וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נבחרת מרוקו היא אצבע בעין לעולם המערבי • المنتخب المغربي يضع إصبعه في عين العالم الغربي

עודכן לאחרונה: 14.12.2022 / 15:51

הערב תעלה נבחרת מרוקו למשחק חצי גמר גביע העולם נגד אלופת העולם צרפת. הנבחרת, שהביאה לעולם הערבי הישג חסר תקדים בעולם הספורט - הביאה לו הישג גדול אף יותר במישור החברתי. המאבק על מגרש הכדורגל טומן בתוכו מאבק אחר, וההצלחה של מרוקו היא רק הדובדבן שבקצפת | דעה

تلعب المغرب الليلة مباراة نصف نهائي كأس العالم ضد فرنسا "البطل". المنتخب المغربي الذي حقق للعالم العربي إنجازًا غير مسبوق في عالم الرياضة - حقق له إنجازًا أكبر على المستوى الاجتماعي. المنافسة في ملعب كرة القدم تحتوي داخلها منافسة أخرى

אוהדי מרוקו חוגגים ברבאט את ההעפלה לרבע גמר מונדיאל 2022 בקטאר/טוויטר

בשנת 1977 הכריז פלה האגדי שנבחרת אפריקאית "תזכה בגביע העולם לפני שנת 2000". בסוף זה לא קרה, ולמעשה אף נבחרת אפריקאית לא עשתה זאת עד שנת 2000 - כך שפלה נאלץ להאריך את תאריך התפגוה של התחזית שלו לשנת 2010. תוקף שלימים התברר גם הוא כשגוי.

השנה היא 2022, ונבחרת מרוקו במרחק משחק אחד מגמר גביע העולם - כשהיא קרובה יותר מתמיד להגשים את התחזית של פלה בן ה-82. ראוי לזכור ולהזכיר כי מדובר בנבחרת שהיא לא רק אפריקאית אלא גם ערבית - וכי הקמפיין שלה בקטאר השנה הצליח לעשות היסטוריה והיסטריה. היסטוריה, מכיוון שלעד תיזכר כנבחרת הערבית הראשונה אי פעם שעשתה חיל במונדיאל והגיעה עד לחצי הגמר עם הגנת הברזל שלה, כשבדרך היא לא מפסיקה לאמלל את החלוצים הטובים ביותר בעולם (מישהו אמר בלגיה, ספרד ופורטוגל?). היסטריה, מכיוון שאם נתבונן רגע במתרחש במדינות העולם הערבי, נראה שנבחרת כדורגל הצליחה לעשות מה שאף מנהיגות עוד לא עשתה, וזה לייצר אחדות מלאה, כשדגל מרוקו מככב בכל פינה ברחוב ערבי ובכל חשבון ערבי ברשתות החברתיות.

אוהדים חוגגים ברחובות מרוקו לקראת משחק הנבחרת במונדיאל 13 בדצמבר 2022. דרור זמיר, אתר רשמי
תוגשם באיחור התחזית של פלה?/אתר רשמי, דרור זמיר

אפילו על מועד תחילת חודש הרמדאן אין תמיד הסכמה בעולם הערבי-מוסלמי. וזו בדיוק הגדולה של נבחרת מרוקו ושחקניה. האחדות שיצרו, ולא פחות מזה הגאווה שגרמו, לכל אדם בעולם הערבי בכלל והמוסלמי בפרט. למעשה, יש כאן מעבר לעוד תחושת אחדות. מדובר בסוג של אחדות וגאווה - מול המערב.

בעוד שלא מעט מאנשיו מנסים לתייג לכאורה את העולם הערבי-מוסלמי כמי שהביא רק דברים רעים לעולם, עצם התקדמותה של הנבחרת מגלמת אמירה ברורה כנגד המערב הטומנת בתוכה את המסר: "חבר'ה, אין כאן עולם שלישי, והוא בטח לא מתחיל ונגמר בדאע"ש". אלא, אנו מסתכלים לכם בגובה העיניים, ומדיחים לכם נבחרות ושחקנים מהטופ האירופי. לא מסתפקים בהיסטוריה שלנו, שהביאה לעולם דמויות כגון אבן ח'לדון ואבן סינא - אלא רוצים לחיות את ההווה. לייצר היסטוריה חדשה, פריחה עכשווית, ולהביא לעולם הישגים מוחשיים גם היום.

שחקן נבחרת מרוקו אשרף חכימי מחבק את אמו שביציע בקטאר. Ian MacNicol, GettyImages
יצרו אחדות וגאווה מול המערב. שחקן הנבחרת ואמו/GettyImages, Ian MacNicol

מספר מועדוני כדורגל מובילים באירופה נמצאים היום בבעלות ערבית, גביע העולם נערך לראשונה במזרח התיכון ובמדינה ערבית, סרטים זרים מצליחים מצולמים במדינות ערב ורק בתחילת השבוע שיגרה איחוד האמיריות את החללית "ראשד" שמתוכננת לנחות תוך מספר חודשים על הירח. חללית שהגיעה שנתיים לאחר ההיסטוריה הערבית בחלל עם שיגור חללית "התקווה" למאדים, מה שרק יכול להצביע על העובדה שמשהו קורה בעולם הערבי - וגל ההתעוררות בעיצומו.

אף אחד לא מנסה לטעון שכל מה שקורה בעולם הערבי הוא דוגמה למופת. יש לא מעט צדדים שליליים שאי אפשר להתכחש אליהם - כמו בכל חברה מערבית. אך, יחד עם זאת, אין ספק שזה טיפה מגוחך לראות שאנשי העולם שהביאו לאנושות את מלחמות העולם שגבו את חייהם של עשרות מיליונים, את השימוש המבצעי היחיד שנעשה בנשק גרעיני עד היום ואת הכיבוש הארוך בהיסטוריה העולמית - מחלקים תעודות מוסר לאחרים. איך אמר נשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו בחודש שעבר? "על מה שהאירופאים עשו בשלושת אלפים השנים האחרונות, אנחנו צריכים להתנצל בשלושת אלפים השנים הבאות - לפני שנוכל לתת שיעורים במוסר לאחרים.

אוהדי הפועל אום אל פאחם עם דגלי מרוקו. מאור אלקסלסי
מונדיאל שידברו עליו שנים קדימה/מאור אלקסלסי

אין לפסול את האופציה שיש כאן מאבק סמוי במערב, שטוען ללא הרף שהוא הצד "הנאור" במשוואה. מאבק שבא לידי ביטוי באחדות ובתמיכה חסרות התקדים בנבחרת "אריות האטלס" של מרוקו. נכון, אף אחד לא ציפה או האמין בתחילת המונדיאל שנבחרת מרוקו תגיע לארבע הפיינלסטיות. אך מתחילת התחרות היה ניתן להרגיש שמדובר במונדיאל ערבי המעניק תחושת גאווה לאנשים בעולם הערבי, וההישג של שחקני מרוקו הוא רק הדובדבן שבקצפת. המאבק על מגרש הכדורגל טומן בתוכו מאבק אחר - כזה שבא לומר לעולם המערבי "לא רק אתם יודעים לעשות מונדיאלים". ולא רק שאנחנו יודעים, אנחנו גם משאירים לכם אבק.

מדובר במונדיאל שכולם ידברו עליו שנים קדימה, ואולי הוא רק הסיפתח לקראת עוד טורנירים עולמיים שייערכו במדינות ערב. זו בעצם המשבצת שנכנסה אליה נבחרת אריות האטלס - ויש אפילו מי שיאמר שזאת בעל כורחה, כי לא חסר מי שיטען שהיא קודם כל נבחרת המייצגת את יבשת אפריקה לפני העולם הערבי. אך לא ניתן להתעלם מההישג האדיר שלה, שמעבר להישג ספורטיבי הוא הישג של גאווה אדירה ואחדות חסרת תקדים, כפי שניתן לראות בסרטונים שהסתובבו ברשת - מכל פינה בעולם הערבי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully