וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות סכסוך ישן על משמורת: ישראלית נעצרה במהלך חופשה בכרתים

עודכן לאחרונה: 29.11.2022 / 23:57

אמריקנית-ישראלית שטסה לחופשה באי עלולה להיות מוסגרת לארה"ב, לאחר שנטען לפני כמעט עשר שנים כי חטפה את ילדיה לישראל אחרי שנפרדה מבעלה. מאז, הבעל הלך לעולמו והילדים כבר אינם קטינים. לוואלה! נודע כי בשל ייחודיות המקרה משרד החוץ מנסה לסייע בפתרון הסוגיה

בווידאו: דודי אשכנזי בהקלטה מהכלא ביוון/מערכת וואלה!

ליה, אמריקנית-ישראלית בת 60, שטסה עם ילדיה לכרתים נעצרה על פי צו אינטרפול ועלולה להיות מוסגרת לארצות הברית, בשל הסתבכות לא שגרתית שהחלה לפני כמעט עשור, לאחר שנפרדה מבעלה. סכסוך המשמורת על הילדים והטענה כי חטפה אותם לישראל נידון בערכאות ונמשך שנים, אבל לאחר שהבעל מת והילדים גדלו וכבר אינם קטינים, סברה האישה לתומה כי העניין מאחוריה. היא יצאה לחופשה בכרתים, וכעת נעצרה ומעוכבת שם על פי הצו. במשרד החוץ מכירים את האירוע. קונסול ישראל באתונה נמצא בקשר עם האישה והוא וגורמים אחרים ממשרד החוץ בקשר גם עם הרשויות הרלוונטיות.

ליה נישאה בשנת 1998 לעורך דין אמריקני. השניים התגוררו בקליפורניה ונולדו להם שלושה ילדים. לטענתה, בשלב מסוים, הפך הבעל להיות אלים, מילולית ופיזית, היכה אותה ואת הילדים שוב ושוב ובאחת מהתקפות הזעם שלו אף הרג את הכלב המשפחתי. הם התגרשו, נקבעה משמורת משותפת על הילדים, כאשר הרשויות באמריקה מספקות לה הגנה ורושמות את הילדים לתוכנית "היחידה לחינוך ילדים" שנועדה להגן על ילדים הסובלים מאלימות במשפחה. אלא שהאיומים והלחץ נמשכו, ובשנת 2014 היא ברחה עם ילדיה לישראל. הם היו אז בגילאים 10-13. האב הגיש בקשה לפי אמנת האג לישראל להחזיר את האם והילדים לארצות הברית, בטענה שהאמא נמלטה ממשמורת משותפת וחטפה את הילדים.

הבקשה הונחה על שולחנו של בית המשפט העליון בישראל, וב-20 במאי 2015 נקבע פה אחד בהרכב של שלושה שופטים בראשותו של השופט צבי הנדל, שליה זכאית למקלט בישראל ולא תוסגר לארה"ב.
בינתיים האב נפטר, ולפני כשבוע, לראשונה מאז נמלטה לישראל, העזה ליה לצאת את הארץ לחופשה בכרתים, לא לפני שניסתה לבדוק, ללא הצלחה, אם יש עדיין בקשת מעצר נגדה.

סי סייד ריזורט וספא. צילום: יעל לאור, מערכת וואלה!
נעצרה במהלך החופשה. האי כרתים שביוון/מערכת וואלה!, צילום: יעל לאור

כאשר נחתה באי, נעצרה מייד. נאמר לה שיש נגדה "הודעה אדומה" של האינטרפול. היא הובאה בפני שופט יווני, כאשר היא מייצגת את עצמה ללא עורך דין, ובאופן חסר תקדים השופט הורה לשחרר אותה ממעצר, אבל אסר עליה לצאת מיוון חזרה הביתה, מה מעכב אותה שם. בינתיים, שלושת הילדים, כולם כבר בגירים, הגישו בקשה לתובע בארה"ב לבטל את הצו נגד אימם. אך הצו נשאר עומד בעינו והיא נמצאת תחת סכנת הסגרה לארצות הברית. לדברי מקורביה, ליה חווה כעת "סיוט בלתי נתפס, אחרי שנמלטה בעור שיניה מבעל מתעלל ומכה, שמתעצם עוד כעת, ודווקא בעוד העולם מציין החודש את המאבק למניעת אלימות נגד נשים".

ישראל אינה מתערבת בהליכים משפטיים של ישראלים במדינות אחרות, אולם לוואלה נודע כי בהתחשב בכך שמדובר בתסבוכת משפטית ייחודית וכנראה אף שגויה, כמו לאחרונה בעת מעצרו של ישראלי ברודוס על פי צו אינטרפול לבקשת פרו, מנסים במשרד החוץ לסייע ולהביא לפתרונה בהקדם האפשרי.

עורך הדין ניר יסלוביץ', המייצג את האישה, מסר כי "כבר לפני שבע שנים קבע בית המשפט העליון פה אחד שמרשתי רשאית לקבל מקלט בישראל, לאחר שעברה מסע ייסורים בידי בעלה לשעבר. אני סמוך ובטוח שגם מערכת החוק בארצות הברית תורה לנכון לבטל את כל ההליכים נגדה. זה יהיה מעשה הגון מוסרי, הוגן וצודק בכל זמן, ודאי עתה כשהעולם כולו, וגם ארצות הברית, מציינים את החודש למאבק באלימות נגד נשים. אני מבקש מכל הגורמים המוסמכים במדינת ישראל לסייע לסיום הסאגה העצובה הזו".

עוד בוואלה!

דודי אשכנזי שנעצר ביוון נחת בישראל: "קיבלתי את מסמכי השחרור וברחתי"

לכתבה המלאה
האי רודוס ביוון. Shutterstock, ShutterStock
האי רודוס ביוון/ShutterStock, Shutterstock

לפני כארבעה חודשים נחת בישראל דודי אשכנזי, שהיה עצור במשך 38 ימים באי קוס שביוון בטענה כי הוא מבוקש על ידי האינטרפול.

הפרשה החלה כשאשכנזי ואשתו, תושבי מושב בת חפר שבעמק חפר, נחתו בשדה התעופה בקוס בטיסה מישראל לחופשת הקיץ המתוכננת שלהם. במהלך ביקורת הדרכונים הרשמית, הופתעו השניים לגלות כי תלויה ועומדת נגד דודי "הודעה אדומה" מהאינטרפול. זאת, עקב צו מעצר מהפרקליטות הפרואנית בגין סחר בסמים שבוצע לכאורה ביוני 2012 על יד גבר בעל אזרחות ישראלית ואזרבייג'נית.

לאשכנזי לא היה כל קשר לאירוע המדובר, ואף נמצא תיעוד שמוכיח כי בשנת 2012 כלל לא היה בפרו וכי ביקר במדינה רק פעם אחת, במהלך חופשה ב-2007. למרות זאת, הרשויות היווניות התעקשו על מעצר, ולאחר מכן אפשרו שחרור בתנאים מגבילים שכללו המתנה באי רודוס, עד שטענותיו יוכחו להם מעל לכל ספק ובמקביל בהמתנה שהאינטרפול או פרו יוותרו על בקשותיהם. צו המעצר אומנם לא בוטל לבסוף, אלם לא הגיעה מפרו בקשה רשמית להסגרתו של אשכנזי בתוך 30 היום שניתנו לה, וכך הצליחו עורכי הדין בסיוע משרדי החוץ המשפטים וראש הממשלה, להביא לשחרורו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully