וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערה בפרדס חנה-כרכור בעקבות ביטול הקרנה של סרט תיעודי ביישוב: "סתימת פיות"

עודכן לאחרונה: 11.12.2022 / 9:20

מפגינים רבים הגיעו לרחבת בניין המועצה כדי למחות על ביטול ההקרנה של הסרט, בעל תוכן פוליטי, ע"י ראשת המועצה. מנגד, התאספו מוחים פעילי ימין, שתמכו בצעד והפגינו נגד הקבוצה הראשונה. למקום הגיעו משטרה ומג"ב, ואדם אחד נעצר. "סנונית ראשונה לעידן ביבי-בן גביר"

סערה בפרדס חנה-כרכור בעקבות ביטול הקרנה של סרט תיעודי ביישוב: "סתימת פיות"/יואב איתיאל

כמאתיים איש הגיעו אמש (שבת) להקרנה הפגנתית של סרט ישראלי דוקומנטרי ברחבת המועצה המקומית של פרדס חנה-כרכור. זאת, לאחר שראשת המועצה המקומית הגר פרי יגור מנעה את הקרנתו ביישוב בשל תוכנו הפוליטי, העוסק בפעולות צה"ל בחברון. ההקרנה בוטלה בעקבות דרישת יו"ר ארגון "בצלמו", שי גליק.

הסרט, "H2: מעבדת השליטה", היה אמור להיות מוקרן באשכול הפיס לגיל הזהב ביישוב במסגרת מיזם "ישראלי בפרכור", אותו מקדמת המועצה. במסגרת המיזם מוקרנים סרטים תיעודיים של יוצרים ישראלים, ולאחר מכן מתקיים שיח עליהם עם הקהל. בעקבות ביטול ההקרנה המקורית, הסרט הוקרן פעמיים באולם חלופי ביום שישי האחרון, ופעם נוספת במוצאי שבת, אז הגיעו הצופים להקרנה הפגנתית שהתקיימה ברחבת בניין המועצה.

"ראשת המועצה עברה על החוק. אז מה אם מישהו התקשר והפחיד אותה?", אמרה ח"כ לשעבר יעל כהן-פארן, תושבת היישוב שהגיעה להקרנה אמש. "מה שהכי מרגיז אותי בכל הסיפור הזה, זה המהלך של ראשת המועצה שלנו, שנבחרה בכלל כנציגת מפלגת העבודה ובתמיכת העבודה. פניתי גם למרב מיכאלי בעניין הזה. זאת סתימת פיות ובושה שהיא משתפת עם זה פעולה. זו סנונית ראשונה של עידן ביבי-בן גביר: הם עוד לא נכנסו וכבר יש סימן לבאות. נראה את זה בכל מקום אם ראשי הרשויות לא יתעשתו".

מנגד מחו כמה עשרות מפגינים נגד הקרנת הסרט. "רק מי שחווה פיגוע יודע מה זה", אמרה ירדנה בוחבוט מפרדס חנה, אחת מהם. "בושה שעושים סרט כזה על חיילי צה"ל שנותנים את הנשמה שלהם".

הקרנה מחאתית של הסרט "H2: מעבדת השליטה" ברחבת בניין מועצת פרדס חנה כרכור, 10 בדצמבר 2022. יואב איתיאל
"המועצה מחשיכה את האור על סרט קולנוע". הפגנה ברחבת בניין המועצה, אתמול/יואב איתיאל

יוזמי ההקרנה טענו כי ההתנגדות לסרט מקורה בבורות של אלה שלא צפו בו ואף אינם מכירים את תוכנו. "איפה נשמע שמועצה מקומית מחשיכה את האור על סרט קולנוע?", אמר לבאים הקולנוען לירן עצמור, שהיה הדובר הראשי באירוע, שדבריו הסעירו את המוחים עוד יותר. "מה נראה שלא ראינו במהדורת החדשות? אנחנו לא יודעים שזה שישים שנה מדינת ישראל כובשת, מתעמרת ומתעללת בעם השכן שלנו? אנחנו לא יודעים שגוזלים שם אדמות? לא יודעים שהורגים שם ילדים?". בתגובה הוא זכה לקריאות "שקרן", "אתה מחבל", וקריאות קצובות "בושה", ו"מוות למחבלים", שחזרו לאורך הערב.

"לא היתה מחאה כזו עד היום בשום מקום שהקרנו בו את הסרט", אמרה לוואלה טרם ההקרנה הילה מדליה, מפיקת הסרט. "האמת היא שזה מפתיע שקמה מחאה דווקא כנגד הסרט הזה, שמי שכן ראה אותו יודע שהוא נעשה בכלל מנקודת מבטם של הקצינים".

"אנחנו רוצים להיות ניטרליים, וראש המועצה שלנו לא הבינה שבמעשה שלה היא הפכה את עצמה ללא ניטרלית, ורק בגלל שהסגן שלה הוא ימני", אומרים בני זוג מכרכור בשנות השמונים לחייהם, שהגיעו להקרנה, "היא לקחה צד. אני חושבת שהיא מרגישה נורא ואיום. לא קלטה מה שעשתה".

"אתם לא אחים, אתם אויבים מבית", המשיכו לקרוא מפגינים מהמחנה השני. "אתם הופכים את צה"ל ללא מוסרי על ידי סרט לא מוסרי, שאחר כך תציגו אותו בחו"ל כאילו הוא מתקבל על ידי הציבור בישראל. אבל זה לא נכון, ויפה עשתה ראשת המועצה, שאסרה את הקרנתו באולם ציבורי כאן. אנחנו נדאג שלא יוקרן בשום מקום אחר במתקן ציבורי". רבים מהם אחזו דגלי ישראל, כרזות ליכוד ונתניהו וכרזות שנשאו את הכיתוב: "די לתרבות הטרור".

עוד בוואלה!

מרד כלל ארצי: יותר מ-50 רשויות מקומיות הודיעו שלא ישתפו פעולה עם המדיניות של אבי מעוז

לכתבה המלאה
מפגינים נגד הקרנת הסרט התיעודי "H2: מעבדת השליטה" בפרדס חנה-כרכור, 10 בדצמבר 2022. יואב איתיאל
"הופכים את צה"ל ללא מוסרי על ידי סרט לא מוסרי". המפגינים שהגיעו למחות נגד ההקרנה, אתמול/יואב איתיאל

כוח משטרה הציב גדרות בין שני המחנות, ולאחר מכן הוזעקה תגבורת של אנשי מג"ב, חלקם חמושים ברובים. מדי פעם גלש העימות המילולי להתפרצות של מפגיני הימין לכיוון המשתתפים בהקרנה, ולדחיפות שוטרים. אחד מהמתפרעים נעצר על ידי המשטרה לאחר שהשתולל בתוך מתחם ההקרנה, אך שוחרר במקום. לדבריו, הוא עצמו נפגע פעולות איבה.

ממועצת פרדס חנה כרכור נמסר: "נוכח רגישות התכנים והמחלוקות הציבוריות עליהן, הועברה הנחיה להוציא את מבני הציבור מהמחלוקת הציבורית בנושא. יש מקום במרחב שלנו לקיים את השיח שעולה מהסרט אך יש לעשות זאת ללא שימוש במבנים המיועדים לציבור כולו או שמכילים תוכן שעלול לפגוע בחלקים מהציבור. עמדת הגורמים המקצועיים נכונה לאור הסיטואציה המורכבת אך אין בה כהוא זה בהבעת עמדה בעד או נגד כנגד תכני סרט, זה או אחרים, העוסקים בנושאים המדוברים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully