וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות המהומות: מתחיל מבצע לחילוץ ישראלים מהאיזור המסוכן בפרו

עודכן לאחרונה: 17.12.2022 / 20:22

מאות תיירים, בהם ישראלים רבים, נצורים במדינה לאחר שמעצר הנשיא הוביל למהומות אלימות, ידויי אבנים, מחסומי דרכים והשבתת רכבות. ממשרד החוץ נמסר כי הם מנטרים את המצב ובקשר עם המטיילים. הורים: "הציעו להם ללכת שבע שעות ברגל לעיירה הקרובה"

בווידאו: חילוץ המטיילים הישראלים בפרו/צילום: מגנוס ופספורטכארד

מאות תיירים, מתוכם ישראלים רבים, מצאו את עצמם תקועים במאצ'ו פיצ'ו שבפרו, לאחר ששלשום (חמישי) החלו מהומות אלימות במדינה בעקבות נסיון הפיכה. כעת, מדווחים הישאלים על עוצר לילי, מצור על עיירות מרכזיות, חסימות כבישים על ידי מפגינים, פירוק מסילות רכבת וידו אבנים אל עבר מי שמנסה לצאת מהעיר ברכב.

ישראל טרם החלה לפנות אקטיבית את אזרחיה מאיזורי החיכוך, אבל משרד החוץ המליץ להימנע מלהגיע לאזורים בהם ישנם ריכוזי הפגנות ועימותים. עוד נמסר מהמשרד כי מי שנזקק עזרת הנציגות מקבל אותה. "במשרד החוץ מנטרים את כל המטיילים הישראלים שידועים לנו, במיוחד במקומות הבעייתיים", נמסר.

הורים רבים שילדיהם נותרו תקועים במדינה סיפרו לוואלה על תיסכולם מהמצב. "החילוץ שהוצע למטיילים הישראלים הוא הליכה רגלית שבע שעות עד לעיירה הקרובה ומשם פינוי רכוב", סיפרה לוואלה רויטל, שבתה מטיילת כעת בפרו ולכודה באחד מאזורי המהומות, "יש מטיילים שלא מרגישים טוב כמו הבת שלי ואני דיי חוששת מהמסע הרגלי הזה. ציפיתי מהשגרירות וחברת הביטוח שידאגו לחילוץ אווירי לפחות למי שחייב, אך לא ניראה שזה קורה, וחבל".

ישראלים צועדים לאורך המסילה בפרו, 17 בדצמבר 2022. חברת מגנוס, אתר רשמי
ישראלים במהלך מבצע הפינוי בפרו/אתר רשמי, חברת מגנוס
ישראלים בפרו בזמן המהומות, 17 בדצמבר 2022. שחר מאמוק, אתר רשמי
שומרים על אווירה ישראלית בפרו/אתר רשמי, שחר מאמוק

חברת ביטוח המטיילים פספורטכארד נערכה יחד עם חברת החילוץ הישראלית "מגנוס" לפינוי דחוף של ישראלים שנמצאים באזור העיירה אגואס קליינטס, הסמוכה לאתר מאצ'ו פיצ'ו. חברת הביטוח מסרה כי גם מטיילים שאינם מבטוחי החברה יחולצו במסגרת המבצע. עוד נמסר כי כבר נוצר קשר עם כל הישראלים, וכי מבצע הפינוי החל. זאת, לאחר שמוקדם יותר ביצעו צוותי מגנוס בישראל ובפרו הערכת מצב מודיעינית על תנאי השטח ומזג האוויר. עוד מסרה החברה כי השלב הראשון של החילוץ לא הושלם, והישראלים יצטרכו לצעוד כעשרה קילומטר, מלווים בכוחות חילוץ מקומיים של חברת מגנוס ובמדריכים מקומיים. הם יגיעו לכפר הידרואלקטריקה ומשם יעלו על כלי רכב לנסיעה של שש שעות לקוסקו.

מפספורטכארד ומגנוס נמסר בהודעה כי "במהלך השבוע האחרון גברה אי היציבות הפוליטית באזור, מה שהוביל לפרעות אלימות וחסימות דרכים בערים מרכזיות, כבישים ואף שדות תעופה - מצב חירום הוכרז במדינה". עוד נמסר כי "ללא צפי לסיום המשבר, מרכז השליטה בנה מספר תוכניות חילוץ שונות על מנת לחלץ את המטיילים למקום מבטחים בדרך הבטוחה ביותר. התכנית נבחנת לפי תמונת המצב בשטח".

מנכ"לית פספורטכארד, רונית סגל: "המבצע המורכב לחילוץ הישראלים בפרו גובש ב-24 השעות האחרונות על ידי פספורטכארד ומגנוס איתור וחילוץ. לאחר הערכויות מודיעיניות נוספות התקבל אישור יציאה לדרך במהלך הלילה. בשלב זה לא ניתן למסור פרטים על תכנית החילוץ בשל המציאות בפרו בעקבות מצב החירום במדינה ונעדכן בהמשך ברגע שהמבוטחים הישראלים יגיעו לנקודה בטוחה".

מחאות אלימות בפרו. 16 בדצמבר 2022. רויטרס
מחאות אלימות בפרו/רויטרס
פסולת ברחובות בפרו בזמן המהומות, 17 בדצמבר 2022. שחר מאמוק, אתר רשמי
"כל הרחובות מלאים בזבל ברמה שכל קוסקו ריחות רעים"/אתר רשמי, שחר מאמוק

סטניסלב דוברובולסקי בן 22 ממושב מנחמיה שנמצא עם הקבוצה המונה כ-40 ישראלים ושסיימה כעת את ההליכה הארוכה סיפר לוואלה כי הם יושבים כעת לאכול במסעדה מקומית ומחכים להסעה להמשך הדרך, לקוסקו. "ההליכה של כעשרה קילומטרים היתה בעיקר לאורך מסילת הרכבת, כל המטיילים פה מנוסים ובכושר אז לא היתה בעיה מיוחדת. היה חלק שהיה קצת יותר קשה עם התיקים, אבל עזרו למי שהתקשה ולקחו להם את התיקים וכולם השלימו את ההליכה".

"אנחנו לא ראינו את המהומות והמקומיים התייחסו אלינו באופן יפה. מדובר בעיירה תיירותית. יחס רגיל. אוהבים שם ישראלים. איווט הסוכנת שאירגנה את הקבוצה ממש דואגת לנו ובקשר איתנו ועם החברה של פספורטכארד ומגנוס שחילצו אותנו עם המקומיים. היא לחצה על זה שיוציאו אותנו והיא מעדכנת אותנו כל הזמן במה שקורה. שמענו על מה שקורה במדינה ולפני כמה ימים אמרו לנו שאי אפשר לצאת מכאן. עם פרו גמרתי. מתגעגעים לארץ אבל ממשיך לטייל בדרום אמריקה ואחזור לארץ בעוד כחמישה חדשים", סיפר על תכניותיו.

שחר מאמוק, מטייל בן 22 שנמצא בפרו כבר חודש, אמר לוואלה!: "אני בקוסקו כרגע ופתחו אתמול את הטיסות אבל הן יקרות מאוד. לצאת מהמדינה זה כמעט 4,000 שקל. המדינה הכריזה על מצב חירום מדיני, זה אומר שיש סגר כל יום מ-20:00-04:00 למשך 30 ימים. לפי המקומיים הבנתי שיש צעדות ענק היום מהכפרים לקוסקו, מתכננים הפגנה ענקית פה בעיר. אנחנו הרבה ישראלים פה יחסית לא יוצאים הרבה מההוסטלים. בימים האחרונים כל מקומי שפתח את החנות שלו נסע במונית או לא השתתף בהפגנות ההמון ניפץ לו את החנות עם אבנים והשחיתו רכבים".

מאמוק סיפר עוד כי הצליח לברוח מפיסק לקוסקו לפני כמה ימים. לדבריו, הוא נסע עם נהג מונית מקומי דרך השטח, משום שהכבישים היו חסומים בסלעים. לדבריו, "כל הרחובות מלאים בזבל ברמה שכל קוסקו ריחות רעים ויש פה כמה ישראלים שכבר נהיו חולים מזה".

חילוץ ישראלים מפרו, 17 בדצמבר 2022. באדיבות המשפחה
"כל המטיילים פה מנוסים ובכושר, אז לא היתה בעיה מיוחדת". ישראלים במסע החילוץ/באדיבות המשפחה

גל עדוט עדני כתבה בפוסט בפייסבוק: "אנחנו בטוב! חלקו הראשון של המסע שלנו בדרך החוצה מפרו עבר בשלום. למעט עקיצות אכזריות שהתנפחו למימדים מזעזעים, כאבי שרירים ועייפות עצומה אנו בריאים ושלמים ונמצאים בדירה ששכרנו בקוסקו. כאן ננוח עד שנצליח להבין את המצב ונתכנן איך אנו יוצאים בצורה בטוחה לכיוון בוליביה".

לוואלה! אמרה עדני: "אני חייבת לציין שלמרות שהמקומיים שסייעו לנו לתכנן את המסע הרגלי החוצה מאוד התנגדו שנצא, הם חששו שמא ניתקל במפגינים אלימים שיסחטו מאיתנו דמי מעבר או חלילה לא יניחו לנו לעבור, לא הרגשנו סכנה אמיתית, כזאת שהזהירו מפניה. גם כשהגענו למחסום שהקימו המפגינים, עברנו אותו בלי שניסו לעצור בעדנו. אולם הנהגים המקומיים חששו להתעמת איתם, לכן הרכבים שנסענו בהם עצרו במרחק רב מהמחסומים.

לדבריה, קוסקו שקטה מאוד בהשוואה לשבוע שעבר. "החל מיום רביעי שעבר היו הפגנות מידי יום נגד הקונגרס לצד חגיגות הנבידד (כריסטמס), חתונות ואירועים שונים, העיר הייתה תוססת ועמוסה בתיירים. כעת יש נוכחות משטרתית גדולה שמוסיפה לתחושת הביטחון. עם זאת האווירה כבר לא שמחה ותוססת. בשעות הערב יש עוצר החל משעה שמונה בערב ועד ארבע לפנות בוקר. אולם אני חייבת לציין שכלפי תיירים הם מגלים סבלנות והבנה".

אבנים חוסמות את הכביש בפרו בזמן המהומות במדינה, 17 בדצמבר 2022. שחר מאמוק, אתר רשמי
סלעים חוסמים את הכביש בפרו/אתר רשמי, שחר מאמוק

לאור ההתפתחויות הפוליטיות האחרונות בפרו וההכרזה על מצב חרום במדינה לחודש הקרוב, משרד החוץ המליץ היום (שבת) לאזרחים ישראלים השוהים בפרו להימנע ככל שניתן מהתקהלויות, מהגעה למקומות בהם מתקיימות הפגנות בעת הזו, ולהיות קשובים לאמצעי התקשורת ולהודעות משרד החוץ. עוד נאמר בהודעה כי באזורים מסוימים במדינה, ובמיוחד במחוז קוסקו ובאזור מאצ'ו פיצו, ישנן חסימות כבישים המגבילות את התנועה באזור, כמו גם את הכניסה והיציאה ממנו, שכן מערכת הרכבות וחלק משדות התעופה אינם מתפקדים. משרד החוץ ממליץ לאזרחים ישראלים המתכננים להגיע לפרו לנקוט במשנה זהירות ולהתעדכן במצב בשטח.

הפגנות תמיכה בנשיא לשעבר פדרו קסטיו בפרו. רויטרס
כ-300 תיירים מקומיים וזרים נצורים בעיר בעקבות המהומות/רויטרס

ראש העיר מאצ'ו פיצ'ו אמר לתקשורת כי הוא מעריך כי כ-300 תיירים מקומיים וזרים נצורים כעת בעיר מבלי יכולת לצאת ממנה. הוא אמר כי ביקש מהממשלה פינוי שלהם במסוקים לאחר שחברת הרכבות הפסיקה את השירות אל ומהעיר.

ממשלת פרו החדשה הכריזה על מצב חירום לאומי בן 30 יום כדי לדכא את ההפגנות האלימות המטלטלות את המדינה בעקבות הדחתו ומעצרו של הנשיא פדרו קסטיו לפני שבוע. בצעדים שהוכרזו ביום רביעי הושעתה את הזכות להתקהל ולנוע בחופשיות ברחבי המדינה כולה - וזאת ימים לפני חופשת חג המולד, כאשר אנשים בדרך כלל בדרכים כדי לבקר את משפחתם. ההכרזה גם מסמיכה את המשטרה לבצע חיפוש בבתים של אנשים ללא רשות או צו שיפוטי ובמקרה הצורך להטיל עוצר לילי.

עד כה, גבו ההפגנות בפרו את חייהם של עשרות בני אדם. זאת בעקבות האשמות כלפי הנשיא לשעבר פדרו קסטיו על שביצע ניסיון הפיכה לפני כשבוע. אתמול דווח כי נהרגו לפחות 16 בני אדם, מוקדם יותר השבוע דיווח נציב תלונות הציבור המקומי, כי שני נערים בני 15 ו-18 נהרגו "ככל הנראה כתוצאה מירי" במהלך עימותים עם המשטרה.

נשיא פרו המודח, פדרו קסטיו. 7 בדצמבר 2022. רויטרס
נשיא פרו המודח פדרו קסטיו/רויטרס

נשיא פרו לשעבר פדרו קסטיו הכריז לפני כשבוע על פיזור הקונגרס והורה על מצב חירום, שעות לפני שהיה אמור לעמוד בפני משפט הדחה. המהלך החריג הביא להתפטרות של שרים מרכזיים מממשלתו של קסטיו והאשמות על "הפיכה" מצד חברי הקונגרס ועל כן הנשיא נעצר.

סגנית נשיא פרו, דינה בולוארטה, הושבעה מיד לאחר מכן לנשיאת המדינה. בולוארטה, עורכת הדין בת ה-60, הפכה למנהיגה האישה הראשונה בהיסטוריה של המדינה, שקייימת יותר מ-200 שנה. ימים ספורים לאחר מכן, ונוכח ההפגנות הנרחבות במדינה, היא הודיעה ביום שני האחרון כי תגיש הצעת החוק לדחות את הבחירות בשנתיים, לאפריל 2024.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully