וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רופאים באיראן: כוחות הביטחון מכוונים לפנים ולאיברי מין של מפגינות

עודכן לאחרונה: 8.12.2022 / 17:04

גורמי רפואה במדינה ששוחחו בעילום שם עם "הגרדיאן" סיפרו על אופי פציעות שונה בין הפצועים והפצועות מהמחאות. בעוד שהמפגינים נורים בעיקר ברגליים, בישבן ובגב, הנשים סובלות מפציעות בפנים, בחזה ובאיברי המין שלהן. "הם רוצים להרוס את היופי שלהן"

צעירה איראנית שנפצעה בעינה מירי כוחות הביטחון/רשתות חברתיות

כוחות הביטחון של איראן יורים במכוון לעבר הפנים, החזה ואיברי המין של מפגינות - כך אמרו רופאים במדינה לעיתון "הגרדיאן".

רופאים ואחיות, המטפלים במפגינים בסתר כדי להימנע ממעצר, סיפרו שהם הבחינו לראשונה בנוהג הזה כשראו שמפגינות המגיעות לטיפול סובלות מפציעות אחרות מאלו של מפגינים, הנורים לרוב ברגליים, בישבן ובגב. בתמונות שהעבירו הרופאים, חרף המאמצים של המשטר לשבש את האינטרנט במדינה, נראים פצועים שבגופם עשרות כדוריות הנורות מטווח קצר.

אנשי מקצוע רפואיים ששוחחו עם העיתון הזהירו כי הפציעות החמורות עלולות לגרום לנזק בלתי-הפיך למאות צעירים. הם אמרו כי ירי לעבר עיניהם של נשים, גברים וילדים הוא נפוץ במיוחד. רופא אחד ממחוז איספהאן שבמרכז המדינה אמר שהוא מאמין שהרשויות מתייחסות לגברים ולנשים בדרכים שונות "כי הן רוצות להרוס את היופי של הנשים האלה".

אישה שורפת חיג'אב במהלך מחאה בעקבות מותה של הצעירה מהסא אמיני, טהראן, איראן, 20 בספטמבר 2022. טוויטר, צילום מסך
קריאת תיגר על חוקי הרפובליקה האסלאמית. אישה שורפת חיג'אב בהפגנה בטהראן, ספטמבר/צילום מסך, טוויטר

"טיפלתי באישה בשנות ה-20 המוקדמות, שנורתה באיברי המין שלה על ידי שתי כדוריות. עשר כדוריות אחרות היו תקועות בירך שלה. היה קל להסיר אותן, אבל את שתי הכדוריות ההן היו אתגר", אמר הרופא. הייתה סכנה אמיתית לזיהום ואגינלי, אז ביקשתי ממנה ללכת לגניקולוג שאני סומך עליו. היא סיפרה כי במהלך הפגנה שבה השתתפה, קבוצה של כעשרה אנשי ביטחון הקיפו אותה וירו באיברי המין והירכיים שלה".

הרופא הודה כי הטיפול בפצועי ההפגנות צילק אותו. "היא הייתה יכולה להיות הבת שלי".

חלק מהרופאים האחרים ששוחחו עם העיתון האשימו את כוחות הביטחון, בהם מיליציית הבסיג' הנאמנה למשטר, בהתעלמות מהנהלים הכוללים ירי לעבר הרגליים כדי להימנע מפגיעה קשה. רופא אחד מאזור טהראן אמר כי כוחות הביטחון "יורים בפנים ובאיברים מוצנעים של נשים משום שהם סובלים מרגשי נחיתות. הם רוצים להיפטר מהתסביכים המיניים שלהם באמצעות פגיעה באנשים הצעירים האלו".

בשל החשש ממעצר, רופאה ממאזנדראן שבצפון איראן סיפרה כי היא מסירה את הכדוריות, שלעתים הן ממתכת ולעתים הן מפלסטיק, בחשיכה מוחלטת. "הנשים כל כך מתביישות ללכת לבית החולים עד שרבות מהן מטופלות בבית וזה מסוכן מאוד", אמרה.

עוד בוואלה!

מפגין ראשון באיראן הוצא להורג: "ניסיון להלך אימים על משתתפי המחאות"

לכתבה המלאה

מתנגדי משטר אומרים שאלימות מגדרית מסוג זה אינה מפתיעה בהתחשב באופי שלטון המיזוגני והדכאני של המשטר האסלאמי, והמחאות שפרצו בעקבות מותה של מהסא אמיני ב-22 בספטמבר קוראות תיגר על יסודות הרפובליקה האסלאמית וחוקיה הנוקשים אמיני נעצרה בטהראן משום שלא עטתה את הרעלה שלה כנדרש, והיא ככל הנראה נכנסה לתרדמת אחרי שהוכתה בידי משטרת המוסר. המשטר מכחיש שהוא אחראי למותה, וטוען שהיא סבלה ממחלות קודמות.

מותה הוציא אלפים לרחובות, ונערות ונשים רבות המרו בגלוי את החוק והסירו בפומבי את הרעלות שלהן. בימים האחרונים אמרו בכירים בטהראן כי הם בוחנים את אופן אכיפת החוק, לצד דיווחים סותרים על המשך פעילותה של משטרת המוסר.

משרד החוץ של איראן טרם הגיב לפניות של "הגרדיאן" להתייחסות לטענות הרופאים, אך טהראן מאשימה שוב ושוב את אויביה בהצתת המהומות והיא מאשימה "טרוריסטים" בהרג עשרות אנשי כוחות ביטחון. מנגד, ארגוני זכויות אדם דיווחו על מאות אזרחים הרוגים, בהם עשרות ילדים. מועצת זכויות האדם של האו"ם אימצה לאחרונה החלטה להקים ועדה מיוחדת שתחקור את הפרות זכויות האדם באיראן, אך היא לא צפויה לקבל אישור לבקר במדינה.

"הם יורים ללא אבחנה בכל מי שאינו אחד מהם"

ב-26 באוקטובר, מאות רופאים הפגינו מחוץ למועצה הרפואית של איראן, ונורו ברובי אוויר על ידי כוחות הביטחון. מנתח מטהראן טיפל בעמיתיו שנורו בגבם וברגליהם בזמן שברחו. לדבריו, הוא טיפל בפציעות חמורות של לפחות חמישה מפגינים שנורו מטווח קצר.

"אחד הפצועים שטיפלתי בו אפילו לא הפגין. הוא צפה מהצד, וחשב שלא יירו בו. הם יורים ללא אבחנה בכל מי שאינו אחד מהם".

במקרה אחר, הוא טיפל בעובר אורח בן 25 שנורה בפניו ב-16 בספטמבר, עם תחילת גל ההפגנות. "כדורים פגעו בעיניו, בראשו ובפניו. הוא כמעט עיוור בשתי העיניים והוא יכול לזהות רק אור ובהירות. מצבו לא טוב".

זהו אחד ממאות הדיווחים שעלו על מפגינים שאיבדו את ראייתם לאחר שנורו על ידי כדוריות מטווח קצר. ב"גרדיאן" אמרו כי הם קיבלו לידיהם תמונות של פצועים עם כדוריות בתוך עיניהם.

"הרגשתי נורא, כעסתי כל כך והיו לי דמעות בעיניים מלהביט בכאב שלהם"

אחד המקרים הבולטים ביותר הייתה תקיפה של סטודנטית מעיר הנמל הדרומית בנדר עבאס, שנורתה בעיניה הימנית. הפצועה, ראזל רנג'קש, סיפרה שהיא נורתה בדרך חזרה מהעבודה. "התמונה האחרונה שהעין הימנית שלי ראתה היה החיוך של האדם שירה בי", כתבה בפוסט באינסטגרם שכבר הספיק להימחק אחרי שהופץ ברשתות החברתיות.

יותר מ-400 רופאי עיניים מאיראן חתמו על מכתב המתריע בפני מחמוד ג'בארוונד, מזכ"ל האגודה האיראנית לרפואת עיניים, על מה שנראה כמו ניסיונות מכוונים לעוור את המפגינים. אחד מרופאי העיניים שחתמו על המכתב אמר שהם טיפלו בארבעה פצועים הסובלים מעיוורון חלקי או מוחלט, בהם צעיר בן בן 20 שבצילום הרנטגן שלו נראו 18 כדוריות בראשו ובפניו.

"הרגשתי נורא, כעסתי כל כך והיו לי דמעות בעיניים מלהביט בכאב שלהם. העין היא החלק הרגיש ביותר בגוף האדם, וזה מאוד כואב לחשוב על הפצועים האלה, כולם צעירים שצריכים לחיות עם המוגבלות הזו ועם ראייה לקויה עד סוף חייהם. שמעתי הרבה מקרים דומים מעמיתיי והמקרים של נזקים לעיניים בהפגנות האחרונות הם רבים יותר. מדובר ביותר מאלף מקרים", אמר. הוא הוסיף כי הם טרם קיבלו תשובה למכתב החתום.

בידיעה שמפגינים יזדקקו לטיפול רפואי עבור פציעות כה חמורות, הרשויות הגבירו את המעקב אחר המטופלים בבתי החולים. רופא מבית חולים בשיראז סיפר כי בסוף החודש שעבר הוצב מאבטח חדש מחוץ למחלקה לרפואת עיניים דחופה.

"הוא שלט במי שנכנס ויוצא ממחלקת רפואת עיניים דחופה, והוא ביקש לראות בכל פעם את תעודות הזהות והתגיות שלנו. זו הייתה הפעם הראשונה שראיתי את זה קורה בבית החולים. זה נראה שהאבטחה המוגברת הזו התרחשה בעקבות אשפוזם של מספר הולך וגדל של מפגינים עם פציעות עיניים", אמר הרופא.

מפגינים פצועים חוששים לקבל טיפול - ומתים

בחלקים אחרים של המדינה, במיוחד בחבל הכורדי שבו המשטר הטיל עוצר בערים שלמות, מתנדבים נאלצים להבריח תחבושות ותרופות ברגל. סוראן מנסורניה, פעיל זכויות אדם כורדי וחלק מוועדה של רופאים המתאמים עם התושבים המקומיים אספקת תרופות וטיפול במפגינים פצועים בסתר, אמרל לגרדיאן כי "מספר הפצועים גבוה מאוד. מדי יום אנחנו שומעים על מותו של פצוע שלא פונה לבית החולים מחשש למעצר".

בריאן קסטנר, יועץ משברים בכיר לענייני נשק ופעולות צבאיות בארגון אמנסטי אינטרנשיונל, אמר כי הפציעות המוצגות בתמונות שסיפקו הרופאים ל"גרדיאן" עולות בקנה אחד "עם השימוש בכדורי ציפורים, המיועדים לציד ושאין להם מקום בכל הפעלה לגיטימית או חוקית של כוח על ידי המשטרה".

לדבריו, יהיה קשה להעריך מהתמונות בלבד לאילו חלקי גוף היה ממוקד הירי, או מאיזה טווח הוא נעשה, משום שרובי ציד הם חסרי אבחנה מטבעם כשנורים מהם כדוריות. הוא ציין כיבתמונה אחת לפחות נראה שנעשה שימוש בקליע גדול המשמש לציד חיות בר כמו צבאים. "לאדם שנפגע יש מזל גדול שהוא לא נפגע בחזה או בראש ונהרג. היו כמה עדויות שראיתי בעבר לשימוש בקליע הזה , אבל זו הוכחה ברורה".

איאן האטצ'יסון, מנתח פה ופנים מבריטניה שהקים קרן מחקר בנושא, אמר לגרדיאן כי התמונות מראות שמפגינים נורו מטווח אפס בכדוריות בשתי עיניהם, ואלו הותירו בהם נזק קבוע לראייה או עיוורון. לדבריו, אופי הפציעות מעיד על כך שהם הוחזקו בזמן הירי ולא היו יכולים להזיז את פניהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully