וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בליץ החקיקה: הכנסת אישרה את חוקי דרעי ובן גביר בקריאה טרומית

עודכן לאחרונה: 13.12.2022 / 22:50

החוקים שהעבירה הכנסת מאפשר לדרעי להתמנות לשר למרות שנגזר עליו מאסר על תנאי, ומעניקות לשר המיועד בן גביר סמכות נרחבת על המשטרה. לצד אלו, אושרה הצעת חוק שמטרתה הכנת תשתית להכפפת המנהל האזרחי לסמוטריץ' והצעת חוק שמטרתה לנטרל את האפשרות של התפצלות מהליכוד

יריב לוין, בנאום בחירתו ליו״ר הכנסת ה-25/ערוץ הכנסת

הקואליציה המיועדת העבירה הערב (שלישי) בקריאה טרומית ארבעה חוקים שיאפשרו את הקמת הממשלה - בהתאם להסכמים בין המפלגות השונות. הצעת החוק הראשונה שעברה היא של ח"כ משה ארבל מש"ס שתכשיר את המינוי של דרעי לשר ותקבע כי רק מי שהורשע ונדון למאסר בפועל לא יוכל להתמנות לתפקיד שר אך לא במקרה של מאסר על תנאי כמו במקרה של יו"ר ש"ס.

בשלב הבא אישרה הכנסת בקריאה טרומית את הצעת החוק של ח"כ איתמר בן גביר שמטרתה לעגן את כפיפות המשטרה והמפכ"ל לממשלה ולשר. זאת, למעט לעניין חקירות שהמשטרה מבצעת. כמו כן, ההצעה מעגנת את תפקידו של המפכ"ל כמופקד על ניהול משטרת ישראל, על הפעלתה ועל פיתוח יכולותיה וכן לקבוע כי ימלא את תפקידיו בהתאם להתוויית המדיניות ולעקרונות הכלליים של השר.

ההצעה קובעת עוד כי הוראות המשטרה שקובע המפכ"ל יהיו בהתאם להתוויית המדיניות ולעקרונות הכלליים של המשטרה. ח"כ בן גביר עלה להציג את הצעת החוק. "אנחנו בדמוקרטיה, ומטרת הדמוקרטיה היא שאנחנו נקבע את המדיניות. אנחנו מגיני הדמוקרטיה", אמר. השר לביטחון הפנים היוצא עמר בר לב הגיב במליאה ואמר כי "החוק הזה יהפוך את ישראל למדינת משטרה. הצעת החוק תסכן את הדמוקרטיה במדינה". בן גביר הגיב לו חזרה: "איזו צביעות, איזו דו-פרצופיות. איזו בושה. רק כשאנחנו מציעים את ההצעה הזאת, זה לא בסדר? אתה בעצמך אמרת שיש בעיה עם סמכויות".

גם הצעת החוק שמאפשרת כהונת שר נוסף במשרד ממשלתי אושרה בקריאה טרומית. מדובר בהצעה שמטרתה הכנת התשתית להכפפת המנהל האזרחי לשר המיועד בצלאל סמוטריץ', ופיצול סמכויותיו של שר הביטחון. שר הביטחון ויו"ר כחול לבן בני גנץ אמר לפני אישורה במליאה כי הקואליציה העתידית "יוצרת פה שעטנז לא רציני שיהיו לו נפגעים. זה מהלך אנטי ביטחוני שבסופו של דבר יפגע במתיישבים ובביטחונם, יפגע בצה"ל, יטיל נטל עצום על משרתי המילואים, וגם יעשה לכם צרות גדולות בתוך הממשלה, ויהפוך את ראש הממשלה ל'בורר' בענייני יהודה ושומרון". גנץ קרא לנתניהו והזהיר אותו: "אתה מפרק את ביטחון ישראל".

לצד אלו, גם הצעת החוק שתבטל את האפשרות של ארבעה חברי כנסת להתפלג מסיעתם אושרה בקריאה טרומית. בהתאם, לצורך התפלגות תידרש קבוצה של שני ח"כים לפחות, המהווים לפחות שליש מחברי הסיעה. מדובר בהצעה שנתניהו דרש לקדם עוד בטרם השבעת הממשלה כדי לנטרל את הח"כים הסוררים במפלגתו ואת האיומים שפיזרו לאחר תוצאות הבחירות במידה ולא יקבלו תפקידים בכירים בממשלה ובקואליציה העתידית.

נתניהו ויריב לוין צופים במונדיאל בזמן ההצבעות במליאה.  13 בדצמבר 2022. יוסלה ברגמן ויוני קניג, אתר רשמי
לוין ונתניהו צופים במונדיאל במליאה, הערב/אתר רשמי, יוסלה ברגמן ויוני קניג
בועז ביסמוט צופה במונדיאל בזמן ההצבעות במליאה.  13 בדצמבר 2022. יוסלה ברגמן, אתר רשמי
בועז ביסמוט צופה במונדיאל במליאה/אתר רשמי, יוסלה ברגמן

לפני כן בחרה הכנסת ברוב של 64 חברים בח"כ יריב לוין מהליכוד לתפקיד יו"ר הכנסת ה-25. כל חברי הקואליציה העתידית תמכו במועמדות של לוין וזו גברה על מועמדותם של חברת הכנסת מירב בן ארי מיש עתיד וח"כ איימן עודה מהרשימה המשותפת. לוין יכהן כעת בתפקיד עד להשבעת הממשלה, תקופה שבה הכנסת תקדם שורת הצעות חוק שנדרשות קודם ההשבעה בהתאם לסיכומים עם השותפות הקואליציוניות.

בתום ההצבעה לוין ולוי התחבקו ולחצו ידיים, לאחר מכן לוין ליווה אותו בדרכו למטה מעמדת היו"ר במליאה ברקע מחירות כפיים של חברי המליאה. "אעשה ככל יכולתי למלא גם את שליחותי זו בדרך שבה חינכו אותי הוריי. דרך של מחויבות מוחלטת לעם ישראל", אמר לוין בנאום שנשא לאחר בחירתו. "אני תקווה שהכנסת ה-25 תמלא את ימיה ותקום בקרוב ממשלה יציבה. נצטרך לעשות מאמץ משותף כדי לחזק את מעמדה של הכנסת והרשות המחוקקת. מחכים לנו בימים הקרובים ימי עבודה עמוסים ביותר".

חברי הכנסת צופים במונדיאל מאחורי המליאה, 13 בדצמבר 2022. יקי אדמקר
חברי הכנסת צופים במונדיאל מאחורי המליאה, 13 בדצמבר 2022/יקי אדמקר
מליאת הכנסת מתכנסת לדיון והצבעה על מינויו יו״ר כנסת חדש 13 בדצמבר 2022. ללא, ראובן קסטרו
לוין ונתניהו מתחבקים לאחר ההצבעה. היום/ראובן קסטרו, ללא

חקיקה בלו"ז צפוף

תוכנית הקואליציה היא לנסות לקדם את ההצעות לאישור בקריאה ראשונה כבר מחר. מדובר בהליך בזק מהיר שנעשה תחת הדד ליין להרכבת הממשלה בעוד תשעה ימים. בשבוע הבא, ימי חג החנוכה, הכנסת תפעל במתכונת מצומצמת עד לשעה 16:00, ובמפלגות החרדיות הודיעו לליכוד כי לא יסכימו לחרוג מהנוהג הקבוע ובכדי לא ליצור תקדים לעתיד. לכן, לוח הזמנים קצר, וייתכן כי לבסוף הקואליציה לא תצליח להשלים את החקיקה במלואה עוד קודם השבעת הממשלה

יריב לוין יו"ר הכנסת הזמני החדש  13 בדצמבר 2022. ללא, ראובן קסטרו
לוין מקבל מלוי את פטיש היו"ר במליאה, היום/ראובן קסטרו, ללא
מליאת הכנסת מתכנסת לדיון והצבעה על מינויו יו״ר כנסת חדש 13 בדצמבר 2022. ללא, ראובן קסטרו
לפיד בכנסת, היום/ראובן קסטרו, ללא

לפני ההצבעה המליאה סערה עם חילופי מהלומות בין ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד למחליפו המיועד בתפקיד בנימין נתניהו.

לפיד תקף את נתניהו, כינה אותו חלש ואמר כי הוא נשלט בידי ראשי מפלגות אחרים מגוש הימין. "זו לא ממשלת ליכוד, זו בטח לא ממשלת נתניהו. נתניהו חלש, מבועת מהמשפט שלו, השתלטו עליו אנשים צעירים ממנו, קיצונים ונחושים ממנו", אמר לפיד בנאום במליאה. דבריו מגיעים ברקע הפרסומים אודות הסעיפים בהסכמים הקואליציוניים של הליכוד שזכו בימים האחרונים לביקורת נוקבת.

מליאת הכנסת מתכנסת לדיון והצבעה על מינויו יו״ר כנסת חדש 13 בדצמבר 2022. ללא, ראובן קסטרו
נתניהו במליאה, היום/ראובן קסטרו, ללא

ראש הממשלה המשיך ותקף: "הממשלה שלנו העלתה את המשכורות של חיילי צה"ל ב-50%, הממשלה החדשה מעדיפה לתת את הכסף - של המיסים שלך - לצעירים בני שמונה-עשרה כדי לוודא שהם לא יתגייסו ולא יעבדו".

מליאת הכנסת מתכנסת לדיון והצבעה על מינויו יו״ר כנסת חדש 13 בדצמבר 2022. ללא, ראובן קסטרו
סמוטריץ' וגפני במליאה, היום/ראובן קסטרו, ללא

נתניהו נשא נאום תגובה לדבריו של לפיד ואמר כי "נשמור על הסטטוס קוו, לא תהיה פה מדינת הלכה. נדאג לכל אזרחי ישראל ללא יוצא מן הכלל. נשמור על דרך הימין הלאומי והליברלי". יו"ר הליכוד קרא לאופוזיציה להפסיק "עם ביזוי, ההפחדות והשקרים. שמעתי את ראש הממשלה היוצא לפיד 'רק אנחנו משלמים מיסים ורק אנחנו משרתים בצבא'. אם יאיר לפיד מתעקש על ההשוואות האלה, בואו נשווה גוש לגוש. 32 מנדטים בליכוד משרתים בצה"ל, 12 מנדטים של הציונות הדתית ועוצמה יהודית משרתים בצה"ל, חלק גדול מש"ס גם ולא לדבר על ציבור חרדי גדול שמשרת בשירותי ההצלה. זה לפחות 50 מנדטים לעומת פחות שלכם. לא צריך את ההשוואה הזאת תפסיקו לשסות".

ח"כ מלכיאלי מש"ס אמר כי "לפיד משקר, הבטחת לנו לשלם יותר מזה. תמשיך להסית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully