וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפכ"ל כ-10 ימים לפני מבצע שומר חומות: "בואו לא נתרגש, יומיים שלושה יעבור להם"

עודכן לאחרונה: 29.11.2022 / 22:51

מהקלטות שנחשפו בכאן 11, נשמע המפכ"ל שבתאי מדבר על מבצע שומר חומות לפני שהחל ואינו שומע לחששות והדריכות שמעלים בפניו השר לביטחון פנים דאז אמיר אוחנה, ראש אגף המודיעין ונציגת שב"ס. זאת, לאחר שביולי דוח מבקר המדינה קבע כי המשטרה לא הייתה ערוכה וכשלה בטיפול

בווידאו: תיעוד תקיפות צה"ל בעזה/צילום: דו"צ

המפכ"ל קובי שבתאי הוקלט מזלזל בנסיבות שהובילו לפריצת גל המהומות ב"שומר החומות". בהקלטות שפורסמו הערב (שלישי) בכאן 11 בידי משה שטיינמץ נשמע המפכ"ל אומר "בואו לא נתרגש, יומיים שלושה יעבור להם".

"האירוע המשמעותי ביותר שאנחנו מתמודדים איתו זה ירושלים בגלל העיתוי של חודש הרמדאן וגם ההודעה הצפויה על ביטול הבחירות ברשות הפלסטינית", נשמע אומר בהקלטות השר לביטחון פנים בזמן המבצע, אמיר אוחנה. המפכ"ל השיב לו, "אני אומר הכיוון הכללי הוא לא משנה שום סטטוס, כל שנה ביום ירושלים יש עלייה להר הבית".

עוד הוסיף אוחנה ואמר "את ההחלטה לעלות להר הבית אני מציע להותיר אותה עמומה עד לרגע האחרון. יש פה פוטנציאל התלקחות מיותר. ברגע האחרון תקבלו את ההחלטה". יגאל בן שלום, ראש אגף חקירות ומודיעין, התייחס גם הוא לחשש ואמר, "גם נציגת השב"ס מעדכנת על החשש להסלמה בקרב האסירים הבטחוניים בבתי הכלא". אותו חיזקה הנציגה ואמרה, " אצלנו במודיעין סמוי וגם גלוי עולה הדריכות. ברגותי מאוד זהיר בהעברת המסרים שלו".

בשלב זה, הדגיש אוחנה, "זה האיום הלאומי הכי משמעותי, הכי נפיץ בעת הזאת. אני ממליץ למפכ"ל בחום שלא לחכות למחר". המפכ"ל השיב לו כי יעשו הערכת מצב בהתאם להחלטות.

מדוח שפרסם מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן בחודש יולי האחרון, נמצא כי המשטרה לא הייתה ערוכה למהומות שפרצו במהלך מבצע "שומר החומות" בערים המעורבות בישראל וכשלה בטיפול בהן. עוד הצביע הדוח על כשלים חמורים של שב"כ בנושא. כך לפי הדוח, בשל חוסר האונים של כוחות הביטחון, עמדו מאות אלפי אזרחים בסכנה.

הדוח חושף כי המודיעין של המשטרה ושל שב"כ כשל בהערכת חומרת האירועים שעלולים לפרוץ, כי התיאום בין הארגונים לקה בחסר וכי הארגונים לא הכירו את הנחיית הממשלה בנושא. בין היתר, הדבר נבע מכך שלא הייתה תוכנה לאיסוף מודיעין מרשתות חברתיות ושהיה מחסור ברכזי מודיעין דוברי ערבית. כמו כן, קבע המבקר כי כמות השוטרים שהתמודדו נגד המתפרעים הייתה קטנה משמעותית מהנדרש, הכשרת השוטרים לא הייתה טובה וכי היה מחסור באמצעים להתמודדות מול המתפרעים.

גם כשהבינה המשטרה את חומרת המצב, היא לא נתנה את המענה המבצעי הדרוש מול האיום שהיא עצמה הגדירה. במקביל, מוקד 100 קרס תחת העומס ואלפי קריאות של אזרחים בסכנה נותרו ללא מענה. כיום, שנה ושלושה חודשים אחרי האירועים, אין בידי המשטרה מספיק ראיות נגד המתפרעים ונגד 18% בלבד מהעצורים הוגשו כתבי אישום.

ממשטרת ישראל נמסר כי "מדובר בקיטוע ערוך ומגמתי שאינו מייצג את התנהלות הישיבה. המפכ"ל התייחס לתמונת המודיעין כפי שהוצגה בהערכת המצב ונכונה לאותה נקודת הזמן בה הדברים נאמרו, כל ניסיון לקשור אמירה זו בדיעבד לאירוע שומר החומות שגוי וחוטא לאמת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully