להידחות לתחילת ינואר, בהתאם להתקדמות בליץ החקיקה של חוקי דרעי, סמוטריץ' ובן גביר

בווידאו: נתניהו במליאת הכנסת: "אנחנו נשמור על הסטטוס קוו"/ערוץ הכנסת

יו"ר הליכוד ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו צפוי להודיע היום (רביעי) לנשיא המדינה יצחק הרצוג כי עלה בידו להרכיב ממשלה. זאת, בתום עשרת ימי המנדט הנוספים שהנשיא העניק לו מוקדם יותר החודש, בהארכה ל-28 הימים הראשונים. עם זאת, על אף ההודעה הרשמית בדבר סיום המגעים להרכבת ממשלה, טרם נחתמו ההסכמים הסופיים עם המפלגות השותפות בקואליציה, טרם הושלמה חקיקת הבזק של החוקים שמקדימים את הקמת הממשלה, וטרם הושלמה חלוקת התפקידים לחברי הליכוד.

נתניהו מתכנן להשביע את ממשלתו בכנסת בסוף השבוע הבא, ואמר אתמול למקורביו כי הוא שואף שההשבעה תיערך ברביעי או חמישי. עם זאת, בהתאם לקצב התקדמות החקיקה, ייתכן שההשבעה תידחה לתחילת השבוע שלאחר מכן.

אחרי שנתניהו יודיע לנשיא "עלה בידי", יו"ר הכנסת הזמני יריב לוין צריך למסור את ההודעה גם למליאת הכנסת, שתיפתח רק ביום שני, ולקבוע מועד להשבעה - עד שבוע לאחר מכן. כלומר, השבעת הממשלה צפויה להיערך לכל המוקדם ביום רביעי או חמישי הבא, ולכל המאוחר ביום שני ה-2 בינואר.

בליכוד שואפים להתחיל לחתום כבר היום על ההסכמים עם השותפות בקואליציה; לפי החוק, חייבים להניח את כל ההסכמים על שולחן הכנסת עד 48 שעות לפני מועד ההשבעה. גם את חלוקת התיקים לליכוד נתניהו מתכנן לדחות עד הרגע האחרון ולהתחיל בסבב הפגישות עם הח"כים והשרים לעתיד רק יומיים שלושה לפני מועד ההשבעה.

מגזין סופ"ש בנימין נתניהו ראשית. ראובן קסטרו
יודיע להרצוג שעלה בידו להרכיב ממשלה. נתניהו/ראובן קסטרו

לקואליציה הנכנסת נותרו שני חוקים להעביר במליאה עד מועד ההשבעה, בהתאם לדרישת השותפות הקואליציוניות שהתעקשו שהחוקים יעברו לפני הקמת הממשלה: הראשון הוא חוק דרעי-סמוטריץ', שכולל שני תיקונים לחוק יסוד הממשלה: הראשון מכשיר את המינוי של יו"ר ש"ס לאריה דרעי לשר למרות הרשעתו בפלילים, והשני מסדיר את המינוי של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' לתפקיד שר במשרד הביטחון עם סמכויות על המינהל האזרחי.

חוק דרעי-סמוטריץ' צפוי לעלות במליאה לדיון והצבעה לקריאה שניה ושלישית ביום שני, ואחריו, הקואליציה שואפת להשלים את התיקון לפקודת המשטרה המכונה חוק בן גביר, שיעביר לשר לביטחון לאומי המיועד סמכויות מורחבות על המשטרה. חוק בן גביר עבר אתמול בקריאה ראשונה, אך הוא מעורר התנגדות קשה בייעוץ המשפטי לממשלה ולמשטרה, שטוענים כי הנוסח הנוכחי, אותו הגיש בן גביר, אינו מאזן בין סמכויות השר ועצמאות המשטרה, ויגרום לפוליטיזציה במשטרה ולכאוס מינהלי וסמכותי. בן גביר מסרב לקבל את התיקונים המוצעים על ידי היועמשית והעימות בינו ובין המשפטנים צפוי להחריף בהמשך העבודה על החוק בוועדה בימים הקרובים.

עוד בוואלה!

חוק בן גביר עבר בקריאה ראשונה, באופוזיציה מחו: "נתניהו צריך לחשוש יותר מכולם"

לכתבה המלאה
בן גביר, סמוטריץ. אתר רשמי, פלאש 90
החוקים צפויים לעלות להצבעה לקריאה שניה ושלישית ביום שני. בן גביר וסמוטריץ'/פלאש 90, אתר רשמי

מוקדם יותר השבוע, מליאת הכנסת אישרה את החוק לביטול האפשרות של התפלגות ארבעה ח"כים מסיעה, שנתניהו דרש לאשר לפני הקמת הממשלה כדי למנוע מרידות ותסיסות אחרי חלוקת התפקידים בליכוד. נתניהו ערך בתחילת החודש סבב פגישות ראשוני עם חברי הליכוד אך הוא צפוי להודיע על השיבוצים הסופיים רק קרוב מאוד למועד ההשבעה כדי למזער את הסיכון מחברי כנסת מאוכזבים או ממורמרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully