וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלמונים מחקו את דמותה של הטייסת זהרה לביטוב מציור קיר בירושלים

עודכן לאחרונה: 2.12.2022 / 8:36

זהרה היתה הטייסת הראשונה בחיל האוויר, שנהרגה בגיל 20 במהלך שירותה במלחמת העצמאות. על שמה נקרא גם רחוב בירושלים, "נתיב זהרה", שנמצא בסמוך לרחוב "רחוב הטייסים" לזכר הטייסים שטסו לירושלים הנצורה, וכן חדר לימודים באוניברסיטה העברית בעיר

אלמונים מחקו את דמותה של הטייסת זהרה לביטוב מציור בירושלים. לפי סעיף 27א' לרשתות החברתיות, מערכת וואלה!
הציור בירושלים עם דמותה של לביטוב ובלעדיה/מערכת וואלה!, לפי סעיף 27א' לרשתות החברתיות

"מזעזע", כך הגדיר עופר רגב, חוקר תולדות ארץ ישראל את השחתת ציור הקיר ומחיקת דמותה של זהרה לביטוב. רגב הוציא בהוצאה מחודשת את הספר "כזוהר הרקיע" ובו יומנה ומכתביה של לביטוב לוחמת ומפקדת בפלמ"ח ואחת משתי הטייסות הראשונות בחיל האויר. לביטוב נהרגה בתאונת מטוס כשהיתה בת 20.

לפני מספר שנים צויירה דמותה בציור קיר, ברחוב נתיב זהרה שנקרא על שמה, בשכונת קרית שמואל בירושלים. מאחורי דמותה צוייר המטוס עליו למדה לטוס. אלמוני מחק באישון לילה את דמותה של לביטוב מהציור.

"כל השחתה של יצירת אמנות היא מעשה ונדליזם, ובודאי שמוחקים את דמותה של מי שהיתה גיבורת ישראל ודמות מופת. זו אשה שנגעה ברגשות של כל כך הרבה אנשים לאורך השנים. זה מעשה של אדם שפל ומוג לב", אמר רגב שגם עורך סיור בעקבות דמותה של לביטוב.

זהרה לביטוב. Creative Commons
זהרה לביטוב/Creative Commons

זהרה לביטוב נולדה בתל אביב בשנת 1927. עם סיום לימודיה בבית הספר התיכון התגייסה לפלמ"ח. היא השתתפה בפעולה לפיצוץ הגשר על נחל אכזיב במסגרת מבצע "ליל הגשרים". בפעולה זו נהרגו 14 לוחמים ובהם ידיד נעוריה, עמיחי קליבנר. זהרה עצמה ניצלה בנס ונפגעה בעיניה. אחרי שהחלימה שבה לשורות הפלמ"ח. היא מונתה להיות מפקדת כיתה והחלה להדריך בני נוער. בתקופה זו הכירה את שמואל קאופמן והשניים החליטו להינשא. אבל לפני שהספיקו להתחתן נהרג קאופמן בהתפוצצות רימון יד בתאונת אימונים.

זהרה יצאה לארצות הברית ללימודי רפואה באוניברסיטת טמפל בפילדלפיה. בעקבות הצטיינותה התקלבה בהליך נדיר ויוצא דופן באמצע שנת הלימודים לאוניברסיטת קולומביה היוקרתית. נוכח הקרבות הקשים שהתחוללו בישראל ונפילת חבריה מהפלמ"ח בקרבות, החליטה לשוב לשירות צבאי. היא ביקשה להיות טייסת ובחודש מרץ 1948 הצטרפה לקורס טייס חשאי שנערך בבייקרספילד, קליפורניה. בקורס השתתפה אשה נוספת, שרה גוברמן-מקלף. אחרי שדבר הקורס נחשף שבו החניכים לארץ והוצבו בשדה התעופה בתל אביב. בקורס הכירה את אמנון ברמן והקשר ביניהם התהדק, אולם ברמן נהרג מאש חיילים ירדנים על מטוסו.

עוד בוואלה!

תיעוד: פסנתר המוצב במקום ציבורי בחיפה הושחת. החשוד נקלט במצלמות האבטחה

לכתבה המלאה

"כזוהר הרקיע"

זהרה יצאה לחופשה קצרה בירושלים, שם נפגשה עם אביו של ברמן. היא היתה אמורה לשוב לתל אביב במטוס שהטיס הטייס עמנואל רוטשטיין. אולם בשל תקלה המטוס התרסק בעמק המצלבה ושניהם נהרגו.
לאחר מותה יצא ספר לזכרה ובה יומנה וכתביה. בשנת 2003 הוציא רגב את הספר בהוצאה מחודשת ובו מבוא היסטורי וסיפורה של לביטוב. הספר נקרא "כזוהר הרקיע".

לדבריו "זהרה לביטוב היתה אשה שהתעקשה להיות לוחמת ומפקדת. היא השתתפה בפעולה הנועזת באכזיב, איבדה בן זוג ואת חבריה הקרובים. למרות זאת שבה לשירות והתנדבה להיות טייסת, דבר שלא היה מקובל אז, ושוב איבדה חבר. חייה היו רדופי אסונות, אבל היא צמחה מתוכם. היא סמל ומופת להרבה נערות שגדלו כאן לאורך השנים".

לפני מספר שנים יזמו בממנהל הקהילתי גינות העיר מיזם הנצחה של נשים לוחמות, שחיו באיזור. בין אותן נשים היתה זהרה לביטוב שאמש נמחקה מעל ציור הקיר בו הונצחה דמותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully