וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות אלפי בתים בישראל מוצאים את עצמם מנותקים מחשמל: "בקור אני בלי חימום"

עודכן לאחרונה: 19.12.2022 / 19:38

מרסל שוקרון בת ה-78 היא אחת מעשרות האלפים שבביתם מותקן מונה חשמל נטען. ברגע שהסכום נגמר - החשמל מנותק, ולעיתים חברת החשמל אף ממשיכה להוריד מסכום הטעינה לטובתה, למרות סיום החוב. "אני אישה חולה וזקנה, הכי קל להוריד לי את החשמל"

כניסה לבניין חברת החשמל בתל אביב 1 בנובמבר 2021. ראובן קסטרו
"החשמל היה נופל". חברת החשמל/ראובן קסטרו

53,421 משקי בית בישראל שאינם משלמים את חשבונות החשמל שלהם על פי צריכה בסוף חודש, אלא על פי מונה תשלום מראש (מת"מ) - כך עולה מנתוני חברת החשמל שהגיעו היום (שני) לידי וואלה!. המשמעות היא שכשהסכום שהוטען נגמר - זרם החשמל במשקי בית אלו מנותק. על פי החוק, החברה רשאית להתקין לבעלי חוב מונה, שבו הצרכן טוען כסף מראש, ולקזז באופן אוטומטי 20% מהסכום שהוטען לטובת התשלום. לוואלה! נודע כי למרות סיום תשלום החובות, חברת החשמל ממשיכה להוריד מסכום הטעינה לטובתה.

ארגון "לתת" תומך באנשים שחווים עוני אנרגטי, ואינם יכולים להשתמש בחשמל לפי הצרכים שלהם. לנתמכים רבים מותקן מת"מ בביתם, מתוכם 16.6% מעידים כי היו פעמים בשנה האחרונה שלא היה להם מספיק כסף להטעין אותו, ולכן נותק החשמל בביתם. הנתונים של משקי האב האלו אינם כלולים במספר ניתוקי החשמל שהחברה מדווחת עליהם.

בסקר שנערך על ידי "לתת", 24.4% מהעונים השיבו כי נותקו בעבר מחשמל, משום שלא הצליחו לשלם חשבונות, 48.8% ענו כי מקרה כזה לא קרה להם, ו-26.85% סיפרו כי לא נותקו מחשמל, אבל קיבלו מכתבי התראה. עוד עולה מהנתונים כי מספר משקי הבית שבהם מותקן מת"מ יותר מהוכפל בארבע השנים האחרונות, כשבשנת 2018 היו כ-20 אלף משקי בית שבהם הותקן המונה.

עוני. נתי שוחט, פלאש 90
קשישה מחפשת אוכל בזבל/פלאש 90, נתי שוחט

מרסל שוקרון בת 78, ניצולת שואה מבאר שבע, סיפרה לוואלה! כי היא חווה ניתוקים רבים מחשמל. "כל הזמן מצטבר לי חוב. התקינו לי את המונה, ואם אני לא מטעינה אותו אין לי חשמל. היום הבן שלי שם 200 שקל, אחרי שיומיים לא היה לי חשמל", אמרה. "כשאין לי חשמל אני מדליקה נרות כדי שאצליח לראות. אני בלי מקרר ובלי חימום גם בקור. אחרי שאני מטעינה אני יודעת להיזהר להשתמש מעט מאוד בחשמל שלא ייגמר".

לדברי מרסל, היא כבר סיימה את החוב, אך חברת החשמל סירבו להסיר את המונה. "החוב שלי התחיל כשבעלי והבן שלי נפטרו ביחד והם טיפלו בחשבונות, נוצר חוב של 13 אלף שקל. אני יודעת שיש הרבה כמוני וצריך לעזור לנו, הכי קל להוריד את החשמל, אבל אני אישה חולה וזקנה".

לעומתה, יוספה בר ששת בת 54 מקריית אתא, טוענת שעם הזמן היא למדה להסתדר עם המת"מ והוא אפילו עוזר לה. "בעלי חלה ואני לא עובדת, ככה צברתי חוב. בהתחלה שהתקינו לנו את השעון לא ידעתי איך להסתדר - פתאום היה נופל החשמל, הייתי נכנסת ללחץ ולפאניקה, היינו הולכים לשכנים כי לא היה חימום ואור, והיינו מבקשים הלוואות מחברים כדי שנוכל להטעין. היום אני כבר יודעת להסתדר איתו, להסתכל כמה נשאר לי, ככה אני לא נשארת בלי כלום. היום אני מעדיפה להישאר עם השעון הזה, כדי לא להיכנס שוב לחובות".

בקרב נתמכי הסיוע, ההוצאה הממוצעת על חשמל בבית הינה 621 שקלים המהווה 11.4% מההכנסה הממוצעת בחודש למשפחה (5,430 שקלים). יותר ממחצית מנתמכי הסיוע נותקו מחשמל בשנה האחרונה או קיבלו מכתבי התראה לפני ניתוק, כי לא עמדו בתשלום החשבון במועד. ניתוק משק בית מחשמל הוא משתנה מדיד וקשיח, משום שאספקת חשמל סדירה היא תנאי בסיסי לתפקוד תקין של הבית ודייריו, ניתוק מחשמל עשוי לבדו להעיד על הימצאותו של משק הבית במצב של עוני אנרגטי.

עוד בוואלה!

4 חודשים אחרי שנפצעה בפיגוע בירושלים וילדה פג: שוחררו האישה ובנה מבית החולים

לכתבה המלאה

יוקר המחייה עלול להחמיר את המצב של אלה שמנהלים מלחמת הישרדות יומיומית

ערן וינטרוב, מנכ"ל ארגון לתת מסר כי "המשמעות של עוני אנרגטי היא חוסר הביטחון של אנשים החיים בעוני, לגבי יכולתם לספק את צרכי האנרגיה של משק הבית. הדבר בא לידי ביטוי בין היתר בניתוק החשמל או חוסר יכולת להפעיל אמצעי חימום, מתוך חשש שלא יהיה למשפחה מספיק כסף כדי לשלם את חשבון החשמל. זאת, לאור הצרכים החיוניים הנוספים הדרושים לקיום שנחשבים כהוצאה גמישה, כמו מזון, תרופות או חינוך".

"המחשבה שבישראל 2022 חיים משפחות עם ילדים, קשישים או ניצולי שואה, שמתכסים בחורף עם שלוש שמיכות במקום להדליק את התנור או שאין להם חשמל בבית מכיוון שלא יכלו לשלם את החשבון, היא בלתי נסבלת, ומספקת זווית נוספת ועגומה על המשמעות של החיים בעוני", המשיך וינטרוב. "יוקר המחייה בישראל, עליית הריבית והעליה הצפויה במחירי החשמל, עלולה להחמיר את מצבם של אלו שממילא מנהלים מלחמת הישרדות יומיומית ואנו תקווה שהממשלה תשנה את סדר העדיפויות הלאומי, תקים גוף למאבק בעוני ותביא למפנה ולצמצום העוני והפערים החברתיים, שמשפיעים על רבע מהישראלים".

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי: "מונה תשלום מראש הוא פתרון שניתן ללקוחות שנקלעו לקשיים כלכליים בעיקבותם נצברו חובות גבוהים בגין צריכת החשמל. המונה מותקן לאחר תהליך ממושך ומשותף עם הלקוח, במסגרתו מאומץ מתווה שמאפשר לצרוך חשמל תוך כדי הפחתת החוב עד ל-20% מידי חודש. על פי אמות המידה של רשות החשמל, המונה מותקן ללקוח המועמד לניתוק, כמוצא אחרון. ללקוחות חסיני ניתוק לא מותקן המונה הנ"ל, אלא אם כן התקבלה בקשה מצידם. ככל שחוב הלקוח שולם במלואו והוא מבקש לחזור לחיוב רגיל, ניתן לעשות זאת, ללא עלות כספית. החיוב במונה תשלום מראש זהה לחיוב כמו בכל מונה אחר. בשנים האחרונות הסיוע ללקוחות המתקשים לשלם את חשבונות החשמל הוא פרטני ורגיש, בליווי רשויות הרווחה. ככלל, חברת החשמל נמצאת בקשר שוטף גם עם הארגונים החברתיים, מקיימת ירידי מיצוי זכויות לאוכלוסיות מוחלשות, ובשנה האחרונה הוקמה ועדה ציבורית המנהלת קרן סיוע בסך 15 מיליון שקלים מכספי החברה, ללקוחות המתקשים לשלם את חשבונות החשמל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully