וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האלימות מציפה את בתי הספר, אך משרד החינוך לא יודע מה היקף התופעה

עודכן לאחרונה: 19.12.2022 / 19:36

אירועי אלימות קשה התרחשו לאחרונה במוסדות ברחבי הארץ, אך במשרד לא אוספים נתונים על אודותיהם עקב הקושי לקבוע מהו "מקרה אלימות". הפעם האחרונה שניסו לקבוע קריטריון אחיד הייתה לפני יותר משנה, ובינתיים כל מחוז פועל לבדו. לטענתם - הנסיקה היא רק בחומרתם של המקרים

בווידאו: קטטה אלימה בבית ספר בנתניה/שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

האלימות במערכת החינוך גואה בשבועות האחרונים עם סדרת מקרים קשים, אולם משרד החינוך כלל לא יודע מה היקף התופעה. המשרד לא אוסף את הנתונים מהמחוזות השונים, ולכל אחד מהם הגדרות שונות למקרה אלימות. הפעם האחרונה בה ניסו לרכז את המספרים ולקבוע קריטריון אחיד הייתה לפני יותר משנה.

במשרד טוענים כי מורכבות התשובה לשאלה מהו מקרה אלימות מונעת מהם את האפשרות לדעת מה המספרים. לדבריהם נתונים בנושא נמצאים בידי המשטרה, אך זה נכון רק חלקית - המשטרה מטפלת רק במקרים שהגיעו אליה והפכו לבדיקה או חקירה. בנוסף לכך, מציינים במשרד כי חומרת המעשים גוברת - אך מספרם נשאר דומה. בטענה זו הם מסתמכים על סקר האקלים שנערך בשנה שעברה במערכת החינוך.

לפי השאלון שהועבר במוסדות, בבתי ספר יסודיים דוברי עברית נראתה עלייה של 4% ברמת האלימות המתונה והקשה לאחר כמה שנים של ירידה. בחטיבות הביניים ובתיכונים נשארה הרמה יציבה. בקרב דוברי ערבית, הייתה יציבות ביסודיים, עלייה בחטיבות הביניים וירידה בתיכונים. ככלל, האלימות נפוצה יותר ביסודיים - 34% מהלומדים בכיתות ד'-ה' דיווחו שתלמיד דחף אותם בחודש שקדם לסקר, לעומת 24% בז'-ט' ו-11% בי'-י"א. אחד מכל חמישה תלמידים ביסודי קיבל מכות, סטירות או בעיטות באותו פרק זמן ו-10% מהם ספגו איומים לפגיעה פיזית.

בן 16 נדקר בבית ספר ברחובות, מצבו קשה 13 בדצמבר 2022. קרין שגיא, אתר רשמי
בית הספר ברחובות בו נדקר בן 16, בשבוע שעבר/אתר רשמי, קרין שגיא

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון הבטיחה לנסות לטפל בתופעה עם כניסתה לתפקיד. בשנה שעברה הודיעה על תוכנית חדשה למאבק באלימות במערכת החינוך, "לא מרימים ידיים - באים בטוב", שזכתה לתקציב של 438 מיליון שקלים וכללה פרויקטים שונים בבתי הספר. "הגיעה שעת המבחן שלנו - למגר את האלימות ולאפשר לכל תלמידה ותלמיד סביבת לימודים מעצימה ומוגנת", אמרה שאשא ביטון. מאוחר יותר, התוכניות השתלבו במערכת הגפ"ן לניהול תקציבי מוסדות החינוך.

התוצאות הלא מספקות נראו בשבוע האחרון בשורת תקריות ברחבי הארץ. ביום שלישי נדקר נער בן 16 בשטח בית ספר ברחובות ופונה לבית החולים במצב קשה. לפי חבריו, רעולי פנים רדפו אחריו עד למשרד המנהל, ופרצו את הדלת כשניסה להשאיר אותה סגורה. בעקבות המקרה הורתה שאשא ביטון לעצור את הלימודים הסדירים יום לאחר מכן ולהקדיש את השעה הראשונה לשיח בנושא אלימות.

למרות זאת, האלימות המשיכה. בלוד נערות בכיתה ח' תקפו תלמידה אחרת באגרופים, בעיטות ומשיכות בשיער לאחר ש"אמרה מילה לא במקום". אמה של הנערה סיפרה כי נזקקה לטיפול רפואי במיון. באשדוד בן 13 ביקש מחבריו לצלם - והכה תלמיד אחר בעוצמה, גם לאחר שנפל לרצפה. המקרה האחרון אירע הבוקר (ראשון) בנתניה, כשנער בן 16 נדקר לפי החשד על ידי בן גילו ונפצע קל.

ממשרד החינוך טרם נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully